نتایج پژوهش جالب ناسا در مورد فضانوردان دوقلو منتشر شد

کد خبر :519164
ناسا

مطالعه جدید و جالب ناسا در مورد فضانوردان دوقلو نشان می دهد سفرهای فضایی برای فضانوردان خطرناک نیست و عوارضی برای سلامتی ندارد.

طی سال های اخیر شایعات و خبرهای مختلفی در مورد عوارض عجیب سفرهای فضایی برای فضانوردان منتشر شده بود که حتی باعث ایجاد تنش و هراس برای بسیاری از فضانوردان نیز شده بود. اما به نظر می رسد این موضوع حقیقت ندارد و صرفا در حد شایعات است.

بر اساس یک مطالعه طولانی مدت که توسط چندین موسسه پشتیانبی شده است وضعیت بدن انسان “پس از تقریبا یک سال حضور در فضا” بررسی شده است. درواقع یکی از قل ها در زمین و دیگری به مدت 340 روز در فضا زندگی کرده است. این نتایج نشان داده که سلامت دوقلوهایی که روی زمین و فضا زندگی می کنند با یکدیگر تفاوتی ندارد.

به گزارش انتخاب،مطالعه انجام شده توسط ناسا و شرکای آن در مورد فضانوردان آمریکایی اسکات و مارک کلی، نشان می دهد اگرچه برخی تغییرات در سلامت این دو نفر وجود دارد، هیچ موضوع نگران کننده ای وجود ندارد. جنیفر فوگارتي، دانشمند ارشد برنامه تحقیقات انسانی ناسا در این خصوص توضیح داد: ” بر اساس مطالعات قبلی میکرو گرانش و عوامل دیگر باعث می شود، تراکم استخوان فضانورد پایین تر بیاید و در تیجه نیاز به رژیم غذایی خاصی برای فضانوردان وجود دارد. اما نتایج جدید ما نشان داد این اتفقات را می توان به سادگی کنترل کرد و جهش و تغییر ژنتیکی عجیبی در کار نیست.”

برخی از وقایع احتمالی شامل کاهش وزن، فشار خون پایین و مشکلات بینایی به علت عدم وجود جاذبه اجتناب ناپذیر بود. افزون بر این تلومرها که بخش هایی از کروموزوم های ما هستند که در میان دیگر موارد، حافظ ژن های ما هستند نیز تغییراتی را تجربه می کنند. اما این تغییرات ژنتیکی در هنگام بازگشت به سطح زمین به وضعیت عادی باز می گردند.

خوشبختانه، سیستم ایمنی بدن خود را به طور کامل در زمان حضور در فضا و زمین به زور کامل حفظ و بازسازی می کند. البته این بسیار مهم است که پیش از آغاز سفر سیستم ایمنی افراد تقویت شود چرا که ضعف سیستم ایمنی می تواند منجر به تضعیف بدن شود. اگرچه ممکن است تغییرات اندک ژنتیکی کمی نگران کننده باشد، اما اگر این بزرگترین مسئله ای است که فرد در فضا با آن رو به رو است می تواند خبرطی مثبت باشد.

بر اساس پژوهش ها، سیستم گردش خون، ماهیچه ها و استخوان ها به شکل عالی باقی ماندند و هیچ ضعفی در این سیستم مشاهده نشده است.