سرپرست سازمان تامین اجتماعی اعلام کرد

میزان افزایش حقوق «زیر حداقلی بگیران» / آخرین وضعیت همسان‌سازی حقوق بازنشستگان

  • اجتماعی
  • پنجشنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۸ ۱۲:۱۶
    کد خبر :518634
حقوق بازنشستگان

سرپرست سازمان تامین اجتماعی جزئیاتی از افزایش حقوق بازنشستگان حداقلی بگیر، سایر سطوح درآمدی و زیرحداقلی بگیران اعلام و درباره آخرین روند همسان سازی حقوق بازنشستگان و پرداخت بدهی دولت به تامین اجتماعی توضیحاتی ارائه کرد.

محمدحسن زدا در پرسش و پاسخ اینستاگرامی با مخاطبانش؛ درباره افزایش حقوق مستمری بگیران، بازنشستگان و بازماندگان تامین اجتماعی گفت: دو گروه حداقلی بگیر و سایر سطوح در آمدی داریم. میزان افزایش مستمری برای حداقلی بگیران در شورای عالی ۳۶.۵ درصد مصوب شد و مبلغ حداقلی یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان به یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در سال ۹۸ می‌رسد.

وی افزود: قبول داریم که این مبلغ شاید معیشت را بهبود ندهد، ولی نسبت به سال‌های گذشته بهتر است. تورم هم رشد کرده است، ولی در شورای عالی کار عوامل مختلفی را مدنظر قرار می‌دهند.

جزئیات افزایش حقوق سایر سطوح درآمدی

سرپرست سازمان تامین اجتماعی با اشاره به میزان افزایش گروه دوم یعنی سایر سطوح درآمدی اظهار کرد: سایر سطوح درآمدی اشخاصی هستند که بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان دریافتی دارند. روز گذشته جلسه‌ای با حضور کانون بازنشستگان برگزار و پنج سناریو تهیه کردیم و در نهایت روی ۱۳ درصد افزایش حقوق به علاوه ۲۶۱ هزار تومان نقد به توافق رسیدیم که پیشنهاد جامعه بازنشستگان نیز بود.

زدا ادامه داد: روال کار این طور است که تا یکشنبه به هیئت مدیره سازمان ارائه و پس از تصویب به هیئت وزیران ارسال خواهد شد و پس از تصویب در آنجا، برای پرداخت آماده می‌شویم. تمرکز ما این است که افزایش حقوق را اردیبهشت اعمال کنیم و در همین اردیبهشت، مابه‌التفاوت افزایش فروردین را نیز بپردازیم.

زدا با ذکر چند مثال برای افزایش حقوق سایر سطوح درآمدی گفت: با احتساب افزایش ۱۳ درصدی به علاوه ۲۶۱ هزار تومان نقد، اگر شخصی دریافتی‌اش دو میلیون تومان در سال گذشته بوده، امسال به دومیلیون و ۵۲۱ هزار تومان می‌رسد. اگر دریافتی شخصی سه میلیون تومان بوده به سه میلیون و ۶۵۱ هزار تومان می‌رسد و اگر چهار میلیون تومان بوده به چهارمیلیون و ۷۸۱ هزار تومان می‌رسد.

وی درباره افزایش حق مسکن، حق اولاد و غیره گفت: مبلغی به نام بن داریم که امسال نسبت به سال گذشته ۱۲ درصد پیشنهاد رشد دادیم. حق مسکن را نیز ۲۰ درصد افزایش دادیم. آنطور که محاسبه کردیم دریافتی هیچکس زیر دومیلیون تومان نخواهد بود؛ مگر افرادی با سن ۶۰ سال و سابقه زیر ۱۰ سال.

جزئیات افزایش حقوق زیر حداقلی بگیران

به گزارش ایسنا، سرپرست سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه توجه داشته باشید که باید عدالت را رعایت کرد، گفت: کسی که با سه سال پرداخت حق بیمه، از کارافتاده شده با کسی که ۳۰ سال خدمت کرده، متفاوت است. شخصی که با مدرک دیپلم بازنشسته شده با شخصی که با مدرک دکترا خدمت کرده یکی نیست. می‌دانیم با حقوق ۵۰۰ هزار تومانی نمی‌شود کاری کرد، از همکارانم درخواست کردم این گروه زیر حداقلی بگیر را نیز همانند حداقلی بگیران محسوب کرده و حقوق آنها را نیز ۳۶.۵ درصد افزایش دهیم.

زدا افزود: به عنوان مثال برای زیر حداقلی بگیران با احتساب افزایش ۳۶.۵ درصدی اگر فردی ۵۰۰ هزار تومان حقوق می‌گرفته، امسال حقوقش به ۶۸۲ هزار و ۵۰۰ تومان می‌رسد و اگر شخصی حقوقش ۷۰۰ هزار تومان بوده به ۹۵۵ هزار و ۵۰۰ تومان در سال جاری می‌رسد.

سرپرست سازمان تامین اجتماعی درباره اعطای وام و تسهیلات به بازنشستگان نیز گفت: صندوق بازنشستگی از خزانه و بانک مرکزی پول می‌گیرد و توزیع می‌کند. اما در تامین اجتماعی باید از محل درآمدهای خودمان اینکار را انجام دهیم. بانک رفاه در حد مجوز از بانک مرکزی تسهیلاتی دارد که خواهش کردیم میزان سهمیه‌ها را در اختیار کانون‌ها قرار دهد که آنها اولویت‌ها را مشخص کنند که وام به چه کسانی داده شود. امسال سعی می‌کنیم از همه امکانات داخلی و خارجی استفاده کنیم تا مبلغ وام را یبیشتر کنیم، اما هنوز قطعی نشده است.

وی ادامه داد: در حادثه سیل برای هموطنان سیل زده ۸۵۰۰ وام ۵ میلیون تومانی قرض الحسنه و ۸۵۰۰ وام ۱۵ میلیون تومانی جعاله تعمیر مسکن در نظر گرفته شده است.

همسان‌سازی حقوق بازنشستگان به کجا رسید؟

زدا درباره همسان‌سازی حقوق بازنشستگان نیز اظهار کرد: قطعاً همسان سازی مطالبه بحق مردم است. امسال حداقل حقوق مستمری بگیران ۳۶.۵ درصد و سایر سطوح ۱۳ درصد به علاوه ۲۶۱ هزار تومان نقد است. با این افزایش‌های سالانه بتدریج فاصله بین حقوق‌ها کم می‌شود.

سرپرست سازمان تامین اجتماعی ادامه داد: ما باید فرمول‌هایی را انتخاب کنیم که توقع افرادی که حق بیمه بیشتری می‌دادند را نیز در نظر داشته باشیم. باید فرمول بازنشستگی را تعیین کنیم که همه جوانب را تامین کنند. برای تصمیم گیری از شرکای اجتماعی کمک می‌گیریم. از گروه‌های مختلف دعوت کردیم تا بهترین فرمول را ارائه کنیم.

جزئیات همسان سازی حقوق بازنشستگان

وی افزود: چندین نوع پیشنهاد نظیر اضافه کردن درصدی افزایش، به همه گروه‌ها، افزودن حقوق حداقلی بگیران، همسان سازی بین شاغلان و بازنشستگان و … مطرح است. در نهایت ما به تصمیم واحدی رسیدیم که بار مالی سال اول اجرای آن ۱۲ هزار میلیارد تومان است، ما درخواست را به دولت فرستادیم و به محض تامین مالی آماده اجرای همسان سازی هستیم.

زدا درباره بدهی دولت به تامین اجتماعی اظهار کرد: دولت باید بابت تکالیف کارفرمایی پرداختی به تامین اجتماعی انجام می‌داد که محقق نشده است. دولت حداقل ۱۵۰ هزار میلیارد تومان به ما بدهکار است. البته باید مشکلات دولت را نیز درک کرد، در شرایط تحریم و فشار هستیم. در بودجه ۹۸ این امکان فراهم شده که ۵۰ هزار میلیارد تومان با پنج روش به سازمان پرداخت شود. پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهیم تا ۵۰ هزار میلیارد تومان را در سال ۹۸ وصول کنیم که همین هم اقدام بزرگی است. مهم است که این بدهی وارد بودجه سالیانه شده و در سال‌های بعد هم تکرار می‌شود.

سرپرست سازمان تامین اجتماعی در پاسخ به اینکه چرا برخی کارفرمایان، کارگران خود را بیمه نمی‌کنند؟ گفت: بد است که کارفرما پرسنلش را بیمه نکند، این حق کارگران است. برقراری رابطه دستمزدی از همان دقیقه اول شروع بکار لحاظ و فرد مشمول قواعد بیمه‌ای و قانون کار می‌شود. اگر کارفرما با گفتمان با کارگر قانع نشد که لیست بیمه را رد کند، کارگران با تلفن ۱۴۲۰ در سراسر کشور تماس بگیرند و مشخصات و آدرس کارگاه را اعلام کنند. بازرسین ما به کارگاه می‌روند و پرسنل را ثبت نام می‌کنند و از این طریق مشکل حل می‌شود.

وی درباره خروج برخی داروها از شمول بیمه نیز گفت: در بخش دارو تابع تصمیمات شورای عالی بیمه هستیم. اینکه شورای عالی چند قلم دارو را خارج کرده به معنای کاهش خدمات ما نیست.

زدا درباره مشاغل سخت و زیان آور عنوان کرد: کسی که احساس می‌کند شغلش سخت و زیان آور است به کمیته کار می‌رود و درخواست می‌کند. نمایندگان ما به محل مراجعه کرده و بررسی می‌کنند و اگر شرایط وجود داشته باشد و رای بدهند، مراحل لازم طی شده و بیمه برقرار می‌شود. درحال حاضر ۳۰۰ هزار بازنشسته سخت و زیان آور داریم.

سرپرست سازمان تامین اجتماعی درباره قانون بخشودگی جرائم بیمه‌ای کارفرمایان نیز گفت: بخشودگی افراد خوش حساب انجام می شود. کارفرمایان خوش حسابی داریم که در اثر نوسات ارزی، تحریم وحوادث غیرمترقبه دچار مشکل شدند که جریمه آنها را می‌بخشیم. از این قانون الان برای کارگاه‌های لرستان، گلستان و خوزستان استفاده می‌کنیم و مشمول آنها می‌شود، ولی بخشودگی بدحسابان انجام نمی‌شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید