شناسایی ۱۱۰ نقطه آسیب‌پذیر و ۱۰ هزار نقطه آبگیر در شهر تهران

  • اجتماعی
  • چهارشنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۸ ۱۶:۳۳
    کد خبر :518267
نقطه آبگیر در شهر تهران

رئیس سابق سازمان مدیریت بحران شهر تهران از شناسایی ۱۱۰ نقطه آسیب‌پذیر و ۱۰ هزار نقطه آبگیر در شهر تهران بر اساس سوابق گذشته بارندگی‌ها در شهر تهران خبر داد.

احمد صادقی در نشست مشترک با اعضای شورای عالی استان‌ها گفت: کشور ما شاهد بارش‌های زیادی است که رحمت الهی است اما در برخی نقاط به زحمت تبدیل شده و مشکلاتی را برای هم وطنان ما ایجاد کرده است اما باید به این نکته توجه کنید که همه این بارش‌ها متأثر از تغییرات اقلیمی است و قابل پیش‌بینی هستند. ما وارد سال‌های ترسالی در کشور شده‌ایم و دوران خشکسالی به پایان رسیده است.

وی افزود: در بارش‌های اخیر ۲۶۷ میلیمتر بارش داشتیم که در مقایسه با بلند مدت بارش‌ها حدود ۸۰ میلیمتر افزایش پیدا کرده است. در حقیقت ما وارد شرایطی شدیم که بارش‌ها به حد نرمال و حتی بالاتر از نرمال رسیده است. قطعاً با وجود بارش‌های اخیر باید در تهران سیل می‌آمد اما بررسی‌های تاریخی که از سیل‌های گذشته تهران انجام داریم. آخرین سیل در سال ۱۳۹۴ در کن با بارش ۳۰ میلیمتر در ۱۰ دقیقه بود که باعث کشته شدن شش نفر شد اما در بارش‌های اخیر در تهران سیلی نداشته‌ایم. علت به عوامل مختلفی ارتباط پیدا می‌کند. ما در مهر ماه سال ۱۳۹۷ در شهرداری تهران موضوع احتمال بارش‌های گسترده را مطرح کردیم و خود را برای سیل آماده کردیم. نخستین کاری که مصوب شد توسط معاونت خدمات شهری شهرداری تهران انجام شود، لایروبی رود دره‌ها و انهار و کانال‌ها به طول ۵۳۰ کیلومتر ظرف مدت سه ماه بود که به‌درستی انجام شد و در کنار آن اصلاح انهار و اصلاح دیواره‌های تخریب شده رودخانه پیگیری شد.

وی ادامه داد: در مسیر رود دره‌های تهران پل‌های زیادی داشتیم که خود به عنوان موانع فیزیکی می‌توانست موجب ایجاد سیل شود. این موارد از قبل مورد مطالعه قرار گرفت و نقاط بحران‌زا شناسایی شد.

به گزارش ایسنا،صادقی با اشاره به اینکه ۱۱۰ نقطه آسیب‌پذیر و ۱۰ هزار نقطه آبگیر بر اساس سوابق گذشته در تهران همچنین بر اساس تماس‌های تلفنی با سامانه ۱۳۷ شناسایی و اصلاح شد، افزود: نقشه‌های لازم در این حوزه‌ها تهیه شده و بحث آموزش مردم نیز مورد پیگیری قرار گرفت. همچنین نحوه اطلاع رسانی با توجه به اینکه ابزاری درست در دست نبود اصلاح کردیم و از طریق ارسال پیامک برای افرادی که در محدوده‌های خطر بودند اعلام خطر انجام شد.

وی ادامه داد: نقشه بازه خطر پذیری تهران تهیه شد یعنی مشخص می‌شد که اگر سیل وارد تهران شود چه نقاطی تحت تأثیر قرار می‌گیرند که این امر یکی از اقدامات خوبی بود که در تهران انجام شد. همچنین محدوده حریم و بستر رودخانه‌ها مشخص شد تا از ساخت و ساز در آنها جلوگیری شود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به تفاهم‌نامه میان وزارت نیرو با شورا و شهرداری تهران اشاره کرد و افزود: بر اساس این تفاهم‌نامه کمیسیون هماهنگی مدیریت سیلاب در شهر تهران تشکیل شده است که چهار کمیته اجرایی حفاظت و آزادسازی بسترها و حریم‌ها، طرح جامع آب‌های سطحی و ساماندهی رودخانه‌ها و مسیل‌ها، تعیین حد بستر و حریم رودخانه‌ها و پهنه‌بندی سیل و کمیته هشدار و مدیریت سیلاب برای جلوگیری از سیل در تهران تشکیل و کارها در قالب این چهار کمیته پیگیری شد. سیل زلزله نیست و از قبل قابل پیش بینی است و می‌توان هشدارها از ساعت‌ها قبل داده شود.

صادقی تاکید کرد: معادن شن و ماسه در تهران گودهای زیادی ایجاد کردند که در کنار آنها رودخانه کن با دبی آب بسیار بالا وجود دارد. کافی بود که در بارش‌های اخیر بر اثر افزایش حجم آب، این رودخانه به معادن شن و ماسه سرریز می‌شد که تا زیر فرودگاه مهر آباد شاهد فرونشست زمین باشیم و اتفاقات عجیب و غریبی رخ می‌داد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید