سپاه پاسداران هدف خصومت آمریکا و دولتهای منطقه است

    کد خبر :518918
شیرین هانتر

«شیرین هانتر» معتقد است: از آنجا که سپاه پاسداران در نقاط مختلف فعال بوده و نیروی قدس آن متعهد به آزادسازی فلسطین است، همواره هدف خصومت آمریکا و دولتهای منطقه بوده است.

آمریکا در اقدامی خصمانه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را یک گروه تروریستی خواند. این اولین بار در تاریخ روابط بین الملل است که دولتی به طور یکجانبه بخش نظامی کشور دیگری را به عنوان یک سازمان تروریستی می‌شناسد.

مهر در گفتگو با پروفسور شیرین هانتر استاد دانشگاه جورج تاون آمریکا به بررسی این موضوع پرداخته است که در ادامه می‌آید.

*به نظر شما دلیل خوانده شدن سپاه پاسداران اسلامی به عنوان یک گروه تروریستی خارجی از سوی واشنگتن چه بوده است؟

تعیین سپاه پاسداران به عنوان یک سازمان تروریستی توسط دولت ترامپ، گام دیگری در سیاست واشنگتن برای افزایش فشار بر ایران است به امید اجبار ایران به مذاکره و در این فرایند موافقت اجباری آن جهت تغییر برخی جنبه‌های سیاست خارجی خود و به ویژه فشار بر کسانی که مخالف صلح عرب – اسرائیل هستند.

واشنگتن امیدوار است که این فشارها ایران را متقاعد سازد تا کمک مالی و نظامی خود را به گروه‌هایی مانند حزب الله و حوثی ها در یمن متوقف کند و به طور کلی سیاست‌های خصمانه خود را نسبت به آمریکا متوقف کند.

از آنجا که سپاه پاسداران در نقاط مختلف مانند لبنان، عراق و سوریه فعال بوده و نیروی قدس آن متعهد به آزادسازی فلسطین است، همواره هدف خصومت آمریکا و دولتهای منطقه بوده است. علاوه بر این، آمریکا معتقد است که سپاه پاسداران ایران نسبت به حکومت رسمی قدرت واقعی را در ایران دارد. بنابراین آنها می‌خواهند سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به طور مستقیم تحت تأثیر تحریم‌ها قرار گیرد.

با تعیین سپاه پاسداران به عنوان یک سازمان تروریستی، آمریکا یا حداقل جان بولتون و مایکل پومپئو، به تهران خاطر نشان می‌کنند که ایالات متحده آمریکا مصمم است فشار بر ایران را افزایش دهد از جمله احتمال درگیری مستقیم نظامی با آن وجود دارد.

*تأثیر این عمل بر امنیت منطقه چه خواهد بود؟

جواب این سوال بیشتر به پاسخ دولت ایران و سپاه پاسداران بستگی دارد. اگر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به وعده خود یعنی ایجاد نا امنی در منطقه برای نیروهای آمریکایی عمل کند، سپس احتمال درگیری منطقه‌ای و فرامنطقه ای به شدت افزایش خواهد یافت.

هر حمله‌ای توسط سپاه پاسداران به نیروهای آمریکایی فشار ناخوشایندی به واشنگتن جهت حمله تلافی جویانه به اهداف ایران ایجاد خواهد کرد. این مهم به راحتی می‌تواند به یک درگیری گسترده‌تر تبدیل شود.

با این حال، حدود و گستره این حملات قابل پیش بینی نیست. من فکر می‌کنم کسانی که ترامپ را متقاعد کردند سپاه پاسداران را به عنوان یک سازمان تروریستی اعلام کند تلاش می‌کنند وضعیتی را ایجاد کنند که در آن جنگ غیر قابل اجتناب باشد.

*آیا این اقدام با قانون اساسی آمریکا تطابق دارد؟

من از وضعیت قبلی آگاه نیستم وضعیتی که در آن شاخه‌ای از نیروی مسلح یک کشور به عنوان یک سازمان تروریستی تعیین شده است. با این حال، آمریکا سپاه پاسداران را بیشتر به عنوان نظامیانی می بیند که هدف آنها صدور انقلاب اسلامی ایران به بقیه خاورمیانه و جهان اسلام است.

آمریکا به سپاه پاسداران به عنوان متهم اجرای عملیات نظامی ایران در مکان‌هایی مانند عراق، سوریه و لبنان نیز نگاه می‌کند. آمریکا به سپاه پاسداران به عنوان بخشی مشروع از نیروهای مسلح ایران (ارتش) نگاه نمی‌کند.

*آیا ممکن است شاهد تحریم‌های بیشتری از طرف دولت ترامپ علیه ایران باشیم؟

سیاست پومپو / بولتون در رابطه با ایران این است که فشار بر ایران را به نقطه‌ای برسانند که دیگر تهران نتواند مقاومت کند و مجبور به پذیرفتن شرایط آمریکا شود. در نهایت آمریکا امیدوار است که فشارها بیشتر منجر به فروپاشی نظام جمهوری اسلامی از درون شود.

بنابراین، آنها سعی خواهند کرد از هر ابزار فشاری علیه ایران استفاده کنند. با این حال پیش بینی آنچه آمریکا می‌تواند جهت فشار به ایران انجام دهد تا از حمله نظامی به ایران پیشگیری شود دشوار است. احتمالاً محاصره دریایی؟ اما این یک عمل جنگی است و قطعاً منجر به درگیری مسلحانه خواهد شد.

به طور کلی، تشدید بحران فعلی بین ایالات متحده و ایران حاکی از آینده خوبی نیست. مقامات تهران نباید صبر کنند تا دوره ریاست جمهوری ترامپ تمام شده و از شدت بحران کاسته شود، زیرا احتمالاً او دوباره انتخاب خواهد شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید