دلیل اصلی رانش محورهای مواصلاتی مازندران چیست؟

    کد خبر :517404

مدیرکل راه و شهرسازی مازندران گفت: یک میلیارد و صد میلیون مترمکعب باران در استان مازندران بارید و بسیاری از دامنه های شیب دار خاک های استان اشباع شده که به دلیل اشباع ضریب استهلاک خاک های محورهای مواصلاتی مازندران، این مناطق دچار ریزش و رانش شده است.

سیدمحمد نظری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه 52 کیلومتر از محورهای مواصلاتی استان دچار خسارت و تهدید شده‌اند، اظهار کرد: 372 نقطه از مازندران رانش داشته و همچنین 19 دستگاه پل های ارتباطی از 30 تا 100 درصد دچار خسارت شدند.

وی با تاکید بر ضرورت لزوم اجرایی شدن طرح های آبخیزداری در نواحی بالادست، تصریح کرد: بازسازی راه‌های مازندران به 500 میلیارد تومان اعتبار به منظور بازسازی نیازمند است و همچنین دستگاه های خدمات رسان برای تامین آب، برق، گاز و تلفن وارد عمل شدند و هیچ روستایی در استان مشکل خدماتی ندارد.

مدیرکل راه و شهرسازی مازندران با اشاره به اینکه محور سوادکوه تنها محور ترانزیتی و تریلی رو مازندران است، گفت: با نصب تابلو علائم و نیوجرسی ایمن سازی لازم انجام شد تا از بروز حادثه خاصی جلوگیری شود و بار ترافیکی در این محدوده آسیب پذیر کاهش یابد و به نوعی در نخستین فرصت نسبت به احداث دیوارهای ضامن اقدام شود.

نظری همچنین یادآور شد: اولویت بعدی تثبیت پل های موجود حدفاصل زیرآب در ابتدای قائمشهر بوده که با توجه به اینکه پل های زیادی به دلیل از بین رفتن رادیوبریست و آب شکستگی پایه های پل در معرض خطر هستند بلافاصله پس از وضعیت عادی و ایجاد دلواسیون، تزریق بتون و پایدارسازی پل های موجود در دستور کار قرار دارد.

وی با بیان اینکه ارتفاع خاکریزها در سوادکوه زیاد است، اظهار کرد: دیوارهای موجود در رودخانه‌ها و بسترهای آبی نیاز به عملیات شمع‌کوبی و نیلینگ دارند که با وجود حجم بالای هزینه‌ها بسیاری از نقاط در سوادکوه نیازمند به افزایش و ایجاد ارتفاع دیواره ها داشته که اقدامات لازم در حال اجرا است.

مدیرکل راه شهرسازی استان مازندران با تاکید بر دلیل برخورداری محورهای راه های استان از توپوگرافی کوهستانی به ویژه در منطقه چهاردانگه کیاسر، سیلاب ها و رانش های فراوانی در این مناطق، تصریح کرد: یک میلیارد و صد میلیون مترمکعب بارش در استان مازندران بارید و بسیاری از دامنه های شیب دار خاک های استان اشباع شده که به دلیل اشباع ضریب استهلاک خاک های محورهای مواصلاتی مازندران، این مناطق دچار ریزش و رانش شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید