واکنش قالیباف به ساخت‌وساز بی‌رویه در تهران

    کد خبر :51788

شهردار تهران با اشاره به انتقاداتی که به ساخت و سازهای بی‌رویه در دوره مدیریت او می‌شود، گفت: من متاسفم که بعضی‌ها می‌گویند، چرا اینقدر ما در این دوران اتوبان ساختیم، اگر شهر اختیارش به دست شهرداری و شورای شهر بود ما اجازه نمی‌دادیم روزی هزار ماشین به شهر اضافه شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، قالیباف، شهردار تهران در جلسه امروز شورای شهر تهران که در باغ کتاب برگزار شد، گفت: واقعیت این است که ساختار اداری تجاری در کشور ما پس از انقلاب به گونه‌ای کار خود را پیش برد که سیستم از بالا به پایین مدیریت و اداره می‌شود. در حالی که انقلاب با نقش و حضور مردم در همه عرصه‌ها تحقق یافت و روح قانون اساسی این است که هر کاری که مردم می‌توانند انجام دهند و دولت‌ها در آن دخالت نکنند.

او با تاکید بر اینکه شهرداری و شورای شهر می‌توانند بار اساسی و جدی از دوش دولت بردارند، ادامه داد: شوراها مردمی‌ترین نهاد در کل کشور محسوب می‌شوند، اما رویکرد دولت به شهرداری‌ها عمدتا خدماتی بوده و به دنبال نظم بخشی و سامان‌دهی خدماتی هستند در شهرداری ناگزیریم چاه پر کنیم و زباله ببریم.

قالیباف با تاکید بر اینکه در دوره ریاست خود رویکرد مدیریتی شهرداری را تغییر داده است، خاطرنشان کرد: ما مفتخریم اعلام کنیم در این سه دوره مدیریت شهری مبتنی بر انسان محوری و در راستای آگاهی بخشی صورت گرفت ما رویکرد و ادبیات محله محوری را در تهران ایجاد کرده و آن را تبدیل به یک اصل کردیم. نمونه‌اش هم شورایاری‌ها هستند.

او ادامه داد: 354 هزار سرای محله در تهران ساخته شده و همه محلات هیئت امنا دارند در شهرداری حرکت ما انسان محور و مبتنی بر آگاهی بخشی و ارتقای کیفیت زندگی مردم بود و برای هر اقدامی پیوست عمرانی داشتیم.

او با اشاره به انتقاداتی که به ساخت و سازهای بی رویه در دوره او می‌شود، گفت: من متاسفم که بعضی‌ها می‌گویند چرا اینقدر ما در این دوران اتوبان ساختیم اگر شهر اختیارش به دست شهرداری و شورای شهر بود ما اجازه نمی‌دادیم روزی هزار ماشین به شهر اضافه شود. وقتی آن طرفش در دست ما نیست (تولید ماشین) ما مجبوریم برایش راه بسازیم.

او در ادامه با تاکید بر اینکه زنجیره اقدامات شهرداری در راستای رفاه مردم بود خاطرنشان کرد: ما در مقیاس محله با احداث سرای محله کار فرهنگی را آغاز کردیم و از خانه کتاب در سرای محله فرهنگ‌سرا تا باغ کتاب یک زنجیره فرهنگی در راستای حمایت از کودکان به راه انداختیم من نمی‌خواهم در این راستا به آمار خارجی (نیوزویک) برای باغ کتاب اشاره کنم اما برخی‌ها آمال و آرزوهایشان جای دیگر است برای همین بروید و رسانه‌های خارجی را نگاه کنید و ببینید در مورد شهر تهران چه می‌گویند نه اینکه اذعان کنید تهران شهر سوخته است و باید آواربرداری کنیم.

او خطاب به منتقدانش ادامه داد: اگر گمان می‌کنید تهران شهر سوخته است در آینده می‌خواهید از چه چیزی آواربرداری کنید با این حال این گونه سخنان در کار ما تاثیری ندارد اما دلمان می‌سوزد چرا که برای پیشرفت کشور دست به دست هم نمی‌دهیم.

قالیباف ادامه داد: ما در شهرداری اقتصاد فرهنگی را متحول کردیم الان در سطح تهران 400 کتابخانه وجود دارد که 70 عدد آن شبانه‌روزی است.

قالیباف باز هم منتقدانش در مورد ساخت و سازها را مخاطب قرار داد و گفت: یک چیزهایی می‌گویند که انسان متحیر می‌شود که چطور پاسخشان را بدهد. می‌گویند رفته برج میلاد را ساخته و به چه دردی می‌خورد! تاریخ‌ها را عوض می‌کنند وقتی ما وارد شهر تهران شدیم برج میلاد همچون یک میله نیمه کاره وسط شهر رها شده بود آن وقت پل طبیعت تفکر شماست؟ و آن میخ نیمه کاره تفکر ما بود. اشکالی ندارد ما صبور هستیم.

او مساله اصلی در کشور را بحران مدیریت دانست و تصریح کرد: در چرخه تولید، توزیع، ترویج و مصرف به جای آنکه اصلاح را از تولید شروع کنیم باید از مصرف آغاز می‌کردیم.چالش اصلی ما مدیریت در همه حوزه‌ها از جمله سیاست داخلی و خارجی است.

او مشکلات امروز تهران را ناشی از نبود مدیریت یکپارچه شهری دانست و ادامه داد: مهمترین مشکل شهر در حال حاضر نبود درآمد پایدار است چرا که در سال گذشته دولت درآمد پایدار را با ارزش افزوده منهدم کرد . دولت باید مناطق محروم در اولویت بگذارند اما نباید از حق و حقوق یک شهر برای جای دیگری بزنند.

او با تاکید بر اینکه در دوره خود بیشترین طرح های جهادی حمل و نقل عمومی در مناطق جنوبی تهران بوده است خاطرنشان کرد: ما در باغ تهران قصد داریم بازار کتاب را رونق دهیم نه اینکه بخواهیم جای انتشارات را بگیریم از جمعه تا امروز باغ کتاب 130 میلیون فروش داشته که متعلق به شهرداری نیست بلکه به انتشاراتی‌ها تعلق دارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید