دادگاه لاهه درخواست بررسی جنایات جنگی افغانستان در پی تهدیدات آمریکا را رد کرد

    کد خبر :519321
دادگاه لاهه

پس از تهدیدات آمریکا علیه دادگاه لاهه در صورت بررسی جرایم جنگی نظامیان آمریکایی در افغانستان، این دادگاه از بررسی چنین موضوعی صرفنظر کرد.

به گزارش تسنیم، هیئت ژوری دادگاه بین‌المللی کیفری درخواست بررسی جنایات جنگی و جرایم علیه انسانیت توسط اعضای سازمان سیا و نظامیان آمریکایی در افغانستان را رد کرد.

«فاتو بنسودا» دادستان لاهه در سال 2017 از این دادگاه خواسته بود که با توجه به مدارک کافی برای تحقیق درباره وقوع این جنایات بررسی این موضوع را آغاز کند اما این درخواست از ابتدا با مخالفت شدید مقامات آمریکایی روبرو شد.

دادگاه لاهه دلیل عدم رسیدگی به جنابات جنگی در افغانستان را شرایط کنونی این کشور عنوان کرده است که تحقیق و بررسی موفقیت‌آمیز در این باره را بسیار محدود می‌کند.

مقامات آمریکایی بارها نسبت به بررسی این موضوع انتقاد کرده‌اند؛ برای مثال «جان بولتون» مشاور امنیت ملی آمریکا در ماه سپتامبر به دادگاه هشدار داد: آمریکا از هر وسلیه ممکنی برای حفاظت از شهروندان و متحدان ما از دادرسی غیرقانونی توسط دادگاه نامشروع (لاهه) استفاده می‌کند.

پس از آن نیز آمریکا روادید فاتو بنسوداد دادستان این دادگاه را باطل کرد.

در اظهارات وی آمده است: مبنای معقولی برای باور آن وجود دارد که از ماه می سال 2003 اعضای نیروهای مسلح آمریکا و سیا مرتکب جرایم جنگی از جمله شکنجه، رفتار ظالمانه، هتک حرمت شخصی، تجاوز و دیگر اشکال خشونت جنسی شدند که سیاستی تایید شده توسط مقامات آمریکایی بوده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید