مرگ یک نفر از هر دو ایرانی متوفی بر اثر بیماریهای قلبی و عروقی

    کد خبر :517537
بیماریهای قلبی و عروقی

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به مزایای اجرای طرح تحول سلامت و تمرکز آن بر بیماری‌های غیرواگیر و قلبی و عروقی، گفت: تقریباً از هر دو ایرانی که از دنیا می‌رود یک نفر به خاطر حادثه‌های قلبی و عروقی است، بنابراین باید تمرکز بیشتری به سمت این بیماری‌های غیرواگیر داشته باشیم.

محمد آقاجانی در مراسم بزرگداشت روز جهانی بهداشت که با حضور نماینده سازمان WHO، معاونت امور بین الملل وزارت بهداشت و برخی مسئولین دانشگاه در دانشکده بهداشت برگزار شد، با اشاره به اقدامات مثبت صورت گرفته در کشور طی چهار دهه اخیر در حوزه بهداشت، اظهار کرد: راه اندازی شبکه‌های بهداشت در دهه ۶۰ با تمرکز بر روستاها، خدمات بهداشت اولیه و بیماری‌های واگیر یکی از اقدامات مثبتی بود که به ارتقا و ایجاد تحول عظیم در شاخص‌های بهداشتی کشور منجر شد.

وی با اشاره به نیاز به تغییر این رویکرد در سالهای اخیر به آغاز طرح تحول سلامت از سال ۱۳۹۳ اشاره کرد و گفت: این طرح با تمرکز بر بیماری‌های غیرواگیر، تمرکز بر شهر و حاشیه شهرها در کنار روستاها و همچنین توسعه خدمات سطح ۲ و ۳ بهداشتی آغاز به کار کرد.

دکتر آقاجانی با اشاره به اهداف طرح تحول سلامت به عنوان ۳ ضلع غیرقابل تفکیک یک مثلث، خاطرنشان کرد: ارتقا و افزایش دسترسی مردم به خدمات بهداشتی و درمانی سطح یک، دو و سه با هر نژاد و مذهب و در تمامی نقاط کشور، کاهش هزینه‌های فقرزا برای مردم و یا کاهش پرداخت از جیب مردم و همچنین ارتقای کیفیت درمان و ایمنی بیمار ۳ هدف اصلی این طرح بود که اگر هرسه باهم محقق نشود قادر به جلب و حفظ رضایت مردم نخواهد بود.

وی با اشاره به مهمترین اقدامات صورت گرفته در قالب طرح تحول سلامت وزارت بهداشت، اظهار کرد: در سطح یک شبکه‌های بهداشت کهن و خانه‌های بهداشت نوسازی و تیم‌های بهداشتی و درمانی آنها تکمیل شد و در سطح ۲ و۳ نیز اقدامات مطلوبی صورت گرفت. راه اندازی ۲۵۰ پلی کلینیک تخصصی و ایجاد زیرساخت طرح ارجاع و پزشک خانواده در سطح ۲ حاصل شد و در سطح ۳ به عنوان خدمات تخصصی، فوق تخصصی و بستری نیز برنامه ریزی های جدی صورت گرفت.

وی افزود: در سطح ۳ ارائه خدمات ۶۰۰ بیمارستان وزارت بهداست بازسازی و نوسازی شد و ۸۰ هزار تجهیزات پزشکی به ارزش بیش از ۴۰۰۰ میلیارد تومان برای این بیمارستانها در تمامی نقاط کشور خریداری شد. از طرف دیگر هزینه‌های درمان کاهش یافت به عبارت دیگر پیش از آن به طور متوسط حدود ۴۰ درصد هزینه‌ها را مردم پرداخت می‌کردند که این میزان به زیر ۱۰ درصد کاهش یافت. همچنین جمعیت افرادی که به خاطر هزینه درمان به زیر خط فقر می‌رفتند به خصوص در روستاها کاهش یافت.

معاون سابق وزارت بهداشت با اشاره به ارتقای کیفیت خدمات بهداشتی و درمانی در قالب این طرح، اظهار کرد: در همین رابطه استاندارهای جدید اعتباربخشی در بیمارستانها با تمرکز بر حقوق و ایمنی بیمار تعیین شد به عنوان نمونه کد درمانی ۲۴۷ برای درمان سکته قلبی حاد و کد ۷۲۴ برای درمان سکته حاد مغزی با ارائه خدمات ۲۴ ساعته در کشور راه اندازی شد.

به گزارش ایسنا،‌ رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به بیشترین جمعیت تحت پوشش در این دانشگاه، تصریح کرد: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با داشتن حدود ۳۰۰ مرکز و پایگاه درمانی، ۲۰ بیمارستان ملکی و ده‌ها بیمارستان غیردولتی خدمات مطلوبی در سطح استان تهران ارائه می‌کند.

دکتر آقاجانی همچنین با اشاره به اجرای برنامه ملی”ایراپن” با هدف خطرسنجی احتمال وقوع حوادث قلبی و عروقی و تشخیص زودهنگام سه سرطان پستان، پروستات و روده بزرگ، تصریح کرد: در حوزه تحت پوشش دانشگاه تا امروز ۶۵۰ هزار نفر از نظر حوادث قلبی و عروقی، ۲۲۵ هزار نفر از نظر سرطان پستان و ۱۰۰ هزار نفر از نظر سرطان روده بزرگ خطرسنجی شده‌اند که البته در آغاز راه هستیم و امیدواریم به زودی در سطح وسیع‌تری محقق و اجرا شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید