ایران از امریکا انتقام جویی خواهد کرد

    کد خبر :517932
سفیر سابق آمریکا

«ریچارد کوزلاریچ» معتقد است که در پی معرفی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان گروه تروریستی توسط واشنگتن، ایران حتما انتقامجویی خواهد کرد.

روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال گزارش داد، دولت آمریکا در حال فراهم کردن مقدماتی است تا به زودی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را سازمانی تروریستی اعلام کند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا روز دوشنبه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را یک سازمان تروریستی خارجی اعلام کرد.

در چارچوب این طرح ایالات متحده آمریکا، نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را که طبق قانون اساسی یکی از ارکان نظامی و دفاعی کشور است در لیست گروه‌های تروریستی دولت آمریکا وارد کرد.

در این راستا مهر گفتگویی با پروفسور «ریچارد کوزلاریچ» استاد دانشگاه جرج میسون آمریکا ترتیب داده که در ادامه می‌آید.

ریچارد کوزلاریچ مدیر اندیشکده علوم و سیاست‌گذاری انرژی در دانشگاه جرج میسون، مدیر موقت برنامه سیاست عملیات صلح (POPP ) و سفیر پیشین آمریکا در جمهوری آذربایجان (۱۹۹۴-۱۹۹۷) و بوسنی و هرزگوین (۱۹۹۷-۱۹۹۹) بوده است.

*هدف امریکا از معرفی سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک گروه تروریستی چیست؟

موضع ایالات متحده امریکا در قبال دولتهای خارجی توسط وزیر امور خارجه آن یعنی مایک پمپئو بیان می‌شود. وی مطابق با بند ۲۱۹ قانون مهاجرت و ملیت، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از جمله نیروی قدس را به عنوان یک سازمان تروریستی خارجی قلمداد نمود.

باید گفت برای اولین بار است که دولت امریکا بخشی از یک دولت و نیروی مسلح کشو دیگر را به عنوان گروه تروریستی معرفی می‌کند. هدف امریکا از این اعلامیه و اقدام، فشار حداکثری بر حکومت جمهوری اسلامی ایران است.

*این تصمیم چه تأثیری بر امنیت منطقه دارد؟

تأثیر این تصمیم بر امنیت منطقه، افزایش تنش بین ایالات متحده امریکا (با متحدان آن) و ایران است زیرا به باور من ایران به نوعی انتقام جویی خواهد کرد (اگر قبلاً این اقدام را انجام نداده باشد، بعد از این تصمیم حتماً انتقامجویی خواهد کرد). نتیجه نهایی بی ثباتی و ناامنی بیشتر منطقه خاورمیانه خواهد بود.

*آیا این تصمیم با توجه به قانون اساسی ایالات متحده آمریکا اتخاذ شده است؟

در سیستم حکومتی ایالات متحده امریکا)، قوه مجریه دارای اختیار تصمیم گیری در مورد مسائل سیاست خارجی است. دلیلی وجود ندارد که این تصمیم مغایر با قانون اساسی ایالات متحده باشد.

* آیا ما شاهد تحریم‌های بیشتری از سوی دولت ترامپ علیه ایران خواهیم بود؟

متأسفانه بله. ما شاهد تحریم بیشتری از سوی ایالات متحده امریکا و فشار حداکثری علیه ایران خواهیم بود. این در حالی است ما شاهد روابط دیپلماتیک جدی میان تهران و واشنگتن نخواهیم بود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید