رویترز: هزینه تحریم نفتی آمریکا علیه ایران و ونزوئلا را اروپا می‌پردازد

    کد خبر :519648
تحریم نفتی آمریکا علیه ایران

پالایشگاه‌های نفت اروپا هزینه تحریم‌های آمریکا علیه ایران و ونزوئلا را می پردازند زیرا تلاش می کنند نفت خام ترشی را که واشنگتن از ورود به بازار جهانی منع کرده، با نفت گرانقیمت روسیه جایگزین کنند.

رویترز در گزارش خود افزود: اعضای کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) در اقدامی که تاثیر تحریم ها را وخیم تر کرده، عمدتا تولید نفت ترش را کاهش داده اند. این اقدام بخشی از قراردادهای آنها با تولید کنندگان متحدشان است که افزایش قیمت نفت را هدف قرار می دهد. این در حالیست که به تازگی یک پالایشگاه بزرگ و جدید نفت برای پالایش نفت ترش در ترکیه راه اندازی شده است.

نفت ترش به نفت خامی گفته می‌شود که مقدار گوگرد آن بیش از نیم درصد است. در مقابل نفت شیرین به نفتی گفته می شود که کمتر از نیم درصد گوگرد داشته باشد.

رویترز نوشت: تولید نفت آمریکا در حال افزایش است و در آینده، با ایجاد زیرساختارهای جدید، صادرات این محصول افزایش خواهد یافت اما با توجه به سبک و شیرین بودن این نفت نمی تواند جایگزین نفت خام ترش باشد.

در نتیجه، پالایشگاه های نفت اروپایی چاره ای ندارند جز اینکه تا حد ممکن برای دستیابی به نفت خام ترشِ اورال روسیه رقابت کنند که این امر تغییراتی قیمت این نوع از نفت را به سطحی رسانده که از سال ۲۰۱۳ تاکنون بی سابقه بوده است.

یک منبع تجاری از یک پالایشگاه بزرگ نفتی گفت: اورال در مقابل نفت برنت (که نفتی سبک و شیرین است) در وضعیت مثبتی قرار دارد و نشانه ای دال بر کاهش قیمت آن در آینده نزدیک وجود ندارد.

تغییر قیمت نفت خام اورال روسیه، در مدیترانه به طور معمول دستکم یک دلار پایین تر از برنت معامله می شود اما از اوایل نوامبر گذشته تاکنون این سطح افزایش یافته و اکنون ۷۰ سنت گرانتر از نفت برنت معامله می شود.

این افزایش برای ۶۰۰ هزار بشکه نفت اورال به معنای هزینه بیشتری معادل ۱.۳۵ میلیون دلار است.

بواسطه همین افزایش قیمت ها، روسیه توانست در ماه مارس ۱۴۰ میلیون دلار بیشتر، از حمل و نقل دریایی و خطوط نفتی در مقایسه با اکتبر – یعنی قبل از اجرایی شدن تحریم های واشنگتن – درآمد کسب کند.

رویترز افزود: بدنبال تحریم نفت ایران در اوایل نوامبر، اروپایی ها به نفت ترش و سنگین ونزوئلا روی آوردند اما بعد واشنگتن این کشور آمریکای لاتین را نیز در اواخر ماه ژانویه سال جدید میلادی و در تلاش برای سرنگون کردن دولت «نیکلاس مادورو» رئیس جمهور ونزوئلا در معرض تحریم ها قرار داد.

هرچند تحریم نفت خام ونزوئلا تا پایان ماه آوریل (فروردین جاری) اجرایی نمی شود، دسترسی به نفت این کشور غیرممکن است زیرا وزارت امور خارجه آمریکا به طور مستقیم شرکت های خارجی را برای توقف معاملات نفتی این کشور تحت فشار قرار داده است.

دو دور تحریم دستکم باعث خارج کردن ۸۰۰ هزار بشکه نفت در روز از بازار جهانی شده است. کشورهای عضو اوپک درباره کاهش این مقدار از نفت از بازار توافق کرده بودند.

رویترز افزود: آمریکا درباره تحریم نفت ایران دستور معافیت ۶ کشور را صادر کرده که شامل سه کشور ایتالیا، یونان و ترکیه می شود اما فقط ترکیه توانست به خرید نفت از ایران ادامه دارد. هنوز معلوم نیست که معافیت های کنونی در ماه مه (اردیبهشت) تمدید می شود یا نه.

رویترز پیش بینی کرده این وضعیت وخیم تر شود زیرا تولید کنندگان نفت خام ترش در خاورمیانه به شکل فزاینده به آسیا روی می آوردند که ظرفیت پالایشگاه ها در کوتاه مدت افزایش می یابد.

به نوشته این خبرگزاری، عربستان به عنوان اصلی ترین تولید کننده نفت ترش، بیشترین بار کاهش تولید نفت را بر اساس توافق اوپک و کشورهای غیرعضو اوپک به دوش می کشد.

بر اساس آمار پلتفورم «ریفینیتیو ایکون» بین اکتبر ۲۰۱۸ و مارس ۲۰۱۹ (مهر ۹۷ تا فروردین ۹۸) عربستان صادرات نفت خود به اروپا را به نصف رساند.

عراق حجم قراردادهای خود با پالایشگاه های اروپایی را در سال ۲۰۱۹ کاهش داد و از طریق مناقصه نفت خود را با بالاترین قیمت به فروش می رساند.

علاوه بر این پالایشگاه «استار» جمهوری آذربایجان با ظرفیت ۲۰۰ هزار بشکه در روز در ترکیه به آرامی ظرفیت خود را افزایش می دهد و رقیب جدیدی برای کاهش نفت ترش خواهد بود.

آمار «ریفینیتو ایکون» نشان می دهد که این پالایشگاه که برای پالایش نفت ترش اورال روسیه، کرکوک و بصره عراق طراحی شده است در مارس گذشته ۱۸۴ هزار بشکه نفت اورال را خریداری کرد.

یک تاجر نفتی اروپایی گفت انتظار می رود آغاز فعالیت «استار» بازارها را به طور جدی تکان دهد.

یک تاجر نفتی دیگر از یک شرکت تجاری بین المللی گفت: همه پالایشگاه ها بدنبال جایگزینی نفت ترش با اورال یا یافتن جانشینی برای اورال روسیه هستند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید