معافیت‌های مالیاتی بر نقل و انتقال سهام ادامه‌دار می‌شود؟

  • اقتصادی
  • چهارشنبه ۱۴ فروردین ۱۳۹۸ ۱۵:۲۹
    کد خبر :514487
انتقال سهام

در حالی که بسیاری تصور می‌کردند کاهش مالیات بر نقل و انتقال سهام شرکت‌های بورسی از نیم درصد به یک دهم درصد دائمی است، به تازگی اعلام شده که این معافیت مالیاتی صرفاً برای سال ۱۳۹۷ بوده و شورای عالی هماهنگی اقتصادی مصوبه‌ای در این مورد برای سال ۱۳۹۸ ندارد، در این میان سازمان بورس اعلام کرده تلاش می‌کند این معافیت مالیاتی در سال جدید نیز اعمال شود.

مالیات بر نقل و انتقال سهام در شرکت‌های غیر بورسی چهار درصد ارزش اسمی است و این مالیات برای شرکت‌های بورسی تا اواسط سال ۱۳۹۷ معادل نیم درصد بود اما در تیر ماه گذشته، وزیر اقتصاد وقت اعلام کرد که “برای تشویق بیش‌تر مردم به سرمایه‌گذاری در بورس از این پس نرخ (کارمزد) نقل و انتقال سهام و حق تقدم از نیم درصد به یک دهم درصد کاهش می‌یابد و این سیاست موجب افزایش نقدشوندگی در بازار سهام خواهد شد”.‌

در نهایت، شهریور ماه سال ۱۳۹۷ تصویب شد که مالیات بر نقل و انتقال شرکت‌های بورسی از نیم درصد به یک دهم درصد کاهش یابد که رئیس سازمان بورس این رویداد را اتفاقی مثبت یاد کرد و با اشاره به معاملات الگوریتمی و معاملات با فرکانس بالا، گفت: اگر تعداد معاملات در بازار سرمایه با استفاده از این مکانیسم‌ها بالا رود مقدار مالیات دریافتی دولت کم نخواهد شد. مثلاً اگر با معاملات با فرکانس بالا تعداد معاملات رشد کند و به جای یک معامله در لحظه پنج معامله انجام شود، مقدار مالیات کم نمی‌شود.

اما به تازگی سازمان بورس اعلام کرده است که کاهش مالیات نقل و انتقال سهام از نیم درصد به یک دهم درصد فقط مربوط به سال ۱۳۹۷ بوده است مگر این که برای سال ۱۳۹۸ هم مجدداً دستورالعمل جدیدی از سوی دولت ابلاغ شود که در این صورت نیاز به مصوبه خواهد داشت.

حسن امیری، معاون نظارت بر ناشران سازمان بورس در این مورد گفته که “کارمزد معاملات سهام ۱.۵ درصد بود که سال گذشته بر اساس مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی با حضور سران سه قوه مالیات نقل و انتقال سهام که ۰.۵ درصد از این ۱.۵ درصد را شامل می‌شد به ۰.۱ درصد کاهش یافت. اما این مصوبه تنها برای سال ۹۷ بود و در سال جدید مالیات سهام بر اساس قانون مالیاتی همیشگی اعمال شده است، یعنی قانون مالیات‌ها در این مورد ثابت بوده و فقط بر اساس مصوبه جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی با حضور سران قوا در سال ۹۷ چنین تخفیفی لحاظ شده است”.

امیری تاکید کرده که “سازمان بورس درصدد این است که از طریق اصلاح قوانین و مقررات و یا اخذ مصوبه جدید از شورای عالی هماهنگی اقتصادی مجدداً این موضوع را احیا کند و مالیات نقل و انتقال سهام کاهش یابد”.

به گزارش ایسنا، حال باید دید که آیا در سال ۱۳۹۸ هم این کاهش مالیات برای شرکت‌های بورسی لحاظ می‌شود یا خیر؟

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید