آیا ترامپ کنگره را برای جنگ با ایران دور زده است؟

    کد خبر :518978
ترامپ

عباس کوچ نژاد باور دارد که اقدام اخیر آمریکا علیه سپاه تهديد عليه صلح و امنيت بين المللی محسوب می شود زیرا بر خلاف بند٤ ماده٢ منشور ملل متحد است؛ بنابراین شورای امنيت می تواند در چهار چوب فصل٧ منشور، قطعنامه ای الزام آور صادر کند.

دولت آمریکا در اقدامی بی سابقه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در زمره گروه های ترویستی قرار داد تا بر سیاهه اقدامات خصمانه خود علیه ایران بیفزاید. تصمیم تازه دونالد ترامپ، رئیس جمهوری این کشور از آن حیث بی سابقه است که تا کنون آمریکا بخشی از حاکمیت یک کشور را تروریست نخوانده بود علاوه بر این به دلیل آنکه سپاه یکی از نهادهای نظامی ایران است معادلات سیاسی-نظامی در منطقه قدری پیچیده می شود زیرا سپاه از نظر قانونی حق دارد برای دفاع از ایران در جایی مانند آب های خلیج فارس حضور داشته باشد و در شرایطی که آمریکا این نهاد نظامی رسمی ایران را تروریست می داند از دید خود می تواند به محض رؤیت نیروهای سپاه آنها را مورد حمله قرار دهد، اقدامی که نه با حقوق بین الملل و نه با صلح و امنیت جهانی سازگار است. از سوی دیگر در حوزه اقتصادی نیز موضوع عجیب خواهد بود زیرا سپاه فعالیت های اقتصادی نیز دارد و ای بسا بسیاری از این فعالیت ها با فعالیت های اقتصادی حاکمیت در هم آمیخته است و جداکردن آن از یکدیگر سخت به نظر می رسد. با تصمیم اخیر آمریکا هرکشور یا شرکتی که در فعالیتی اقتصادی شرکت کند که سپاه در آن نقش داشته باشد، عملا به زعم آمریکا با یک گروه تروریستی فعالیت کرده است و می تواند برای آن کشور یا شرکت پیامدهای منفی داشته باشد.
*به خطر افتادن صلح جهانی با تروریست دانستن سپاه
عباس کوچ نژاد استاد حقوق بین الملل باور دارد که اقدام اخیر آمریکا علیه سپاه پاسداران برخلاف منشور ملل متحد است و باعث به خطر افتادن صلح و امنیت جهانی می شود. او در این خصوص به «نامه‌نیوز» گفت: «اقدام دولت آمريكا مبنی بر قراردان نام سپاه در ليست گروه های تروريستی يک عمل بی سابقه در روابط بين المللی است كه عواقب حقوقی و سياسی متعددی را در پی خواهد داشت. از نظر حقوقی اولا اين اقدام يک جانبه آمريكا به عنوان تهديد عليه صلح و امنيت بين المللی محسوب می شود زیرا بر خلاف بند٤ ماده٢ منشور ملل متحد است؛ بنابراین شورای امنيت می تواند در چهار چوب فصل٧ منشور، قطعنامه ای الزام آور صادر کند هرچند كه با وتوی آمريكا راه به جايی نمی برد اما عمل آمريكا كماكان برخلاف قواعد بين المللی خواهد بود. ثانیا از منظر مقررات حقوق بشر دوستانه و كنوانسيون های چهارگانه ژنو در مخاصمات مسلحانه، نيرو های مسلح يک كشور كه ملبس به يونيفورم نظامی هستند از حمايت هايی بر خوردارند و اقدام يک جانبه آمريكا نمی تواند به حقوق مندرج در آن لطمه بزند و در غير اين صورت مرتكب جنايات جنگی خواهند شد».
*احتمال حمله آمریکا
این استاد دانشگاه در پاسخ به این پرسش که اقدام اخیر آمریکا در حوزه روابط بین الملل چه پیامدهای سیاسی در پی خواهد داشت، اظهار کرد: «از لحاظ سياسی عمل آمريكا می تواند آثاری منفی در پی داشته باشد. دروهله نخست وقتی سپاه در ليست گروه های تروريستی باشد مشمول قوانين ضدتروريستی آمريكا خواهد شد و از آنجا كه نيروهای آمريكا در منطقه و همسايگی ايران حضور دارند می توانند و حتی مكلفند به گروه های به اصطلاح تروريستی حمله كنند و اين يعنی جنگ بين دو كشور. هرچند كه قبلا سپاه قدس در ليست گروه های تروريستی قرار داشت ولی عملا در عراق و سوريه با يكديگر در خصوص مبارزه با داعش همكاری می کردند. يعنی ممكن است اين تصميم فقط روی كاغذ باشد ولی هميشه ريسک عملی شدن را دارد. در وهله دوم سپاه فقط نيروی نظامی نيست بلكه فعالیت های اقتصادی نیز دارد و با صدها شركت اقماری این سپاه و كاركنان آنها می توانند به عنوان تروريست اعلام شوند و همكاری شركت های خارجی با آنها سخت خواهد شد».
*دور زدن دموکرات ها توسط ترامپ
کوچ نژاد درباره علت تصمیم آمریکا مبنی بر تروریست دانستن سپاه پاسداران ادامه داد: «علت اين اقدام آمريكا علاوه بر فشار بيشتر بر ايران آن است كه از طرفی ترامپ خواست تا بدون مجوز كنگره ای را دور بزند که اکثریت آن را دموكرات ها تشکیل می دهند و به راحتی بتواند در صورت مقتضی ايران را مورد حمله قرار دهد. از طرفی ديگر پاس گلی به نتانياهو و حزب ليكود، قبل از انتخابات پارلمانی اسراييل داد زیرا ايپک يعني لابی يهوديان در آمريكا به حزب ليكود نزديک است».

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید