بازداشت ۳ آلمانی به اتهام فروش اقلام مرتبط با تاسیسات آب سنگین اراک

  • آرشیو
  • یکشنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۶ ۱۴:۵۶
    کد خبر :51715

به ادعای بازرسان فدرال، سه شهروند آلمانی به اتهام نقض قانون صادرات اقلام لازم برای راکتور‌های آب سنگین اراک به ایران بازداشت شده‌اند.

به گزارش ایلنا، نشریه «ویکلی استاندارد» آمریکا با تکرار ادعاهایی درباره ماهیت برنامه هسته‌ای ایران نوشت: گزارش سازمان‌های اطلاعاتی آلمان نشان می‌دهد که ایران در حال انجام فعالیت‌هایی برای دستیابی به تکنولوژی‌های توسعه و ارتقای سلاح هسته‌ای و برنامه‌های موشکی‌ است.

این نشریه آمریکایی مدعی شده گزارش‌هایی که از هامبورگ رسیده نشان می‌دهد ایران بعد از امضای برجام، به دنبال تکنولوژی‌های موشکی لازم برای برنامه خود است.

به ادعای این گزارش‌ها بازرسان فدرال، سه شهروند آلمانی را به اتهام نقض قانون صادرات اقلام لازم برای راکتور‌های آب سنگین اراک به ایران بازداشت کرده‌اند.

در این کیفرخواست، مقامات اطلاعاتی مدعی شده‌اند که این اقلام قابلیت ایجاد تحول در پلوتونیوم برای سلاح هسته‌ای را دارد. این در حالی است که ایران تحت برجام تعهد کرده که تاسیسات اراک را متوقف کند.

در گزارش دوم از آژانس‌های اطلاعاتی آلمان این ادعا مطرح شده است که علیرغم تحریم‌های بین‌المللی و ملی کشورهایی نظیر ایران، پاکستان و کره شمالی دست از تلاش‌هایشان برای دستیابی به تکنولوژی‌های هسته‌ای برنداشته‌اند.

در این اسناد ۱۸۰ صفحه‌ای علیه ایران این ادعا مطرح شده که ایران به دنبال اقلام و دانشی است که در زمینه توسعه سلاح کشتار جمعی و همچنین تکنولوژی موشکی استفاده می‌شود و سازمان‌های اطلاعاتی آلمان در این اسناد ۴۹ بار ایران را به جاسوسی سایبری در حمایت از حزب الله متهم کرده‌اند.

به گزارش این نشریه آمریکایی در این اسناد همچنین ادعاهایی درباره جزییات برنامه‌های توسعه موشک‌های بالستیک ایران با کمک کمپانی‌های چینی مطرح شده است و اعلام شده که یک شرکت صادارت و واردات چینی در آلمان به ساخت ماشین‌های پیچیده ساخت فولاد و فروش تجهیرات مشغول است.

در این اسناد گفته شده دفتر فدرال برلین در امور اقتصادی و کنترل صادرات خواستار پایان دادن به این روند شده است. آژانس‌های اطلاعاتی به کمپانی‌های مهندسی اطلاع داده‌اند که این کالا‌ها به صورت غیرقانونی به ایران داده شده است.

مقامات اطلاعاتی آلمان مدعی شده‌اند که این پرونده نشان داده استراتژی خرید و نقل انتقال این گونه اقلام به صورت غیرمستقیم و از طریق کشور ثالث هنوز مورد استفاده ایران است.

در گزارش سوم اطلاعات آلمان که ماه گذشته از یک ایالت دیگر در آلمان داده شده بود نیز این ادعا مطرح شده که در سال ۲۰۱۶ کمپانی‌های آلمانی در «رینلد-پالاتینیت» بسته شده‌اند. اقدامات آن‌ها شامل فروش کالاهایی بوده که برای برنامه‌های هسته‌ای و موشکی قابل استفاده بوده است.

سازمان اطلاعات فدرال آلمان گزارش خود را روز سه‌شنبه منتشر کرده است. در داده‌های فدرال اشاره‌ای به فعالیت‌های ایران در بادن ووتنبرگ (ایالتی که مرکز مهندسی‌های پیشرفته سطح بالا و کمپانی‌های تکنولوژیکی در آلمان است) نکرده است.

با این وجود این ادعا که ایران هنوز برنامه‌های موشکی‌اش را کاهش نداده بار‌ها در گزارش سازمان اطلاعاتی آلمان تکرار شده است. بخش زیادی از این گزارش‌ها به فعالیت‌های ایران برای دستیابی به مواد حساس برای تکنولوژی‌های موشکی‌ که در برجام گفته نشده پرداخته است.

این گزارش‌ها شواهد کمی از تلاش‌های ایران برای دستیابی به مواد حساس مرتبط با برنامه هسته‌ای ارائه کرده است. حتی اگر شواهد سازمان اطلاعاتی آلمان هم تایید شود این ادعاها به معنی نقض برجام نیست.

در پایان ویکلی استاندارد با اشاره به سفر هیات آلمانی و در صدر آن زیگمار گابریل وزیر اقتصاد وقت آلمان به ایران مدعی شد: آلمان از سمپات‌های توافق هسته‌ای است در حالی که به هر حال در گزارش‌های سازمان اطلاعاتی آلمان به فعالیت‌های ایران در حوزه حملات سایبری اشاره شده است. بر اساس اسناد مورد ادعای این نشریه، روسیه، چین و ایران بازیگران اصلی پشت پرده فعالیت‌های جاسوسی‌ علیه آلمان هستند.

این نشریه آمریکایی مدعی شده واضح است که ایران سعی می‌کند توانایی‌ خود را در ضربه زدن به دشمنانش از دست ندهد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید