تهدید ترکیه به خرید جنگنده از روسیه به جای آمریکا

    کد خبر :518508
ترکیه

وزیر خارجه ترکیه گفت: اگر آمریکا از فروش جنگنده‌های اف-۳۵ و سامانه دفاعی پاتریوت به این کشور خودداری کند، آنکارا به سراغ روسیه خواهد رفت.

به گزارش بازتاب به نقل از نشریه آمریکایی هیل،مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه، روز چهارشنبه تهدید کرد اگر آمریکا از فروش جنگنده‌های اف-۳۵ و سامانه دفاع هوایی پاتریوت به این کشور خودداری کند، آنکارا برای خرید جنگنده و سامانه‌های دفاع هوایی به سراغ روسیه خواهد رفت.

چاووش‌اوغلو افزود قرارداد خرید سامانه دفاع موشکی اس-۴۰۰ روسیه به امضا رسیده است و آنکارا از خرید این سامانه عقب نشینی نخواهد کرد.

وزیر خارجه ترکیه در مصاحبه با شبکه ان تی وی، گفت: اگر آمریکا تمایل داشته باشد سامانه‌های پاتریوت را بفروشد، ما آن‌ها را خریداری می‌کنیم. اگر نه، ما سامانه‌های اس-۴۰۰ بیشتری را می‌خریم.

چاووش اوغلو افزود اگر قرارداد خرید جنگنده‌های اف-۳۵ به جایی نرسید، ترکیه تا زمان دستیابی به فناوری ساخت جنگنده از جای دیگری آن‌ها را تهیه خواهد کرد. او همچنین گفت سوخو-۳۴، سوخو-۵۷ و جنگنده‌های دیگری هم وجود دارند.

آمریکا مخالف طرح ترکیه برای خرید سامانه اس-۴۰۰ روسیه است. مقامات واشنگتن مدعی هستند در صورت خرید این سامانه و جنگنده‌های اف-۳۵ توسط ترکیه، مسکو اطلاعات حساسی را درخصوص جنگنده‌های اف-۳۵ به دست خواهد آورد. آمریکا تهدید کرده است اگر ترکیه در خرید اس-۴۰۰ تجدیدنظر نکند، جنگنده‌های اف-۳۵ را به این کشور نخواهد فروخت.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید