عدم جستجوی روش‌های دولت‌مابانه

    کد خبر :51897

دبیر جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان پس از پایان این رویداد در گپ و گفت‌وگویی کوتاه ضمن ارزیابی این دوره از جشنواره درباره‌ی برخی مسایل و سرنوشت آن در سال‌های آتی سخن گفت.

علیرضا رضاداد که با ایسنا گفت‌وگو می‌کرد در ارزیابی این دوره از جشنواره با توجه به اهدافی که از ابتدا برای آن تعریف کرده بودند، گفت: فکر می‌کنم این موضوع را باید رسانه‌ها و مهمان‌ها درباره‌ی آن بیشتر صحبت کنند اما نکته‌ای که خودم می‌توانم بدان اشاره کنم این است که فضای شهر اصفهان حکایت از آن داشت که اتفاق تازه‌ای افتاده است.

او یادآور شد: در سال‌های اخیر شاهد بودیم که نشاط و شور جشنواره به واسطه فیلم‌ها و اتفاقات داخل سالن نبود بلکه به واسطه حواشی آن و حضور عروسک‌های تلویزیونی و شخصیت‌ها خاص اتفاق می‌افتاد اما امسال ما شاهد بودیم که فیلم‌ها به شکل غیرقابل باوری از روز اول به سانس فوق‌العاده کشیده شدند و حتی شب گذشته پس از پایان جشنواره که یک روز نمایش فیلم‌های منتخب ادامه داشت، شهردار اصفهان طی تماسی با من از ازدحام مردم برای تماشای فیلم‌ها خبر داد.

سینمای کودک ظرفیت جذب مخاطب بالا را دارد

دبیر جشنواره‌ی فیلم کودک و نوجوان با بیان اینکه “نظر ما این بود که نشان بدهیم، سینمای کودک ظرفیت جذب مخاطب بالا را دارد” تصریح کرد: با اتفاقی که امسال در جشنواره‌ی فیلم کودک و نوجوان اصفهان افتاد ما به این هدف‌مان نزدیک شدیم و نکته بعدی که در اهداف کلان سینما هم هست، این است که هر بچه‌ای برای دیدن فیلم بطور متوسط دو نفر را با خود به سینما می‌آورد و این اتفاق به رونق اقتصادی سینمای ایران کمک خواهد کرد و از این جهت هم سینمای کودک اقتصادی است.

سرنوشت اکران فیلم‌های کودک / روش‌های دولت مابانه را جستجو نکنیم

او در پاسخ به اینکه یکی از گلایه‌ها و دغدغه‌های همیشگی عدم اکران عمومی فیلم‌های کودک و نوجوان است آیا در این راستا برنامه‌ریزی شده است که نمایش فیلم‌های کودک محدود به جشنواره‌ها و رویدادها نشود و گروه سینمای کودک سرانجام تشکیل شود؟ پاسخ داد: شاید تشکیل گروه سینمای کودک بهترین راه حل برای حل مشکل اکران نباشد. من به همه فعالان سینمای کودک در نشست‌های شبانه‌ای که آقای نیکخواه در جشنواره برگزار می‌کردند و مساله نمایش را در آن مطرح می‌کردند، گفتم که رویکرد خودشان را تغییر بدهند و بیایند فکر دیگری بکنند. درست است که مسیر فعلی مسیر درستی نیست که اگر فیلمی توانست جایش را در اکران باز کند به نمایش دربیاید و اگر نتوانست فراموش شود اما شاید راه مشکل اکران، تشکیل یک گروه محدود مثل «هنر و تجربه» نباشد و یا روش‌های دستوری و دولت مآبانه را بهتر است، جستجو نکنیم.

تاکید بر ایجاد تنوع در اکران

او با تاکید بر اینکه “اگر بر ایجاد تنوع در اکران متمرکز شویم، قطعا فرصت نمایش فیلم‌های کودک نیز فراهم می‌شود.” تصریح کرد: اصل این است که فعالان صنفی به راه حلی برسند که سهم مخاطبان مختلف و موضوعات متنوع در اکران پیش بینی شود و آن هیات امنا نمایش که خوشبختانه در آیین نامه امسال شورای صنفی تاسیس شده بتواند این برنامه‌ریزی را برای جذب مخاطب بیشتر به سینما بکند و به رونق بیشتر سینما کمک کند.

رضاداد گفت: ما شاهدیم گاهی همزمان پنج فیلم اجتماعی با هم به نمایش درمی‌آمد یا در یک مقطع دیگر تعدادی فیلم کمدی و طنز. خوب است در یک راه کار صنفی به تنوع در سبد اکران فکر کنیم که به نظر می‌رسد شورای صنفی نمایش در حال تلاش برای رسیدن به این هدف است بنابراین اگر این مسئله حل شود خود به خود مسئله اکران سینمای کودک نیز حل خواهد شد. همچنین در کنار این دولت باید به سراغ ظرفیت‌های معطل و مرتبط با کودکان در آموزش و پرورش، کانون، شهرداری وسازمان‌های مرتبط برود.

دبیر جشنواره‌ی فیلم کودک و نوجوان اصفهان ادامه داد: به نظرم الان پس از برگزاری جشنواره‌ی فیلم کودک و نوجوان، موقعیت مناسبی است که فعالان سینمای کودک با شورای صنفی و مسئولان امر نمایش در سازمان سینمایی به یک راه حل با ثبات و پایدار برسند چون همان‌طور که گفتم در جشنواره‌ی ظرفیت سینمای کودک و نوجوان به نمایش گذاشته شد و این نمایش نشان داد که ظرفیت این نوع سینما از فجر کمتر نیست چون تعداد سانس‌های فوق‌العاده ما بیشتر از جشنواره‌ی فجر ملی بود.

این تعداد سانس و استقبال معنا و مفهوم داشت

وی در عین حال خاطرنشان کرد: البته این تعداد سانس و استقبال معنا و مفهوم داشت، خصوصا اینکه جشنواره در مقطعی برگزار شد که مدارس تعطیل بودند و کسی نمی‌تواند ادعا کند که این مخاطبان را مسوولان مدرسه‌ها به سینماها آورده‌اند و با برنامه‌ریزی بوده است! بلکه همه حضورها در سالن‌های جشنواره خودخواسته و توسط خانواده‌ها انجام شده است.

او ادامه داد: بنابراین فعالان سینمای کودک و مسئولان سازمان سینمایی و متصدیان شورای صنفی نمایش باید در کنار هم به این ظرفیت توجه کنند و برنامه‌ای را برای اکران ارائه بدهند که برخواسته از تعاملات صنفی باشد.

چرا اختتامیه طولانی شد؟/ «این اتفاق اجتناب‌ناپذیر بود»

دبیر جشنواره‌ی فیلم کودک و نوجوان در پاسخ به اینکه آیا طولانی شدن مراسم اختتامیه یکی از دلایل اصلی‌اش به تعداد زیاد بخش‌ها و جوایز مربوط نمی شد که می توانست،کاهش پیدا کند؟ گفت: امسال چون ما بعد از اعلام مقررات به بحث تفکیک بخش کودک و نوجوان رسیدیم، این روند باعث شد که تعداد جوایز نسبت به مقررات بیشتر شود و تعدادی جایزه به این دلیل به مجموع بخش‌ها اضافه شد و استقلال بخش انیمیشن هم تعدادی جایزه اضافه کرد. البته برای کودکان و نوجوانان این اختتامیه که سهم بیشتری متعلق به آنها بود جذاب بود و طولانی نبود اما به هر حال امسال این اتفاق اجتناب‌ناپذیر بود.

در بخش جوایز باید برای دوره‌های بعد به تعادل برسیم

او تصریح کرد: باید برای دوره آینده جشنواره با توجه به بحث تفکیک بخش کودک و نوجوان و انیمیشن در بخش جوایز به یک تعادل برسیم و در شورای سیاست‌گذاری درباره آن گفت‌وگو کنیم و به نتیجه برسیم.

دبیر جشنواره‌ی کودک و نوجوان با اشاره به ریتم و تایم بیش از 3 ساعت آیین‌ پایانی خاطرنشان کرد: به نظر ریتم برنامه الان هم بد نبود. ما دو ساعت و نیم برای اختتامیه پیش‌بینی کرده بودیم اما مراسم اختتامیه سه ساعت و خورده‌ای شد که انتظار برای آمادگی گروه موسیقی و صحبت‌های پیش بینی نشده هم در این افزایش زمان بی‌تاثیر نبود که برخلاف پیش‌بینی‌های کارگردان برنامه بود.

مشخص شدن تکلیف دوره‌های بعد جشنواره ظرف دو ماه آینده

او درباره سرنوشت سال بعد جشنواره و حضور دوباره‌اش گفت: ‌تکلیف دوره‌های بعد و جزئیات آن ظرف دو ماه آینده باید در شورای سیاستگذاری معلوم شود. بنده به عنوان دبیر جشنواره گزارشی به شورای سیاست‌گذاری می‌دهم تا تکلیف مقررات چهار دوره بعد مشخص شود. قرار بود این دوره جشنواره برگزار شود و عملکرد این دوره مبنای تصمیمات چهارسال آینده باشد بنابراین ان شالله سیاست‌گذاری‌های چهار سال آینده به زودی در شورای سیاستگذاری رقم خواهد خورد.

رضاداد درباره‌ی همکاری اصفهان که همیشه یکی از مباحث محل اختلاف بوده هم توضیح بدهید؟ این دوره مشکلات ما در حداقل بود که آن هم طبیعی است چون از ابتدا بنا را گذاشتیم بر حداکثر تفاهم و همکاری. اگر درک متقابلی از شرایط و ماموریت‌های همدیگر داشته باشیم به مشکل برنمی‌خوریم که این دوره از آن دوره‌ها بود. با آنکه شورا در حال تغییر است و می‌شد بی انگیزه بود اما همه برگزار کنندگان همه تلاششان را کردند تا همه چیز به بهترین نحو رقم بخورد و الحمدلله هم موفقیت حاصل شد.

دبیر جشنواره فیلم کودک و نوجوان گفت: این جشنواره حاصل یک همدلی و همت جمعی بود، چه در فعالان سینمای کودک و نوجوانان و چه در فعالان صنفی و چه در دولت و چه در شهرداری اصفهان و همه اینها نشان دهنده این بود که اگر بخواهیم خدا هم کمک می‌کند و می‌توانیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید