تمام ظرفیت‌ها را برای فرهنگ مطالعه به کار بگیریم

    کد خبر :51414

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان تهران گفت: مطالعه باید تبدیل به فرهنگ عمومی شود و در این مسیر از تمامی ظرفیت‌ها استفاده شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران پویا حجت الاسلام سیدناصرالدین نوری‌زاده، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان تهران در علت اهمیت برگزاری جشنواره کتابخوانی رضوی، گفت: باورهای دینی، فرهنگ ایرانی، تاریخ و سبک زندگی در تمدن کهن کشور عزیزمان ایران اسلامی، نشانگر اُنس همیشگی با کتاب و کتابخوانی است. معجزه پیامبر گرامی اسلام(ص)، کتاب انسان‌ساز قرآن کریم است و خداوند متعال در اولین سوره و آیه‌ای که به پیامبر عظیم الشأن اسلام(ص) وحی شد، آن حضرت را امر به خواندن می‌کند. در کلام وحی بارها و بارها به جملاتی در تأکید و اهمیت تدبر، تعقل و تفکر مشاهده میشود که همگی نشاندهنده اهمیت فکر و اندیشه در تمامی سطوح است. در قرآن کریم سوره زمر میفرماید: «قُلْ هَلْ یَسْتَوِی الَّذِینَ یَعْلَمُونَ وَالَّذِینَ لا یَعْلَمُونَ؛ آیا کسانی که علم دارند با کسانی که علم ندارند، یکسانند؟» همچنین احادیث و روایات ائمه اطهار علیهمالسلام حاکی از اهمیت این مسأله دارد.

حجت الاسلام نوری زاده، فرهنگ را از نشانههای هویت یک ملت برشمرد و خاطرنشان کرد: یکی از راه‌‌های مهم توسعه فرهنگی اهمیت دادن به مسأله کتاب، کتابخوانی و ترویج مطالعه در جامعه، به ویژه در بین کودکان و نوجوانان است، زیرا امروزه از شاخص های مهم پیشرفت هر جامعه، سرانه مطالعه، تولید محتوا و مصرف کالاهای فرهنگی در آن اجتماع است؛ بنابراین به دلیل اهمیت این مسأله دولتمردان و سیاستگزاران، برنامه‌ریزیهایی در این رابطه انجام میدهند و کتاب و کتابخوانی اهمیت خاصی یافته است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان تهران، علاوه بر اینکه خانواده را مهم‌ترین نهاد اثربخش در زمینه فرهنگ کتاب و کتابخوانی دانست، تأکید کرد: مطالعه کردن، یعنی بهتر و بیشتر دانستن، بهتر سخن گفتن، بهتر اندیشیدن و بهتر عمل کردن و چه کسی را می توان یافت که از این خصوصیات بی‌نیاز باشد. مطالعه تنها راه رسیدن به علم است. اگر مطالعه نباشد، علمی نیز در کار نخواهد بود.

حجت الاسلام نوری زاده، برگزاری جشنوارههای کتابخوانی، فراهم آوردن زمینه دسترسی آسان و کم هزینه به کتاب‌ها در موضوعات متنوع برای گروههای سنی و مقاطع تحصیلی مختلف، اجرای مسابقات فرهنگی حضوری و غیر حضوری در ایجاد رغبت جامعه به مطالعه و افزایش سرانه کتابخوانی را از وظایف نهادهای فرهنگی و دستگاه های اجرایی عنوان کرد و افزود: در همین راستا از دستاندرکاران برگزاری جشنواره کتابخوانی رضوی از جمله نهاد کتابخانههای عمومی کشور به دلیل اجرای موفق و اقدام ارزشمند فرهنگی که زمینه آگاهیبخشی و معرفتافزایی آحاد جامعه با سیره و سبک زندگی اهلبیت عصمت و طهارت(ع) به‌ خصوص حضرت علی بن موسی الرضا(ع) را فراهم آورده است، قدردانی می‌کنیم. همچنین اداره کل تبلیغات اسلامی استان تهران بر اساس هماهنگی با نهاد کتابخانههای عمومی، نسبت به تبلیغات و فراخوان مسابقه برای کارکنان و جمع کثیری از گروههای هدف نظیر مبلغین و مبلغات، اعضای هیئت‌های مذهبی، کانونهای فرهنگی، تبلیغی، انجمنهای اسلامی، مربیان و اساتید قرآن و قرآنپژوهان در خانههای قرآن شهری و روستایی، مراکز و مؤسسات قرآن اقدام کرده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید