زنگ خطر برای اردوغان؛ معنای ریزش رای حزب حاکم در انتخابات چیست؟

    کد خبر :513821
اردوغان

نتایج غیررسمی انتخابات شهرداریها و شوراهای محلی در ترکیه نشان می‌دهد که حزب حاکم عدالت و توسعه انتخابات در بیشتر مناطق و شهرهای ترکیه پیروز شده است اما طبق گزارشها حزب حاکم ترکیه نتیجه انتخابات را در آنکارا و استانبول به حزب جمهوریخواه خلق واگذار کرده است.

براساس گزارش رسانه های ترکیه، با شمارش 90 درصد آراء، «منصور یاواس» از حزب جمهوریخواه خلق با کسب 50.3 درصد آرا در آنکارا از نامزد حزب عدالت و توسعه پیش است و احتمالا در این حوزه پیروز خواهد شد.

از سوی دیگر درحالیکه بینالی ایلدیریم نامزد حزب حاکم خود را پیروز انتخابات شهرداری استانبول اعلام کرده اما برخی منابع خبری پیروزی نامزد جمهوریخواه خلق در استانبول خبر میدهند. برخی رسانه ها ترکیه میگویند که نتیجه انتخابات در استانبول چالش برانگیز شده است اما رجب طیب اردوغان در سخنرانی خود بعد از شمارش آرا صحبتی از پیروزی حزبش در استانبول نکرد. با این حال هنوز نتیجه رسمی انتخابات در استانبول اعلام نشده است.

پایگاه خبری «ترکیش مینوت» می‌گوید که حزب حاکم عدالت و توسعه کرسیهای شهرداری در آنکارا و استانبول که دو شهر مهم ترکیه هستند را از دست داده است.

با این حال خبرگزاری آناتولی اعلام نتایج انتخابات را متوقف کرده است و هنوز خبری درباره نتیجه پایانی انتخابات در آنکارا و استانبول اعلام نکرده است.

پیش از این رسانه ها گزارش داده بودند، با شمارش حدود 80 درصد آراء انتخاباتی، حزب عدالت و توسعه، 40 شهر، حزب جمهوری‌خواه خلق: 20 شهر، حزب جنبش ملی‌گرا: 12 شهر و حزب دموکراتیک مردمان: 7 شهر را از آن خود کرده‌اند. اما در آنکارا نامزد حزب عدالت و توسعه از رقیبش یعنی حزب جمهوریخواه خلق شکست خورده است.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در کنفرانس خبری یک شنبه شب بعد از پایان انتخابات گفت: حزب عدالت برخی از شهرها را از دست داده است. وی قول داد که دولتش اکنون بر روی اجرای طرحهای اقتصادی قوی تمرکز خواهد کرد.

وی افزود: انتخابات بعدی در ترکیه در ژوئن 2023 برگزار می‌شود و دولت ترکیه تا آن موقع بر روی برنامه اقتصادی قدرتمند خود کار خواهد کرد.

اردوغان در سخنرانی هم که برای هوادارانش در استانبول ایراد کرد با اشاره به سوریه از تلاش برای برقراری امنیت در منبج و شرق فرات و خارج کردن آن از کنترل نیروهای کرد برای باز گرداندن پناهجویان سوری به کشورشان خبر داد.

در صورت پیروزی رسمی نامزد حزب رقیب در آنکارا، از زمان به قدرت رسیدن اردوغان طی 16 سال گذشته این برای اولین بار است که حزب عدالت و توسعه انتخابات محلی را در آنکارا واگذار می‌کند.

بنابر گزارش رسانه های محلی، میزان مشارت مردم در انتخابات شهرداریها 83.5 درصد، تعداد کل واجدین شرایط رای‌دادن، حدود 57 میلیون نفر و تعداد آرا اخذ شده حدود 35 میلیون نفر بوده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید