بندبازی سیاسی توتال در منطقه خلیج فارس

    کد خبر :51661

شرکت فرانسوی توتال در حال انجام یک بندبازی سیاسی در منطقه خلیج فارس است تا بتواند قراردادهای پرسود انرژی خود در منطقه را تداوم ببخشد.

به گزارش  بازتاب به نقل از پایگاه خبری دی نشنال، شرکت فرانسوی توتال در حال انجام یک بندبازی سیاسی در منطقه خلیج فارس است تا بتواند قراردادهای پرسود انرژی خود در منطقه را تداوم ببخشد. این شرکت بیش از هر شرکت بزرگ انرژی دیگری در این منطقه سرمایه گذاری کرده است.

پاتریک پویان، مدیر شرکت توتال اخیرا اذعان کرده که به رغم آشفتگی سیاسی بین قطر و چند کشور دیگر عربی، وی این هفته به دوحه سفر خواهد کرد تا نقش جدید این شرکت در بزرگترین میدان نفتی قطر، (الشاهین) را مشخص کند.

همچنین با وجود تشدید تنش ها میان ایران و اعراب، توتال هفته گذشته قرارداد خود با ایران بعد از لغو تحریم ها را منعقد کرد. این قرارداد 20 ساله برای توسعه فاز 11 میدان گازی پارس جنوبی امضا شده است.

پویان در این باره گفت: «شکافها بین قطر و (کشورهای به رهبری عربستان) افزایش یافته و البته که ما حساسیت های مشتریانمان را مد نظر قرار می دهیم… اما این دقیقا همان وضعیتی است که توتال می تواند به عنوان پلی میان این کشورها عمل کند. ما تجربه مواجهه با وضعیت های مبهم ژئوپلتیک را داریم.»

والنتینا کرشمار، مدیر بخش تحقیقات شرکت ها در موسسه وود مکنزی گفت: «به نظر می رسد که توتال بتواند بر عوامل سیاسی منطقه فائق آید، زیرا آنها شرکتی هستند که واقعا روی مسائل اقتصادی تمرکز دارند.»

مدیر توتال گفت، رهبران کشورهای حاشیه خلیج فارس «همگی درک می کنند که وقتی با هر کشوری کار می کنیم این به سود منافع تجاری همه است …آنها از شفافیت و مشارکت ما در فاز 11 پارس جنوبی قدردانی می کنند زیرا این قرارداد نشان خواهد داد که شرکت ها می توانند به سبک خود به برقراری صلح از طریق توسعه اقتصادی کمک کنند. این قرارداد مسیر را برای ورود شرکت های دیگر نفتی بین المللی به ایران هموار خواهد کرد. من واقعا به این مسئله معتقدم.»

پویان همچنین نقشی که فرانسوی بودن توتال در توانایی این شرکت برای فائق آمدن بر مسائل سیاسی منطقه خلیج فارس دارد را کم اهمیت خواند.

اما همایون فلکشاهی، تحلیلگر موسسه وود مکنزی گفت، فرانسوی بودن توتال، یک مزیت غیرقابل انکار این شرکت است. وی با اشاره به قرارداد یک میلیارد دلاری ایران برای توسعه میدان نفتی سیری گفت: «20 سال قبل، زمانی که درهای ایران در حال باز شدن بود، شرکت آمریکایی کونوکو فیلیپس اولین شرکتی بود که با این کشور قرارداد امضا کرد… اما دو هفته بعد، بیل کلینتون، رئیس جمهور وقت آمریکا این قرارداد را وتو کرد» و توتال توانست وارد این پروژه شود.

توتال در انعقاد قراردادهای نفتی و گازی با کشورهای مختلف منطقه جایگاهی منحصر به فرد را داراست.

توتال بزرگترین شرکت نفتی خارجی در امارات است . این شرکت همچنین هفته گذشته اعلام کرد که در حال بررسی سرمایه گذاری 5 میلیارد دلاری در پالایشگاهی مشترک با شرکت سعودی آرامکو در سواحل عربستان است.

توتال همچنین در کنسرسیومی برای توسعه میدان نفتی عظیم هلفایا در جنوب عراق حضور دارد.

این شرکت همچنین در حال کمک به انعقاد قراردادی برای انتقال گاز ایران به عمان برای تامین خوراک پروژه های ال ان جی است. توتال همچنین در پروژه ال ان جی یمن نیز حضور دارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید