ورود محموله کمک‌رسانی سازمان جهانی بهداشت برای سیل‌زدگان ایران

    کد خبر :519087
محموله کمک‌رسانی سازمان جهانی بهداشت

سازمان جهانی بهداشت (WHO) به منظور پاسخگویی به نیازهای رو به افزایش بهداشتی و سلامت هزاران نفر مردم آسیب دیده از سیل‌های اخیر در بسیاری از استان‌های کشور، محموله‌ای شامل اقلام و تجهیزات پزشکی ضروری را با هواپیمای اختصاصی وارد جمهوری اسلامی ایران کرد.

بر اساس گزارش دفتر نمایندگی سازمان ملل در تهران، این تجهیزات شامل بسته‌های مورد نیاز برای درمان بیماران تروما، بسته‌های حاوی دارو و تجهیزات پزشکی اورژانس، کنترل بیماری وبا و بیماری‌های غیر واگیر و سایر اقلامی است که توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام نیاز شده بود.

طبق اطلاعات مرکز عملیات اورژانس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تا به حال تعداد ۷۸ مورد مرگ و ۱۱۳۷ مصدوم در اثر سیل اخیر گزارش گردیده است و تعداد ۲۹۵۷۸۷ نفر مجبور به ترک محل سکونت خود شده‌اند. در این میان تعداد بیش از یک میلیون و ۶۶۰ هزار نفر نیاز به دریافت فوری خدمات بهداشتی و درمانی دارند.

آغاز بارش شدید باران از تاریخ ۲۸ اسفند ۱۳۹۷ منجر به جاری شدن سیل در ۲۸ استان از ۳۱ استان کشور شد و تعداد ۴۲۲۶۹۱۲۹ نفر از ساکنان ۲۵۳ شهرستان را تحت تأثیر قرار داده و باعث خسارت گسترده به امکانات شهری، از جمله مراکز بهداشتی، درمانی و بیمارستان‌ها شده است.

این در حالی است که بسیاری از امکانات بهداشتی در مناطق سیل زده به طور کامل و یا نسبی آسیب دیده و هم چنین به علت قطع آب در این مناطق، احتمال خطر ناشی از شیوع بیماری‌های قابل انتقال از آب آلوده، ناقلین و حشرات از جمله مالاریا، وبا و سایر بیماری‌های واگیر رو به افزایش می‌باشد.

بر اساس آمارهای وزارت بهداشت خسارت جدی به زیرساخت‌های سلامت در ۱۷ استان به شدت آسیب دیده از سیل، گزارش گردید. تعداد ۵۷۷ خانه بهداشت، ۵۲ مرکز بهداشت، ۲۰۱ مرکز جامع سلامت، ۷۰ مرکز خدمات اورژانس، ۲۴ کلینیک و ۴۳ بیمارستان در مناطق ذکر شده تحت تأثیر خسارات ناشی از سیل قرار گرفته‌اند.

دکتر کریستف هملمن، نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران در این خصوص گفت: “سازمان جهانی بهداشت، به همراه تیم سازمان ملل متحد در کشور که توسط خانم اوگوچی دنیلز، هماهنگ کننده مقیم سازمان ملل متحد در ایران رهبری می‌شود، همچنان به حمایت کامل خود از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و مردم جمهوری اسلامی ایران جهت رفع فوری نیازهای بهداشتی و انجام اقدامات بازیابی ادامه خواهد داد.”

وی افزود: ما جامعه بین‌المللی را به اختصاص منابع بیشتر مالی به سیل اخیر در ایران فراخوانده، و بار دیگر به تمامی کسانی که عزیزان خود را در این سیل از دست داده‌اند صمیمانه تسلیت می‌گوئیم و تمام تلاش خود را برای کمک به افراد نیازمند به کار خواهیم بست.

به گزارش ایسنا،دکتر پیرحسین کولیوند رئیس اورژانس کشور نیز خاطر نشان کرد، با توجه به گستردگی آسیب‌های ناشی از سیل در اکثر نقاط کشور، سازمان اورژانس با تمامی توان لجستیکی و پرسنلی در حال خدمت رسانی به سیل زدگان است و کمک‌های بین المللی نظیر کمک‌های سازمان جهانی بهداشت می‌تواند تکمیل کننده این اقدامات باشد.

لاله نجفی زاده، هماهنگ کننده برنامه اورژانس سازمان جهانی بهداشت در دفتر کشوری این سازمان در جمهوری اسلامی ایران گفت: “نمایندگی سازمان جهانی بهداشت در ایران از روزهای ابتدایی وقوع سیل اقدامات تیم سازمان ملل متحد در زمینه بهداشت و سلامت را در حمایت از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هدایت و هماهنگ کرده است و به منظور شناسایی نیازهای فوری افراد آسیب دیده از سیل تا کنون جلسات متعددی با موضوع سلامت با همتایان ملی و بین المللی برگزار گردیده است.”

سازمان جهانی بهداشت در چهارچوب برنامه مدیریت بحران‌های بهداشتی خود، متعهد به نجات زندگی افراد و کاهش رنج و آلام آنان در بحران‌های به وجود آمده ناشی از مناقشات، طغیان بیماری‌ها و بلایای طبیعی می‌باشد و پاسخگویی شرکای بین المللی خود را در حوزه سلامت جهت پیشگیری از طغیان بیماری‌ها، ارائه خدمات مؤثر امداد رسانی و بهبود و جبران خسارات ناشی از بلایا را هماهنگ و رهبری می‌نماید.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید