برگزاری نشست رسانه‌های ایران و مالزی در دانشگاه و بدون مترجم!

    کد خبر :51906

نشست دوم سمینار بین‌المللی «رسانه و ارتباطات: تجربیات ایران و مالزی» با حضور اساتید ارتباطات ایران و مالزی برگزار شد.

این نشست با عنوان «پخش تلویزیونی در ایران و مالزی» در حالی امروز (یکشنبه ۱۸ تیرماه) در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برپا شد که سخنرانی‌ها بدون مترجم و با حضور تعداد انگشت‌شماری از دانشجویان به زبان انگلیسی ارائه شد.

به گزارش ایسنا، مهدی منتظرقائم و صالح حسن به عنوان دبیر علمی نشست و تژا میرفخرایی، عبدالله بیچرانلو و عثمان نظام به عنوان اعضای پنل در این نشست حضور داشتند و سخنرانی کردند.

در ابتدای مراسم عثمان نظام تاریخچه‌ای از شکل‌گیری رادیو در کشور مالزی ارائه داد و درباره زمان تأسیس تا پیشرفت این رسانه سخنانی را بیان کرد و در ادامه نیز درباره تاریخچه تلویزیون و توسعه این رسانه به ارائه توضیحاتی را ارائه داد.

او با اشاره به تاریخچه شکل‌گیری و پیشرفت رادیو در کشور مالزی بیان کرد: تأسیس رادیو از سال ۱۹۲۰ در مالزی اتفاق افتاد و از سال ۱۹۵۷ که مالزی از کشور انگلیس مستقل شد و در دهه ۱۹۷۰ رادیو FM در این کشور تأسیس شد و همچنین از سال ۱۹۸۰ تعداد دیگری ایستگاه رادیویی تاسیس شدند. درحال حاضر ما بیش از ۳۰ ایستگاه رادیویی غیردولتی و همچنین بیش از ۲۰ ایستگاه رادیویی دولتی در کشورمان داریم.

او با اشاره به تاریخچه شکل‌گیری و پیشرفت تلویزیون در کشور مالزی ادامه داد:‌ در سال ۱۹۶۳ تلویزیون در این کشور تأسیس و اولین برنامه از تلویزیون پخش شد. اولین تلویزیون رنگی در دهه ۱۹۷۰ ایجاد و اولین شبکه خصوصی هم در سال ۱۹۸۰ در تلویزیون ایجاد شد. تلویزیون در سال ۱۹۹۰ توسعه پیدا کرد و کانال‌های خصوصی در کشور ما به وجود آمدند.

عثمان نظام افزود: ما برای سرقت رسانه‌ای قوانین بسیار سنگینی را داریم و اجازه نمی‌دهیم که این اتفاق در رسانه ما بیفتد.

او همچنین با اشاره به رسانه خصوصی به نام ASTRO گفت:‌ این رسانه‌ها پولی هستند و برای اینکه از این رسانه استفاده شود باید پول پرداخت شود و مردم عضو این رسانه شوند. در واقع این رسانه متعلق به مقامات کشور است.

عثمان نظام با بیان اینکه در کشور مالزی سانسور وجود دارد، افزود: در تلویزیون از زمانی که برنامه‌ای پخش می‌شود تا زمانی که به روی آنتن برود پنج ثانیه تأخیر داریم که ما می‌توانیم در این پنج ثانیه مطالبی که می‌خواهیم را از برنامه حذف و سانسور کنیم.

پرفسور صالح حسن در ادامه نشست درباره عملکرد رادیو در توسعه کشور مالزی توضیحاتی را ارائه داد و همچنین برنامه‌هایی را که برای توسعه اتفاق افتاده بود برشمرد و به نقش رادیو در توسعه روستایی تأکید کرد.

صالح حسن با اشاره به نقش رسانه‌ها در توسعه مالزی گفت: نقش رسانه‌ها در توسعه روستایی به این شکل بود که کشاورزها توانستند دانش خود را از این طریق افزایش دهند و همچنین مردم شهری نیز از این قابلیت استفاده کردند.

او در پاسخ به این پرسش که آیا مالزی نیز مانند ایران در بازه زمانی در رسانه و فرهنگ تمایل به کشورهای غربی و آمریکا پیدا کرده است، گفت: ما سعی کردیم از لحاظ رسانه و فرهنگ مستقل باشیم و به سمت آمریکا نرفتیم اما نگاهی به کشورهای استرالیا، کانادا داشتیم، با این حال برنامه خود را پیش بردیم.

سمینار بین‌المللی «رسانه و ارتباطات: تجربیات ایران و مالزی» در چهار نشست مشترک در روزهای ۱۷ تا ۱۹ با حضور اساتید ارتباطات ایران و مالزی برگزار می‌شود.

این سمینار به همت انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات و باهمکاری دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی، رایزنی علمی جمهوری اسلامی ایران در مالزی، سازمان دانشجویان وزارت علوم تحقیقات و فناوری و سازمان فناوری اطلاعات ایران برپا می‌شود.

نخستین نشست این سمینار نیز با عنوان «روزنامه‌نگاری؛ با تکیه بر روزنامه‌نگاری آنلاین و بین‌المللی» امروز ساعت ۱۰ تا ۱۳ در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید