بعید است، بانک‌ها ۲۰۰هزار میلیارد به اشتغال بدهند

    کد خبر :51521

فعال بازار کار درباره چالش های طرح فراگیر اشتغال با بیان اینکه بانک ها با واحدهای تولیدی همکاری ندارند گفت: بسته اشتغال فراگیر دولت یک نقشه راه کلی است. دولت باید برای فعال کردن بخش خصوصی و تعاونی ها اقدامات لازم را به کار گیرد.

حمید حاجی اسماعیلی،فعال بازار کار در گفت وگو با تسنیم، درباره چالش ها ی طرح فراگیر اشتغال دولت گفت: دولت بر اساس آنچه در برنامه ششم تکلیف شده است باید یک میلیون شغل ایجاد کند که تحت لوای آن باید پیگیری کند. بعد از مدت ها با همکاری ستاد اقتصاد مقاومتی این طرح تهیه شده است. ایرادی که به این طرح وارد می کنیم از طرح نیست بلکه این طرح نسبت به ایجاد 1میلیون شغل در سال کلی و بزرگ است.

وی بیان کرد: اکثر مسئولان در ستاد اقتصاد مقاومتی که مسئول طراحی این برنامه بوده است شرکت دارند. این طرح بسیار کلی و کلان به نظر می رسد. فعال کردن تمام ظرفیت های اشتغال به صورت فراگیر در کشور از جمله برنامه های اشتغالی است. ستاد اقتصاد مقاومتی که این طرح را تنظیم کرده اکثر ادارات در آن حضور دارند. هماهنگی این کار بر عهده وزارت کار است. این طرح کلی و کلان است و تصور می کنم که به راحتی وجه عملیاتی پیدا نمی کند.

حاجی اسماعیلی بیان کرد: در این طرح جهت گیری درستی برای ایجاد اشتغال وجود دارد. اما با توجه به اینکه به جزئیات نمی پردازد به هدف نمی رسد. کارفرمایان در ازای طرح کارورزی، کارگران قدیمی را اخراج می کنند و کارگران کارورز در این طرح جایگزین می شوند، بنابراین این طرح کمک به مباحث اشتغالزایی نمی کند. با وجود اینکه اعلام شده بانک مرکزی، نسبت به تعیین سهمیه تسهیلات بانکی مورد نیاز به میزان 200 هزار میلیارد ریال برای اجرای برنامه اشتغال فراگیر برنامه ریزی دارد اما بعید است که بانک ها منابع خود را در اختیار تولید قرار دهند. بسته اشتغال فراگیر کلان است که در مدت بازه زمانی یک سال قدرت اجرایی پیدا نمی کند. مطابق دستورالعمل این طرح باید از 15تیر عملیاتی می شد اما بعید است که ساز و کار آن به این زودی عملیاتی شود.

وی با تاکید بر اینکه تقویت بخش خصوصی در نهایت منجر به ایجاد شغل و زیرساخت‌های لازم برای تولید کشور می‌شود، گفت: حجم زیادی از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در حال ورود به بازار کار کشور هستند که نیازمند ساماندهی و تدبیر لازم در این زمینه است.

این کارشناس بازار کار ضمن اشاره به ضعف های جدی طرح اشتغال فراگیر افزود: فقدان برنامه ریزی عملیاتی و دستورالعمل جزئی، نبود ساز و کار برای واگذاری امور به بخش خصوصی و ایجاد مشارکت مردمی از جمله این موارد است.

فعال بازار کار ادامه داد:علاوه بر اینکه منابع اشتغال فراگیر هنوز مشخص نیست وجزئیات آن معلوم نیست، ساز و کار مشخص هم ندارد. از طریق دولت نمی توان شغل ایجاد کرد باید از طریق بخش خصوصی اقدام به ایجاد اشتغال کرد. هیچ راهکار عملیاتی دقیقی که دولت بخواهد بخش خصوصی را توسعه دهد در طرح اشتغال فراگیر دیده نشده است. مفاد این طرح گسترده است.دولت به صورت جزئی و فنی برنامه ای برای اشتغالزایی ارائه نکرده است.

وی ادامه داد: بسته اشتغال فراگیر دولت یک نقشه راه کلی است. دولت باید برای فعال کردن بخش خصوصی و تعاونی ها اقدامات لازم را به کار گیرد. سیاست های اصل 44باید در راستای برنامه های اشتغالزایی دنبال کرد. مشوق های بیمه ای در این طرح در نظر گرفته شده برای حمایت از تولید کافی نیست، اگر دولت قصد حمایت دارد باید مشوق های بیشتری را لحاظ کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید