اردوغان: به حق حاکمیت قطر احترام بگذارید؛ در دعوای برادران کسی برنده نخواهد شد / به بارزانی گفتم در صورت انجام رفراندوم در کردستان، تاوان سختی خواهید داد

    کد خبر :51378

در این اجلاس بر رفتار اصولی، سازگار و مصمم برای مبارزه با تهدید تروریسم که جهانی شده است، تاکید کردیم. همچنین گفتیم تا زمانی که استانداردهای دوگانه در قبال گروه های تروریستی کنار گذاشته نشود و بدون برقراری همبستگی و همکاری بین المللی در این زمینه، راه به جایی نخواهیم برد.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در نشست خبری در حاشیه اجلاس گروه 20 در شهر هامبورگ آلمان اظهار داشت: اعضای گروه تروریستی که در شب 15 جولای سال گذشته اقدام به کودتای نافرجام در ترکیه کرده و 250 شهروندمان را به صورتی وحشیانه کشتند و 2 هزار و 193 نفر دیگر را زخمی کردند٬ کشورهای غرب را مامن امنی برای خود می دانند. باید بگویم که این تابلو٬ به ویژه ملت ما را که در شب کودتا به بهای جانشان از دموکراسی دفاع کردند، ناخرسند و حتی آزرده می کند.

ادامه اظهارات اردوغان در نشست مذکور به شرح زیر است:

در این اجلاس بر رفتار اصولی، سازگار و مصمم برای مبارزه با تهدید تروریسم که جهانی شده است، تاکید کردیم. همچنین گفتیم تا زمانی که استانداردهای دوگانه در قبال گروه های تروریستی کنار گذاشته نشود و بدون برقراری همبستگی و همکاری بین المللی در این زمینه، راه به جایی نخواهیم برد.

امیدوارم این اجلاس نقطه عطفی در زمینه قبول این موضوع که تروریسم بدون توجه به دین و نژاد و زبان٬ همه ما را هدف قرار داده است، تلقی شود. امیدوارم بدون اینکه شاهد درد و رنج دیگری باشیم، بتوانیم در جلوگیری از تامین مالی تروریسم و ترور به موفقیت دست یابیم.

هرگز در برابر حمایت و تسلیح گروه های تروریستی از سوی دیگران و متعاقب آن، تشکیل جزایر تروریستی نزدیک مرزهای خود خاموش و منفعل نخواهیم ماند. از حق دفاع مشروع خود در مقابل تهدیدات علیه کشورمان بی هیچ تردیدی استفاده خواهیم کرد. کشف اسلحه‌ای که به گروه‌‌های تروریستی تحویل شده بودند، در حملات به کشورمان، نشان می دهد که مشکل از هم اکنون به بیرون از مرزها کشیده شده است. نمی توان تضمین کرد اسلحه‌ای که دیروز در منطقه توزیع شده و امروز ما را هدف گرفته است، فردا در نقطه دیگری از دنیا در حمله‌ای استفاده نشود”.

علی رغم تمامی تلاش هایمان، دومین کنفرانس قبرس که در تاریخ 28 ژوئن آغاز شده بود، بدون نتیجه ماند. تلاش های فداکارانه٬ اقدامات و رودیکردهای صمیمی و معتدل ترکیه و طرف ترک، با برخوردی که شایسته اش بود، مواجه نشد. آشکار و روشن از نتایج موجود ابراز تاسف عمیق می کنیم. پس از تلاش های طولانی ما، این تصویر فعلی، عدم امکان دستیابی به نتایجی در چارچوب پارامترهای حسن نیت سازمان ملل را نشان داد. دیگر پافشاری به این پارامترها مفهومی ندارد.

اتهام ها علیه قطر را ناعادلانه دانسته و تحریم‌‌ها را درست نمی دانیم. مانند هر کشوری در جهان، باید برای حق حاکمیت قطر نیز احترام گذاشت. همان طور که پیشتر هم گفتم در دعوای برادران، کسی برنده نخواهد شد.

امنیت، آرامش و ثبات برادران ما در خلیج فارس، دست کم اندازه امنیت و آرامش خود ما حائز اهمیت است. باید از اقداماتی که این موارد را به خطر می اندازد، پرهیز کرد. در این باره آرزو داریم که تمامی کشورها در منطقه به ویژه عربستان سعودی که آن را “بزرگ منطقه” می دانیم، در اسرع وقت در خصوص یک راه‌حل معقول به توافق برسند. نمی خواهیم به تحریک‌ها هرگز فرصت بروز داده شود.

ترکیه باز هم به تلاش‌های خود با پارامتر‌های مختلف جهت حل و فصل این مشکل ادامه خواهد داد. انتظار چنین رفتار و رویکردی را از طرف‌های دیگر هم داریم. در غیر این صورت بی‌شک طرح های دیگر نیز در نظر گرفته خواهد شد. البته در این باره بررسی‌های لازم را انجام داده، نتیجه آن را به اطلاع افکار عمومی و مخاطبان خواهیم رساند.

دولت و مسئولان ایالات آلمان، اجازه برگزاری گردهمایی در اینجا را ندادند و آن را تحمل نکردند. این موضوع را با کدام برداشت از آزادی می توانیم تطبیق دهیم؟ اگر در جهان آزادی‌ها زندگی می کنیم، کسانی که اجازه سخنرانی به رئیس جمهور یک کشور که 52 درصد آرای مردم خود را دارد، نمی دهند، نمی توانند از آزادی ها حرف بزنند.

بنده از حیث یکپارچگی و حفظ تمامیت ارضی عراق، موضوع رفراندوم را درست نمی دانم و این اقدام برای آینده عراق مشکل آفرین است. نظر خود در این باره را به مسعود بارزانی، رئیس اداره اقلیم کرد شمال عراق از طریق وزارت امور خارجه کشورمان نیز اعلام کردیم. گفتیم که: این راه، راهی اشتباه است. از آن صرف نظر کنید و فردا پس دادن تاوان آن برای شما نیز سخت خواهد بود. اکنون در واقع هنوز هم نمی دانم در چه موقعیتی هستند. امیدوارم که پیش از برگزاری این رفراندوم منصرف شوند. ولی به نظر بنده، اصرار در برگزاری رفراندوم به شکست آنها خواهد انجامید. زیرا برای ما اتحاد، یکپارچگی و حاکمیت عراق بسیار حائز اهمیت است.

سیاست ما بر اساس قبیله گرایی و نژادپرستی نبوده و نیست. مخاطب ما تنها، انسان است. اگر در مرزهای ما، برخی تشکل ها که ما را تهدید کنند، ایجاد شود ما به آنها حدشان را نشان می دهیم. اگر در شمال سوریه تلاش هایی برای تشکیل به اصطلاح یک دولت کرد صورت گیرد ما اجازه این کار را نمی دهیم. همچنانکه تلاشی در این راستا در شمال سوریه صورت گرفت و ما مانع از این تلاش ها شدیم. از این به بعد نیز قطعا به این گونه فعالیت ها اجازه نخواهیم داد. اگر تهدیداتی از این مناطق متوجه کشور ما شود، به هیچ وجه نخواهیم بخشید.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید