صادرات نفت ایران به سطح نزدیک به پیش از تحریم‌ها بازگشت

    کد خبر :519240
صادرات نفت ایران

اکلاویا گوپته در اس اند پی گلوبال نوشت: اطلاعات منابع کشتیرانی و رصد فعالیت تانکرها نشان‌می‌دهد صادرات نفت ایران که تحت فشار تحریم‌های آمریکا کاهش شدیدی یافته بود، در نتیجه افزایش تقاضا از ناحیه چین و کره‌جنوبی به میزان پیش از تحریم‌ها نزدیک شده است. در ماه مارس صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران با افزایش ۱۲ درصدی به سطح روزانه ۱.۷ میلیون بشکه رسید که در نتیجه اقدام واردکنندگان برای افزایش واردات پیش از موعد انقضای معافیت های آمریکا در اوایل ماه می می‌باشد.

به گزارش انتخاب؛ در ادامه این مطلب آمده است: اگر آمریکا این ماه برای خرید نفت توسط هشت کشور معاف شده محدودیت‌های بیشتری وضع کند، سطح صادرات ایران بار دیگر کاهش خواهد یافت. هنوز بازار در ابهام به سر می‌برد اما کارشناسان معتقدند که معافیت بزرگترین مشتریان ایران بار دیگر تمدید خواهد شد. در ماه نوامبر صادرات ایران با کاهش ۱.۳۴ میلیون بشکه‌ای به ۱.۰۸ میلیون بشکه در روز رسید اما پس از آن صادرات ایران با افزایش ۶۰ درصدی بسیاری را غافلگیر کرد.

کارشناسان می‌گویند این افزایش صادرات علی‌رغم کاهش تولید ایران، از محل ذخایر انبار شده انجام پذیرفته است. اطلاعات ursa که یک استارتاپ تحلیل‌های ژئوپلیتیک است و با استفاده از اطلاعات ماهواره‌ای اقدام به رصد ذخایر نفتی می‌کند نشان می‌دهد که ذخایر نفت خام ایران از ماه ژانویه تاکنون ۲۵ درصد کاهش یافته و بیشترین میزان نیز مربوط به جزیره خارگ با سی درصد کاهش می‌شود.

جیوفری کریگ، یکی از تحلیلگران ursa می‌گوید این اتفاق نشان می‌دهد که میزان تولید نفت ایران از میزان صادرات کمتر شده و باعث شده که از محل ذخایر این کمبود جبران شود. به نظر می‌رسد با اعطای معافیت های واشنگتن، وضعیت صادرات نفت ایران بهتر شده باشد. در ماه مارس مجموع تولید نفت ایران به ۲.۶۹ میلیون بشکه رسید که کاهش ۲۸۰۰۰۰ بشکه‌ای را نسبت به ماه نوامبر نشان می‌دهد.

چین، هند و کره‌جنوبی با کاهش عرضه نفت سنگین تا متوسط طی چند ماه اخیر، واردات نفت از ایران را افزایش دادند. به علت کاهش صادرات نفت ایران، ونزوئلا و سایر تولیدکنندگان اصلی نفت ترش، عرضه نفت خام ترش متوسط و سنگین، یکی از نگرانی‌های اصلی پالایشگران آسیایی‌ بوده است. تقاضا برای نفت خام ایران از سوی بزرگترین واردکننده نفت جهان بار دیگر افزایش یافته است. صادرات نفت ایران به چین از روزانه ۵۷۱ هزار بشکه در ماه فوریه به ۶۲۷ هزار بشکه در ماه گذشته رسیده است. واردات هند نیز با افزایش ۷۰۰۰۰ هزار بشکه‌ای در فوریه به روزانه ۳۵۰۰۰۰ بشکه در مارس رسیده است.

تحلیلگران انتظار دارند چهار کشور واردکننده نفت و میعانات گازی از ایران، موفق به کسب تمدید معافیت ها شوند البته با میزان کمتر. این معافیت ها احتمالا نصیب ترکیه، چین، هند و کره‌جنوبی خواهد شد و معافیت یونان، ژاپن و ایتالیا متوقف خواهد شد. این سه کشور علی‌رغم داشتن معافیت، از ماه اکتبر دیگر نفتی از ایران نخریدند.

وزارت امورخارجه آمریکا همچنان می‌گوید قصد دارد صادرات ایران را به صفر برساند اما کارشناسان بعید می‌دانند این رقم محقق شود. سارا واکشوری، مدیر اس وی بی انرژی می‌گوید ما انتظار نداریم صادرات ایران واقعا صفر شود. این اتفاق تهدید بزرگی برای جریان عرضه جهانی نفت بخصوص از منطقه خلیج‌فارس خواهد بود. او معتقد است که اگر فقط ترکیه، چین و هند بتوانند به معافیت دست بیابند، صادرات ایران به روزانه ۴۷۰۰۰۰ تا ۵۰۰۰۰۰ بشکه در روز خواهد رسید. اگر ژاپن و کره‌جنوبی نیز معافیت دریافت کنند، این میزان به ۶۷۰۰۰۰ تا ۸۵۰۰۰۰ بشکه خواهد رسید.

اما برآورد دقیق میزان صادرات ایران همچنان ممکن نیست چرا که برخی تانکرهای دولتی ایران از اعلام موقعیت جغرافیایی خود دریغ می‌کنند. ایران همچنان از این تانکرها برای ذخیره نفت و میعانات روی آب استفاده می‌کند. نمایندگان وزارت نفت ایران از اظهارنظر در این باره خودداری کردند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید