اعتراف برلین به استفاده عربستان از جنگنده‌های آلمانی در جنگ یمن

    کد خبر :517943
برلین

برای اولین بار دولت آلمان اعتراف کرده است که عربستان سعودی در جنگ یمن از دو نوع از جنگنده‌های ساخت آلمان و چند کشور اروپایی دیگر استفاده می‌کند.

به گزارش  بازتاب به نقل از روزنامه “زوددویچه سایتونگ”، برای اولین بار دولت آلمان اعتراف کرده است که جنگنده‌ها و تورنادوهای ساخت این کشور در جنگ یمن به کار برده می شود.

بر اساس تحقیقات رسانه‌های NDR ،WDR و زوددویچه سایتونگ آلمان، هفته گذشته در یک جلسه محرمانه کمیسیون خارجی پارلمان آلمان مشخص شد که دولت فدرال آلمان اطلاعاتی را در زمینه استفاده از هواپیماهای جنگنده خود در یمن اعلام کرده است. بر این اساس عربستان سعودی در جنگ یمن هم از تورنادوها و هم جنگنده های آلمانی استفاده می کند.

این دو جنگنده مشترکا توسط آلمان و کشورهای اروپایی دیگر از جمله انگلیس و ایتالیا تولید شده است. البته دولت آلمان نمی خواهد آشکارا این اقدام را تجزیه و تحلیل کند. همانگونه که یک سخنگوی دولت آلمان بیان کرده است برلین درباره این موضوع تنها به کمیته های مسئول و محرمانه در پارلمان آلمان توضیح می دهد.

دولت آلمان تا به حال همواره مدعی بوده است که هیچ نشانه ای دال بر استفاده از جنگنده های آلمانی در جنگ یمن وجود ندارد. اخیرا پیتر آلتمایر، وزیر اقتصاد آلمان در ماه فوریه تاکید کرده بود که هیچ گونه اطلاعاتی در این باره که تکنولوژی های تسلیحاتی آلمان در یمن مورد استفاده قرار می گیرد وجود ندارد.

جنگ یمن بر اساس ارزیابی سازمان ملل به عنوان بدترین بحران انسانی دوران ما ارزیابی می شود. بر اساس ارزیابی یونیسف چند صد مدرسه توسط بمباران جنگنده ها در جنگ یمن نابود شده و هزاران کودک کشته شده اند.

احزاب دولت جدید ائتلافی آلمان در قرارداد ائتلافی مربوط به ماه مارس سال2018 در این باره توافق کردند که هیچ گونه صادرات تسلیحاتی را به کشورهایی که مستقیما در جنگ یمن مشارکت دارند صادر نکنند.

عربستان سعودی در یمن با ائتلافی متشکل از 9 کشور جنگ فاجعه باری را رهبری می کند. در این جنگ بمباران های زیادی توسط جنگنده ها انجام می شود. سازمان عفو بین الملل این انتقاد را به ائتلاف جنگ در یمن به رهبری عربستان سعودی وارد می کند که جنایات جنگی و نقض حقوق بشر را در پیش می گیرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید