صندوق بین المللی پول: جنگ تجاری، کل اقتصاد جهان را به خطر می‌اندازد

    کد خبر :515425
صندوق بین المللی پول

صندوق بین المللی پول با انتقاد از سیاست های حمایتگرانه دولت آمریکا هشدار داد این سیاست ها کل اقتصاد جهان را به خطر می اندازد.

به گزارش بازتاب به نقل از راشاتودی، صندوق بین‌المللی پول هشدار داد ایجاد موانع و تعرفه های تجاری اثری برای کاهش کسری تراز تجاری کشورها ندارد. در عوض، دولت‌ها باید به اقتصاد کلان خود بپردازند .
بیشتر تغییرات در توازن تجاری دوجانبه در 20 سال اخیر تا حد زیادی در نتیجه عوامل اقتصاد کلان بوده که شامل سیاست های مالی، دوره های اعتباری، سیاستهای نرخ ارز و سوبسیدهای تجاری بوده است در حالی که درآمدهای صادرات و واردات نقش کمتری داشته اند .
طبق گزارش دورنمای اقتصاد جهان در 2019 که بر اساس مطالعه 63 کشور طی دو دهه از 1995 تا 2015 استوار است و 34 بخش را پوشش می دهد، هدف قرار دادن شرکای خاص با عوارض تجاری ممکن است به دیگران کمک کند از تغییر مسیر تجاری سود ببرند، چون تقاضا از طرف کشور معرفی کننده این اقدامات حفاظتی معمولا تغییری نمی کند و باید منتقل شود. بنابراین توازن تجاری تا حد زیادی بدون تغییر می ماند .
صندوق بین‌المللی پول همچنین تاکید دارد که افزایش شدید عوارض تجاری احتمالاً باعث پیامدهای چندگانه و ادامه دار در سیستم یکپارچه تجارت جهانی می شود و کل اقتصاد جهان را به خطر می اندازد .
طبق این گزارش، افزایش عوارض مخصوصاً به تولید، اشتغال و بهره‌وری آسیب می زند. این آسیب نه تنها متوجه اقتصادهایی است که عوارض را اعمال کرده اند و کشورهایی که با آن مواجهند، بلکه مربوط به تمام کشورها در سرتاسر زنجیره های ارزش هم می شود .
این گزارش در بحبوحه افزایش جنگ تجاری بین آمریکا و چین ارائه شد. این جنگ توسط ترامپ در اوایل 2018 آغاز شد. ترامپ عوارض را بر واردات از چین و چند کشور دیگر بالا برد تا به کسری تجاری فزاینده آمریکا کمک کند. تا حالا آمریکا بر 250 میلیارد دلار واردات از چین عوارض وضع کرده است. پکن هم با وضع عوارض 110 میلیارد دلاری بر کالاهای آمریکایی تلافی کرد .
ولی این اقدامات نتوانست کسری تجاری را که 43.6 میلیارد دلار در 2018 افزایش یافته بود کاهش دهد. آخرین گزارش اتاق بازرگانی آمریکا نشان داد که اقتصاد آمریکا احتمالاً یک تریلیون دلار طی 10 سال از اعمال عوارض از دست می‌دهد. تنها در 2018 ، ادامه جنگ تجاری 7.8 میلیارد دلار از تولید ناخالص داخلی آمریکا کم کرد .

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید