۱۲ اردیبهشت روز سرنوشت ساز تحریم‌های ایران؛ عقب نشینی بزرگ ترامپ در راه است

  • سیاسی
  • پنجشنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۸ ۱۳:۱۳
    کد خبر :514857
تحریم‌های ایران

شبکه سی.ان.بی.سی آمریکا به نقل از کارشناسان و تحلیلگران گزارش داد که تلاش های واشنگتن برای قطع صادرات نفت ایران به احتمال بسیار زیاد شکست خواهد خورد و در نهایت معافیت تحریمی پنج کشور از خرید نفت ایران را تمدید می کند.

این شبکه به نقل از تحلیلگران در تارنمای خود نوشت: با توجه به اینکه دونالد ترامپ رئیس قصد دارد تا پیش از انتخابات ریاست جمهوری 2020 مانع از افزایش بهای بنزین شود تلاش های ایالات متحده برای قطع کامل صادرات نفت ایران به احتمال بسیار زیاد به شکست منجر می شود.
آمریکا 18 اردیبهشت (8 می) سال گذشته از برجام خارج شد. درحالی که سالگرد خروج آمریکا از توافق هسته ای نزدیک می شود، فعالان بازار انرژی منتظر هستند تا ببینند که آیا دولت ترامپ معافیت های تحریمی را که برای هشت کشور صادر کرده بود، تمدید خواهد کرد یا نه.
این هشت کشور شامل چین، هند، ژاپن، ترکیه، ایتالیا، یونان، کره جنوبی و تایوان هستند. ترامپ باید تا دوم ماه می (12 اردیبهشت) درباره تمدید معافیت های آنها تصمیم گیری کند.
طبق گزارشی که تحلیلگران موسسه مشاوره ای «گروه اوراسیا» منتشر کرده اند: آمریکا به رغم همه صحبت های تازه ای که درباره عدم تمدید معافیت مربوط به واردات نفت ایران در اوایل ماه می می کند، احتمالا در رساندن صادرات نفت این کشور به صفر شکست خواهد خورد.
بنا براین گزارش، با توجه به توافق اعضای اوپک و کشورهای نفتی غیراوپک برای کاهش تولید و اوضاع در کشور نفتی ونزوئلا «بازار نفت احتمالا نمی تواند فقدان 1.3 میلیون بشکه تولید روزانه نفت خام ایران را بدون تاثیر شدید بر قیمت بنزین در داخل آمریکا تحمل کند؛ مساله ای که خط قرمز ترامپ است.»

**اختلافات عمیق
ترامپ ماه می سال گذشته از برجام خارج شد و در ماه نوامبر تحریم های نفتی را که طبق این توافقنامه برداشته شده بود، بازگرداند.
به نوشته سی.ان.بی.سی، معافیت های هشت کشور از تحریم های نفتی به این منظور طراحی شده است که آنها به خرید نفت از ایران ادامه دهند به شرط آنکه خریدهای خود از ایران را کاهش دهند. برایان هوک نماینده ویژه دولت ترامپ درباره ایران روز سه شنبه به خبرنگاران گفت که آمریکا «قصد ندارد هیچ معافیت یا استثنایی از رژیم های تحریمی خود صادر کند.»
اظهارات هوک در حالی است که به نظر می رسد تیم امنیت ملی آمریکا در مورد تمدید معافیت تحریمی گروهی از کشورها از خرید نفت ایران دچار اختلاف شده است.
تحلیلگران گروه بانکی BNP Paribas فرانسه در پژوهشی که روز سه شنبه منتشر شد اعلام کردند که مقام های آمریکایی دچار اختلاف شده اند زیرا «شورای امنیت ملی» آمریکا «بیشتر از وزارت خارجه به اتخاذ موضع تندروانه گرایش دارد.» بنابراین گزارش، به نظر می رسد که وزارت خارجه آمریکا خواهان «رویکردی منعطف تر» در این زمینه است.

**تمدید معافیت پنج کشور
تحلیلگران گروه اوراسیا گفتند انتظار می رود دولت آمریکا معافیت های پنج کشور از خرید نفت ایران تمدید کند، یعنی کشورهای چین، هند، ترکیه، کره جنوبی و ژاپن.
این بدان معناست که معافیت های آمریکا برای یونان، ایتالیا و تایوان منقضی می شود. گروه اوراسیا اعلام کرده که لغو همه معافیت ها غیرمحتمل است و با توجه تبعاتی که بازارهای انرژی و روابط دوجانبه آمریکا با کشورهای دیگر متحمل می شود، احتمال این موضوع (لغو معافیت های تحریمی) 15 درصد است.

**نگرانی ترامپ
ترامپ غالبا نسبت به افزایش بهای بنزین در داخل آمریکا ابراز نگرانی کرده است. او چند روز پیش دوباره گفت که کشورهای اوپک باید نفت بیشتری تولید کنند. رئیس جمهوری آمریکا در توئیتی نوشت: «مهم است که اوپک جریان نفت را افزایش دهد. بازارهای جهانی شکننده هستند و بهای نفت در حال بالا رفتن است. ممنون.»
این درخواست در حالی مطرح شده است که اوپک و گروهی دیگر از کشورها به رهبری روسیه همچنان به توافق خود برای کاهش تولید نفت ادامه می دهند. توافق این کشورها در شرایطی حاصل شد که بهای نفت در سال 2018 در حال کاهش شدید بود اما در ماه های اخیر رو به افزایش بوده است.
تحلیلگران گروه اوراسیا اعلام کردند: هر چند که حدود 20 ماه دیگر تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا زمان باقی است اما ترامپ به وضوح نگران نوسات کوتاه مدت قیمت ها در پمپ بنزین هاست.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید