یک قران از خسارت ۳ هزار میلیاردی باغداران پرداخت نشد

    کد خبر :51673

رئیس اتحادیه باغداران مازندران با بیان اینکه باغات مرکبات در سال گذشته ۳ هزار میلیارد تومان خسارت دیدند اما تا به امروز یک‌قران از وام پیش‌بینی شده اختصاص نیافته، گفت: میزان خسارت وارد شده تنها مربوط به میوه نیست بلکه درختان میوه نیز از بین رفته است.

به گزارش تسنیم، محمدشفیع‌ ملک زاده در نشست خبری نخستین نمایشگاه تخصصی صنعت میوه کشور در محل وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: امروزه بخش کشاورزی نیاز به زنجیره‌های تولید و تنظیم دارد و در صورتی که قانن تمرکز بخش کشاروزی لغو مجددا به وزارت بازرگانی الحاق شود بازگشت به عقب است.

وی افزود: در گذشته بدون اطلاع از وضعیت تولید داخل واردات انجام می‌شد که هدف آن تنها حمایت از مصرف کننده بود اما امروز جهاد کشاورزی با گرفتن مسئولیت تنظیم بازار دو بخش را به طور همزمان کنترل می‌کند.

رئیس نظام صنفی کشاورزی کشور ادامه داد: در سال 92 بیش از دو میلیون تن واردات شکر داشتیم که این رقم در سال 95 به کمتر از 700 هزار تن رسید که این امر به تولید کننده بخش کشاورزی کمک می‌کند و در صورتی که قانون انتزاع به وضعیت قبلی خود برگردد زنجیره‌های تولید،صنایع و بازرگانی بخش کشاورزی از بین می‌رود.

* 30 درصد محصولات کشاورزی تبدیل به ضایعات می‌شود

ملک‌زاده در ادامه صحبت‌های خود درباره میزان ضایعات در بخش کشاورزی گفت: حدود 120 میلیون تن محصولات کشاورزی در کشور تولید می‌شود که بطور متوسط 30 درصد آن تبدیل به ضایعات می‌شود که دلیل آن ضعف در ماشین‌آلات بخش کشاورزی و استفاده از ابزار فرسوده است.

وی تاکید کرد: در بخش تولید گندم از کمباین‌هایی استفاده می‌شود که میزان ضایعات آنها زیاد است که در کنار این امر باید به مشکل حمل و نقل، انبارداری و سردخانه‌ها و صنایع تبدیل اشاره کرد که باعث افزایش ضایعات شده است.

در ادامه این مراسم شعبانی رئیس اتحادیه باغداران مازندران گفت: سیاستهای غلط در بخش کشاورزی باعث شده که قیمت تمام شده ما در مقایسه با کشورهای دیگر بیشتر باشد که این امر باعث بسته شدن مرزها به روی ما شده است که علاوه بر این امر مسائلی سیاسی نیز در بحث صادرات تاثیرگذار است.

وی افزود: دربسته‌بندی مشکل داریم و هزینه‌های تولید بالاست به طوری که در اکثر کالاها قابلیت رقابت نداریم.

شعبانی یادآور شد: تعرفه بالا و نبود هلدینگ در بخش کشاورزی از دیگر مشکلات صادرات محصولات کشاورزی ایران است که امیدوار به رفع آن هستیم.

* باغداران مرکبات 3 هزار میلیارد تومان از سرما خسارت دیدند

رئیس اتحادیه باغداران مازندران همچنین درباره میزان خسارت باغهای مرکبات از سرمای اخیر گفت: 3 هزار میلیارد تومان خسارت در این بخش به ما وارد شد که تمام آن مربوط به خود میوه نبود بلکه درختها نیز خسارت دیدند ومیزان تولید ما را در سالهای آینده کاهش دادند.

وی افزود: با وجود اعمال این خسارت سنگین با باغداران تا به امروز حتی یک قران وامی که قرار بود پرداخت شود اختصاص داده نشده است.

بنابراین گزارش نخستین نمایشگاه تخصصی صنعت میوه در کشور در تاریخ 31 مردادماه تا 3 شهریورماه در محل هتل المپیک تهران برگزار می‌شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید