هشدار سیل در ۶ استان غربی و جنوبی / خروجی سد دز افزایش یافت

    کد خبر :513682
هشدار سیل

براساس اعلام سازمان هواشناسی در استان‌های خوزستان، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، کرمانشاه، چهارمحال و بختیاری و ایلام به دنبال بارندگی شدید احتمال وقوع سیل وجود دارد.

براساس هشدار سازمان مدیریت بحران امروز ‌بارش باران همراه با رگبار و رعد و برق، وزش باد، وقوع سیلاب و طغیان رودخانه‌ها در استان‌ها‌ خوزستان، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، کرمانشاه، چهارمحال و بختیاری و ایلام داریم که ‌احتمال سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌ها می‌شود.

سنندج هم به حالت آماده باش درآمد

حشمت‌الله صیدی در جلسه فوق‌العاده شورا که با دستور کار تمهیدات و اقدامات انجام شده شهرداری به‌منظور مقابله با وقوع احتمالی سیل در این شهر برگزار شد، اظهار داشت: کلیه پرسنل و کارگران شهرداری سنندج در چند روز اخیر با تمام توان و به‌صورت شبانه‌روزی پای کار بودند تا بلکه کم‌ترین مشکل و خسارت به سطح شهر و شهروندان وارد شود.

به گزارش تسنیم، وی با اشاره به پیش‌بینی سازمان هواشناسی مبنی بر بروز سیلاب در مناطق حاشیه رودخانه‌ها افزود: از چند روز گذشته جلسات مختلف، برنامه‌ریزی‌ها و تمهیدات متعددی در راستای رفع موانع و مشکلات برای مقابله با سیلاب احتمالی تشکیل و مصوبات زیادی تصویب شده است.

شهردار سنندج با بیان اینکه مشکلات سطح شهر مربوط به چند روز اخیر نیست، اذعان کرد: تصمیمات غلط گذشته برخی مدیران و تبدیل برخی از روستاهای حاشیه به نواحی منفصل شهری مشکلات بسیاری ایجاد کرده است.

وی گفت: ساخت و سازهای غیر مجاز در حریم و بستر رودخانه‌های سطح شهر سنندج بدون هیچ‌گونه حساب و کتابی ساخته شده که اکنون شهرداری را با معضل بزرگی روبه‌رو کرده و سبب نگرانی همه مسئولان شده است.

صیدی معتقد است که در این بازه زمانی کوتاه تنها باید اقدامات جزئی در حد لایه‌روبی برای جلوگیری از نابودی خانه‌ها انجام شود.

وی با اشاره به معضلات موجود در شهرک کوثر محله گریزه سنندج اظهار کرد: بسیاری از ساخت و سازها در این محلات بدون مجوز ساخته شده و مشکلات زیادی را به‌وجود آورده و جوی‌‌های روباز و معابر پر از آب شده که تنها راهکار جلوگیری از تخریب خانه‌ها «ساخت دیوارهای پیش ساخته» است.

شهردار سنندج با بیان اینکه تمام مدیران مناطق شهرداری به شهروندان و ساکنان در معرض خطر و سیلاب هشدار داده‌اند، گفت: برای مقابله با سیل احتمالی و جلوگیری از آسیب به شهروندان، عبور و مرور خودرو در بلوار کردستان و ورودی‌های دامنه کوه آبیدر ممنوع و این مسیرها مسدود می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: اکیپ‌های ویژه و 26 دستگاه ماشین‌آلات سبک و سنگین شهرداری در نقاط حادثه‌خیز «بلوار کردستان، نواحی منفصل شهری حسن‌آباد، گریزه، نایسر و ننله سنندج» مستقر می‌شوند و مکاتبات لازم برای جمع‌آوری نخاله‌های ساختمانی با سازمان نظام مهندسی به‌عمل آمده است.

صیدی عنوان کرد: افراد بی‌خانمان و شهروندان سنندجی در معرض سیل و خطر در مدارس اسکان داده می‌شوند.

مسدودی مسیر سرریز آب برخی سدها و تغییر کاربری مسیل‌ها در استان زنجان

یوسف رضاپور امروز در جلسه ستاد مدیریت بحران استان با اشاره به پر شدن کامل سد کینه ورس اظهار داشت: با وجود بارش‌های مناسب صورت گرفته اما هنوز 46 درصد از ظرفیت سد تهم پر شده است و سد گلابر نیز 52 میلیون متر مکعب ذخیره آب دارد.

وی افزود: برای عدم ایجاد مشکل و سرریز شدن سد کینه ورس رها سازی آب این سد از هفته گذشته آغاز شده و در ابتدا میزان آب رهاسازی شده 5 متر مکعب بود که در حال حاضر به 10 متر مکعب رسیده است.

رضاپور با اشاره به ذخیره 20 درصدی سد تالوار خاطر نشان کرد: هنوز امکان ذخیره 400 میلیون متر مکعب آب در استان وجود دارد.

وی با بیان اینکه در استان کردستان دو سد وجود دارد که در بالا دست زنجان است، اظهار داشت: 60 درصد از ظرفیت این دو سد در کردستان پر شده است و هماهنگی‌های لازم جهت اطلاع استان زنجان از سریز شدن سدها انجام شده است تا در صورت نیاز تدابیر لازم انجام شود.

وی همچنین به وجود سدهای دیگر در استان‌های آذربایجان غربی و شرقی اشاره کرد و گفت: سدهای این استان‌ها نیز هنوز به مرحله سر ریز نرسیده است زیرا در صورت سریز و ادامه بارش‌ها امکان ایجاد مشکل برای زنجان وجود دارد که برای پیشگیری از این امر اطلاعات سدها از این استان نیز دریافت می‌شود.

مدیرعامل آب منطقه‌ای زنجان با اشاره به بارش 15 ساعته باران در زنجان تاکید کرد: باید مردم از قرارگیری در حاشیه رودخانه‌ها به ویژه قزل اوزن محتاط‌تر باشند تا دچار مشکل نشود.

رضاپور با بیان اینکه 35 سد کوچک در استان وجود دارد، خاطر نشان کرد: 5 سد توسط شرکت آب منطقه‌ای و 30 سد توسط جهاد کشاورزی و منابع طبیعی مدیریت می‌شود.

وی افزود: این 30 سد باید کنترل شود تا احیانا در صورت سرریز جلوی آن گرفته شود و تدابیر لازم صورت گیرد تا به روستاهای پایین دست خسارتی وارد نشود.

رضاپور به لایروبی مسیل‌ها و پاک سازی آن‌ها اشاره کرد و اظهار داشت: باید مسیل‌ها از لوله گذاری‌ها، عبور ماشین‌های سنگین و ماشین‌های کشاورزی تخلیه شود.

به گفته وی تخلیه و آمادگی کامل منازل واقع در مجاورت و حاشیه رودخانه‌ها طی روزهای یکشنبه و دوشنبه ضروری است تا احتمال ایجاد خسارت سیل به حداقل برسد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای گفت: همکاری دهیاران و شوراهای اسلامی در جوار سدهای کوچک افزایش یابد تا طی روزهای پیش رو که خطر سیلاب وجود دارد، از وضعیت آب این سدها اطلاع یابند و به روستاهای پایین اطلاع رسانی کنند.

وی به مسدود شدن و تغییر کاربری مسیل‌ها و رودخانه‌ها در شهرستان‌ها اشاره کرد و اظهار داشت: در شهرستان قیدار داخل شهر در مسیل آب فضای سبز ایجاد شده است، یا در گاوازنگ زنجان مقابل سرریز سد آسفالت ریزی شده که در صورت پر شدن سد مسیری برای رها سازی آب نیست که در نهایت ممکن است موجب ایجاد سیلاب شود.

رضاپور به پر شدن سد قره تپه در قره پشتلو اشاره کرد و اظهار داشت: با توجه به وجود بارندکی‌های بالا در این منطقه، روستای بهرام بیگلو نیز در معرض سیل قرار دارد زیرا جلوی سرریز سد گرفته شده است.

صدور سه اطلاعیه و اخطاریه با ورود سامانه بارشی جدید به استان زنجان

صونا صرفی امروز در جلسه ستاد مدیریت بحران استان با اشاره به اینکه با توجه به حجم بالای بارش‌ها در استان اواخر روز 12 فروردین و رگباری بودن بارش‌ها، احتمال وقوع سیلاب بالاست و مردم نباید روز طبیعت در حاشیه رودخانه‌ها قرار گیرند، اظهار داشت: سامانه بارشی وارد شده به زنجان تا اواخر وقت دوشنبه در استان فعال است.

وی با تاکید بر این که اخطارها بیشتر برای روز دوشنبه است، بیان کرد: بعدازظهر دوشنبه تا اواخر شب بارش‌ها سنگین و بیشتر رگباری خواهند بود و از طرفی احتمال وقوع تگرگ نیز وجود دارد.

کارشناس پیش بینی هواشناسی استان زنجان گفت: انتظار می‌رود میانگین بارش‌ها امروز و تا دو روز آینده به 20 تا 30 میلی‌متر برسد و علاوه بر این بارش بیش از 40 میلی‌متر در برخی از نقاط دور از انتظار نیست.

وی همچنین به سرعت وزش باد اشاره کرد و اظهار داشت: سرعت وزش باد 40 تا 70 کیلومتر بر ساعت است، علاوه بر این در برخی مناطق مستعد با توجه به شرایط توپوگرافی سرعت وزش باد به بیش از 70 کیلومتر بر ساعت نیز خواهد رسید.

صرفی با بیان این که بادها بیشتر به صورت تند باد و موقت و بارش‌ها به صورت رگباری و سیل‌آسا است، تاکید کرد: با ورود این سامانه به استان آب گرفتی معابر، سیل آبی شدن رودخانه‌ها و مسیل‌ها به دلیل حجم بالای بارش‌ها وجود دارد، به همین دلیل از هم استانی‌های درخواست داریم روز 13 فروردین در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌های آب قرار نگیرند‌.

وی با بیان اینکه قیدار و ماهنشان ظرفیت بالایی برای دریافت بارش‌ها دارند، گفت: بر اساس اطلاعات موجود ماهنشان با بارش‌هایی کمتر از مقدار پیش بینی شده در روزهای آینده تجربه سیل داشته است و با توجه به حجم بالای بارش‌ها در این مناطق احتمال سیلاب برای روزهای پیش‌رو بالا است.

اعلام حالت فوق‌العاده در استان خوزستان

غلامرضا شریعتی با ارسال اطلاعیه‌ای خطاب به تمامی سازمان‌ها، ادارات، شرکت‌ها، مؤسسات دولتی، نهادهای انقلاب اسلامی، مؤسسات عمومی غیردولتی، شهرداری‌ها، نیروهای نظامی و انتظامی اعلام کرد: با توجه به پیش‌بینی بارش‌های قابل توجه در سطح استان خوزستان و حوضه‌های بالادست استان و هشدار وقوع سیل مورخ 10 فروردین 98 اداره کل هواشناسی خوزستان و با در نظر گرفتن افزایش ورودی آب به مخازن سدهای استان و نزدیک شدن حجم اکثر سدها به تراز حداکثری و در نتیجه افزایش خروجی سدها و دبی رودخانه‌ها در ماه‌ها و روزهای اخیر و احتمال وقوع سیل، طغیان رودخانه‌ها و مسیل ها و آبگرفتگی شهرها و روستاهای استان و به منظور تداوم اقدامات پیشگیرانه و آمادگی مقابله با سیلاب و انجام عملیات ترمیم و تقویت سیل‌بندها، لایروبی رودخانه‌ها، تخلیه مراکز جمعیتی در صورت لزوم و اسکان در مناطق امن و سایر اقدامات مورد نیاز حالت فوق‌العاده در استان از روز شنبه 10 فروردین 98 تا زمان اعلام عادی شدن اوضاع ابلاغ می‌شود.

در ادامه این اطلاعیه آمده است: مقتضی است ضمن آماده باش کامل تا زمان اعلام عادی شدن اوضاع تمامی مدیران، معاونان و حداقل یک نفر در هر قسمت به صورت تمام وقت و شبانه روزی در محل کار حضور داشته و نسبت به پیگیری موارد مرتبط، انجام امور، پاسخگویی به تماس‌ها به صورت شبانه روزی، اعزام تجهیزات، امکانات و ماشین‌آلات به محل‌های اعلام شده توسط ستاد مدیریت بحران استان و شهرستان، هماهنگی با دستگاه‌ها، حضور در محل‌های مورد نیاز و سایر موارد محوله اقدام لازم معمول و گزارش اقدامات انجام شده را به صورت مستمر به اداره کل مدیریت بحران استان ارسال کنند.

قربانیان سیلاب لرستان به 4 نفر رسید

بارش باران و وقوع سیلاب در لرستان خسارت‌های زیادی به بار آورد و سبب تخریب بسیاری از ابنیه، پل‌ها، منازل مسکونی و محورهای مواصلاتی استان شد.

سیل لرستان علاوه بر خسارت‌های مالی و آوارگی بسیاری از مردم سبب از دست دادن 4 نفر از هم استانی‌هایمان در شهرستان‌های کوهدشت، پل‌دختر، الیگودرز و خرم‌آباد شده است.

بهزاد ابراهیمی بخشدار درب‌گنبد اظهار داشت: طی تماس تلفنی مبنی بر مرگ یک نفر در زیر آورد به‌همراه تیم فوریت‌های پزشکی به روستای چم‌سنگر اعزام شدیم، اما در اثر ریزش ساختمان اصطبل یک دختر 20 ساله به‌نام پرستو مرادپور جان خود را از دست داد.(5 فروردین)

حمید کشکولی فرماندار الیگودرز اظهار داشت: براثر بارش سنگین برف و بارندگی‌های اخیر در شهرستان الیگودرز، یک‌منزل مسکونی در روستای محمودآباد تخریب و سبب شد جوان 35 ساله زیر آوار گرفتار شود و فوت کند.(6 فروردین)

آیت فرخ پور رئیس آتش‌نشانی پلدختر در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: طی تماس تلفنی نیروی انتظامی با آتش‌نشانی مبنی بر کشف یک جسد، نیروهای آتش‌نشانی به محل اعزام شدند و جسد یک مرد را از رودخانه سیمره در نزدیکی پل ماژین بیرون کشیدند.(6 فروردین)

حمید علیرضایی مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی خرم‌آباد در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در خرم‌آباد با اشاره به غرق یک کودک در رودخانه خرم‌آباد اظهار داشت: در روستای کهریز خرم‌آباد یک کودک که مشغول بازی در کنار رودخانه بود به دلیل آب خروشان این رودخانه در آب افتاده و غرق شد.

وی افزود: پس از اطلاع ره سازمان آتش‌نشانی نیروها سریعاً به محل حادثه اعزام شدند، مادر این کودک نیز برای نجات جان فرزندش در آب افتاده که نیروها مادر را از آب بیرون آوردند و نجات داند.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی خرم‌آباد عنوان کرد: تعدادی از نیروها به پایین‌دست رودخانه رفته و جنازه پسربچه غرق‌شده را در نزدیکی پل مازیار از آب بیرون آوردند.

وی بیان کرد: آتش‌نشانی خرم‌آباد با نصب بنر، حضور در محله و با بلندگو اعلام‌خطر در برخی مناطق ازجمله سواحل رودخانه‌های خرم‌آباد و کرگانه کرده ولی متأسفانه برخی مردم توجه نمی‌کنند.

علیرضایی تصریح کرد: از مردمی که در حاشیه رودخانه‌ها، حاشیه کوه و مناطق فرسوده سکونت دارند خواسته می‌شود نسبت به اخطاریه‌های داده‌شده توجه داشته منازل خود را تخلیه کنند.

دستور تخلیه اضطراری روستاهای حاشیه رودخانه‌ها در خلخال صادر شد

فریدون بابایی بعد از ظهر امروز در بازدید از رودخانه‌های شهرستان خلخال اظهار داشت: دستور تخلیه اضطراری روستاهای حاشیه رودخانه‌ها در خلخال صادر شد تا روستائیان در اسرع وقت به نقاط امن انتقال یابند که در این زمینه تمهیدات لازم به عمل آمده است.

وی بیان کرد: تمامی مسیرهای منتهی به رودخانه‌ها مسدود شده و اقدامات لازم برای لایروبی انجام یافته و اطلاع‌رسانی و هشدارهای لازم به بخشداران، دهیاران و شهرداران داده شده است تا اقدامات پیشگیرانه را در اسرع وقت انجام داده و از بروز سیل جلوگیری به عمل آید.

فرماندار خلخال بیان کرد: میزان بارش نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش چشم‌گیری داشته و از گردشگران انتظار داریم با توجه به این که به روز طبیعت نزدیک هستیم از هرگونه اسکان در کنار رودخانه‌ها خودداری و در خصوص نگهداری از سالمندان و فرزندان خود دقت لازم را به کار گیرند.

بابایی با اشاره به لغو مرخصی تمامی اعضای مدیریت بحران تا عادی شدن وضعیت نیز بیان کرد: انتظار داریم مدیران و مسئولان مربوطه در این زمینه به وظایف خود جامه عمل بپوشانند و وظایف خود را به نحو احسن انجام دهند و در حالت آماده‌باش کامل باشند تا از هر گونه حادثه احتمالی جلوگیری به عمل آید.

وی تصریح کرد: از همشهریان انتظار داریم به نکات و هشدارهای لازم توجه کنند و گردشگران را نیز آگاه کنند تا خدای نکرده به دلیل بی‌اطلاعی کسی دچار حادثه در این ایام از سال نباشد.

خسارت سیلاب به عشایر کوهدشت؛ 100 رأس دام تلف شد

امین هوشیاری اظهار داشت: منزل مسکونی، اصطبل بهداشتی و 60 رأس گوسفند بالغ مولد متعلق به یکی از دامداران در روستای قاسم‌بیگی وره‌زرد بر اثر وقوع سیلاب از بین رفت و نیز در مجموع 100 رأس دام متعلق به عشایر این شهرستان تلف شد.

وی افزود: در روستای هومیان 6 باب اصطبل بهداشتی بهداشتی بر اثر سیلاب تخریب‌ شده، هم‌چنین شبکه آ‌ب‌‌رسانی به روستای سرخه‌مهر به‌طول سه کیلومتر و بهسازی چشمه این منطقه نیز کاملاً از بین رفته‌ است.

رئیس اداره امور عشایر کوهدشت عنوان کرد: روستاهای گدارگه ضرون و هومیان در مسیر روان‌آب‌ها و مسیر سیلاب است، این مناطق در بارندگی‌های شدید همواره آسیب می‌بینند و تردد نیز به‌دشواری انجام می‌شود.

وی با تقدیر از نیروهای اورژانس و راهداری شهرستان کوهدشت برای نجات جان یک مادر باردار در مناطق عشایری این شهرستان بیان کرد: ضرورت دارد که با انجام مطالعات اولیه، عملیات آبخیزداری و کنترل سیلاب در مناطق مستعد سیلاب اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از وقوع بحران انجام شود تا ما همواره در این مناطق شاهد خسارت به جاده‌ها و مناطق عشایری نباشیم.

هوشیاری گفت: برای شن‌ریزی جاده هومیان به‌طول 14 کیلومتر 200 میلیون تومان هزینه کرده‌ بودیم که این شن‌ریزی در سیلاب اخیر کاملاً از بین رفت و یک آبنما نیز در دوراهی چالاب به‌میزان حداقل 100 میلیون تومان دچار خسارت شده‌ است.

رئیس اداره امور عشایر کوهدشت خاطرنشان کرد: میزان خسارت سیلاب به مناطق عشایری این شهرستان 700 میلیون تومان است و امیدواریم ستاد بحران لرستان تمهیداتی را برای جبران خسارت به عشایر شهرستان کوهدشت که از قشر محروم جامعه هستند در نظر بگیرند.

احداث آب‌بند در مسیل‌های ارومیه

احد یوسفی، با اشاره به آخرین وضعیت آمادگی شهرداری ارومیه برای مقابله با آب گرفتگی‌های ناشی از بارش‌های دو روز آینده و احتمال وقوع سیل و آب‌گرفتگی در نقاط مختلف این شهر اظهار داشت: از ابتدای امسال و با هدف پیشگیری از وقوع آب گرفتگی‌ها در بخش‌های مختلف شهر ارومیه کار لایروبی مناطق مستعد، جوهای آب، کانال‌ها و رودخانه‌های واقع در مسیل آغاز شده و این روند همچنان ادامه دارد.

وی با اشاره به آماده باش نیروهای سازمان مدیریت پسماند شهری ارومیه در ایام نوروز افزود: در روزهای اخیر کار لایروبی جوب های موجود در خیابان استاد شهریار و شهرک شاهد برای تسهیل و روان سازی دفع و هدایت آب‌های سطحی توسط عوامل اجرایی و پاکبانان ناحیه 3 سازمان مدیریت پسماند به انجام رسیده است.

یوسفی گفت: این کار در خیابان فاضل 2 و کمربندی خاتم انبیا، خیابان خیام و محوطه اداره کل آموزش‌وپرورش و بلوار شهید رجایی نیز انجام شده است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهری ارومیه گفت: لایروبی کانال خیابان معراج برای تسهیل و روان‌سازی دفع و هدایت آب‌های سطحی در کنار لایروبی کانال منطقه گلشهر و لایروبی کانال جانوسلو نیز به انجام رسیده تا شاهد حداقل آب‌گرفتگی در این مناطق باشیم.

وی افزود: لایروبی جوب های موجود در خیابان قهاری، لایروبی ممهورها و دریچه کانال فلکه رودکی، لایروبی کانال خیابان بهار دانشکده به انضمام لایروبی کانال عرضی خیابان شهید مدنی انجام شده است.

یوسفی اظهار داشت: امروز کار ساخت آب‌بند در آخر خیابان آبشناسان ارومیه نیز برای مهار آب بارندگی، تسهیل و روان‌سازی دفع و هدایت آب‌های سطحی توسط عوامل اجرایی و پاکبانان ناحیه 6 سازمان پسماند ارومیه انجام شده است.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهری ارومیه با اشاره به آمادگی این سازمان برای جلوگیری از آب‌گرفتگی‌های احتمالی در روزهای آینده گفت: شهرداری ارومیه با همه توان در تلاش است تا از حوادث احتمالی پیشگیری کند و انتظار می‌رود شهروندان نیز با شهرداری ارومیه همکاری نزدیکی داشته باشند.

جاری شدن سیل در کیار; 500 تن ماهی تلف شد

علی نصیریان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در شهرکرد اظهار داشت: باران‌های سیل‌آسایی در استان خسارت‌های زیادی را به شهرستان کیار به بار آورده است.

وی با اشاره به خسارت‌های وارد شده به شیلات‌های پرورش ماهی در شهرستان کیار افزود: در اثر بارش‌های اخیر نزدیک به 15 شیلات ماهی مجاز و 6 شیلات ماهی غیرمجاز آسیب دیده که بالغ بر 12.5 میلیارد تومان خسارت وارد شد.

فرماندار شهرستان کیار با بیان اینکه شالیزارهای زیادی در پی این بارش‌های سنگین از بین رفت اضافه کرد: 2 پل ارتباط دهنده در شهرستان کیار نیز تخریب شد که در حال حاضر بازسازی موقت صورت گرفته اما نیاز به بازسازی دقیق و اساسی دارد.

نصیریان بیان کرد: در زمینه زیرساخت‌های جاده‌ای، تخریب‌ها و آسیب‌های زیادی به وجود آمد که حدود 11.5 میلیارد تومان خسارت به شهرستان کیار وارد شد.

وی با اشاره به خسارت‌های وارد شده دیگر به مزارع کشاورزی‌ شالیزارها، شیلات‌های ماهی، پل‌ها و جاده‌ها و منازل مسکونی خاطرنشان کرد: مبلغی بالغ بر 51 میلیارد تومان خسارت در پی بارش‌های اخیر و سیلابی به شهرستان کیار وارد شد.

نصیریان با اشاره به خسارات وارد شده در منطقه مشایخ ادامه داد: خسارت‌های زیادی در زمینه جاده‌ها، شالیزارها، پل‌ها ارتباطی، مزارع کشاورزی، مسیرهای و سیل‌بندها، شیلات‌های ماهی و پمپاژهای آب در این منطقه ایجاد شد.

وی افزود: در یک سرکشی از منطقه مشایخ به نوع و میزان خسارت پرداختیم و گزارش را جهت رسیدگی به مدیریت بحران استان و استاندار ارائه دادیم.

فرماندار شهرستان کیار تصریح کرد: برخی از مزارع در منطقه مشایخ به طور 100 درصد از بین رفتند و حدود 500 تن ماهی در شیلات‌های پرورش ماهی در شهرستان کیار نابود شدند.

نصیریان با بیان اینکه قشر عظیمی از مردم شهرستان کیار، درآمد زندگی و معیشت خود را از طریق شیلات‌های ماهی و مزارع کشاورزی تأمین می‌کردند، خاطرنشان کرد: هم‌اکنون منبع درآمد بسیاری از مردم این شهرستان در اثر بارش‌های فراوان نابود شده است و ما در تلاش هستیم تا بخشی از این خسارات را جبران کرده و مشکلات مردم را برطرف کنیم.

با اشاره به راه‌های رفع مشکلات و خسارات وارد شده به مردم شهرستان کیار بیان کرد: خسارت‌های ایجاد شده در این شهرستان به صورت تسهیلات بلاعوض و تسهیلات کم‌بهره جبران و پرداخت می‌شود.

317 هزار هکتار اراضی استان گلستان تحت تاثیر سیلاب قرار گرفت

میرمحمد غراوی روز گذشته در جلسه ستاد مدیریت بحران که به صورت ویدئو کنفرانس با وزیر کشور در فرمانداری گمیشان برگزار شد، اظهار داشت: 317 هزار هکتار اراضی استان تحت تاثیر سیلاب دشت قرار گرفته است.

سرپرست استانداری گلستان گفت: هدایت آب به سمت دریا و برقراری مسیرهای دسترسی اولویت نخست شورای هماهنگی مدیریت بحران است.

وی افزود: آب‌های ماندابی در سطح دشت ها به وسعت 60 کیلومتر مربع به شهرستان گمیشان رسیده و محدوده شمال و شمال شرقی مرکز شهرستان را تحت تاثیر قرار داده است.

سرپرست استانداری گلستان ادامه داد: مردم مرکز شهرستان با تلاش‌های شبانه روزی و خستگی‌ناپذیر خود در کنار دستگاه‌های خدمات‌رسان با ایجاد سدهای خاکی موانعی را برای ورود آب به شهر گمیش تپه ایجاد کرده‌اند.

غراوی همچنین با اشاره به حضور فعال نیروهای مسلح در سطح استان به خصوص شهرستان گمیشان بیان داشت: نیروهای سپاه و ارتش با بسیج همه امکانات و تجهیزات در حال لایروبی مسیر انتهایی گرگانرود و روان‌سازی حرکت سیلاب به سمت دریا بوده و تاکنون اقدامات موثری را در این حوزه انجام داده‌اند.

وی اضافه کرد: با هماهنگی انجام شده توسط سازمان بنادر دستگاه های بارج به منطقه برای لایروبی از سمت دریا اعزام خواهد شد تا هدایت آب به سمت دریا با سرعت بیشتر انجام شود.

سرپرست استانداری گلستان با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای برقرای مسیرهای ارتباطی مرکز شهرستان گفت: عملیات ترمیم، لوله گذاری و نصب پل‌های فلزی در مسیرهای دسترسی به مرکز شهرستان توسط سپاه و ارتش در حال انجام است.

غراوی با اشاره به آخرین وضعیت شهرستان گمیشان خاطر نشان کرد: همه امکانات و تجهیزات برای هدایت سریع‌تر آب به سمت دریا در بسیج کامل هستند.

طغیان رودخانه کشکان؛ تردد در محور جنوب ممنوع شد

روح‌الله شریف‌زاده در پلدختر اظهار داشت: به علت طغیان رودخانه کشکان و خسارت به پل‌ها و جاده‌ها تا اطلاع ثانوی تردد در محور پلدختر به خرم‌آباد و بالعکس ممنوع است.

وی افزود: جاده تنها برای تردد خودروهای امدادی و محلی باز است و سایر خودروها می‌توانند از محور پلدختر- کوهدشت-خرم‌آباد و بالعکس تردد کنند.

برخی رودخانه‌های استان بوشهر سیلابی می‌شود

قاسم قائدی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بوشهر با بیان اینکه استان بوشهر در حال آماده‌باش قرار دارد اظهار داشت: با استقرار سامانه بارشی در آسمان استان بوشهر همه نیروهای امدادی و دستگاه‌های مرتبط در حالت آماده‌باش قرار گرفتند.

وی با بیان اینکه مسافران نوروزی از کنار ساحل به مناطق امن اسکان یافتند گفت: با اطلاع رسانی و هماهنگی لازم مسافرانی که در کنار ساحل اسکان داشتند به مکان‌های امن از جمله سالن‌های ورزشی، مکان‌های مذهبی و سرپوشیده هدایت شدند.

مدیرکل مدیریت بحران استان بوشهر با اشاره به اینکه امکانات و تجهیزات لازم برای ارائه خدمات به مسافران مهیا است خاطر نشان کرد: گردشگران در صورت داشتن نیاز خدمات مورد نظر از جمله اسکان در محل امن و دیگر خدمات به آنان ارائه می‌شود.

قائدی میزان بارش باران در استان بوشهر را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: تا ساعت 11 صبح امروز میزان بارش باران در شهرستان دیر به میزان 9.8 میلیمتر، جم 8.9، دیلم 7، بوشهر 4.5، برازجان 3.7، عسلویه 3.3 و گناوه و خارگ یک میلیمتر ثبت شده است.

وی از احتمال سیلابی شدن رودخانه‌‌های استان بوشهر خبر داد و بیان کرد: با شدت بارش باران در استان‌های بالادستی، برخی رودخانه‌های استان بوشهر از جمله رود شور، دالکی، حله و مسیل‌های این استان سیلابی می‌شود.

مدیرکل مدیریت بحران استان بوشهر با تاکید بر مراقبت در جلوگیری از بروز حادثه افزود: با توجه به بارش باران در استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، فارس و خوزستان و جاری شدن سیلاب ، احتمال آبگرفتگی معابر و جاده‌های مواصلاتی استان وجود دارد که لازم است گردشگران به مسیل‌ها و رودخانه‌ها نزدیک نشوند.

قائدی از ادامه بارش باران تا روز سه‌شنبه در استان خبر داد و خاطرنشان کرد: بر اساس اعلام سازمان هواشناسی، تا بعدازظهر فردا بارش‌ها دراستان بوشهرافزایش می‌یابد که لازم است مردم و گردشگران در رفت و آمد‌ها بیشتر احتیاط کنند.

وی با بیان اینکه وزش باد و تلاطم خلیج فارس تا اواخر سه‌شنبه ادامه دارد تاکید کرد: دریانوردان به ویژه شناور‌های سبک و تفریحی از دریاروی در خلیج فارس خودداری کنند.

ارسال پیامک هشدار سیلاب به بیش از 2 میلیون نفر در خوزستان

علی صالحی نساج اظهار داشت: با وجود آبگرفتگی و سیلاب در برخی شهرهای خوزستان ارتباطات امن و پایدار در شرایط بحرانی را در دستور کار خود قرار داده و در این زمینه موفق بودیم.

وی افزود: روز سه شنبه هفته گذشته با ارسال پیامک به دو میلیون و 200 هزار نفر از مردم خوزستان و مهمانان نوروزی حاضر در این استان اعلام هشدار داشتیم.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خوزستان بیان کرد: هماهنگی‌های لازم بین اپراتورهای ایرانسل، همراه اول، زیرساخت، تنظیم و مخابرات انجام شده و کشیک‌های شبانه روزی مستقر هستند که در صورت وجود مشکل سریعا اقدام کنند.

مدیرعامل مخابرات نیز در گفت‌وگو  تسنیم در اهواز اظهار داشت: با توجه به پیش بینی‌های ستاد بحران در بخش ارتباطات و تأمین ارتباط در سطح استان مشکلی نداشتیم و ارتباط در سطح استان توزیع شد.

رحیم فلاح‌زاده در پایان گفت: در این بحران از یک هزار و 400 سایت کمتر از 30 سایت مختل شده که برای اتصال دوباره آنها دیزل ژنراتورها فعال شده است.

بعد از ظهر امروز بارش باران در همدان شدت می‌گیرد

محمد حسن باقری شکیب در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در همدان، اظهار داشت: در 24 ساعت آینده آسمان استان تمام ابری، همراه با بارش شدید باران و وزش باد شدید پیش بینی میشود.

وی تصریح کرد: اوج بارندگی‌ها مربوط به بعد از ظهر و امشب است. از بعد از ظهر دوشنبه، شدت فعالیت این سامانه بارشی کاهش می‌یابد.

مسئول مرکز پیش‌بینی هواشناسی استان همدان افزود: بارش پراکنده باران و وزش شدید باد تا روز سه شنبه در استان ادامه دارد، بنابراین به مردم توصیه می‌کنیم روز سیزده بدر را در خانه بمانند.

باقری شکیب با بیان اینکه در چند روز آینده از نظر دمایی تغییرات محسوسی نخواهیم داشت، ابراز کرد: در روز گذشته شهرستان بهار با حداکثر دمای 16 درجه، به عنوان گرمترین شهرستان استان و همدان و گل تپه با حداقل دمای 4 درجه سانتی‌گراد، سردترین نقاط استان بودهاند.

سیل 44 میلیارد ریال به تاسیسات آب روستایی کهگیلویه و بویراحمد خسارت وارد کرد

فیض‌‌الله پاسره در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در یاسوج، اظهار داشت: باران‌های سیل آسای 5 و 6 فرودین ماه امسال 44 میلیارد ریال به تاسیسات آب روستایی این استان در شهرستان‌های مختلف استان بویژه بویراحمد و دنا خسارت وارد کرد.

وی عنوان کرد: در پی بارندگی‌های سیل آسای اخیر استان که با رانش زمین، طغیان رودخانه‌ها و قطع جاده‌های ارتباطی همراه بود به تاسیسات 296 روستای استان خسارت وارد شد که قطعی آب در این روستاها را به همراه داشت.

پاسره با اشاره به اینکه شرکت آب و فاضلاب روستایی تعداد 20 اکیپ متشکل از 98 نفر تعمیر و نگهداری در سطح استان با امکانات لازم را بسیج کرد، ابراز کرد: این اکیپ‌ها فعالیت‌های چشم گیری به منظور برقراری و وصل مجدد آب شرب مردم در سطح استان انجام دادند

وی تصریح کرد: 559 رفع شکستگی، خرید و نصب 6 دستگاه الکتروپمپ، 27 مورد رفع عیب و نواقصات تابلوهای برق سیستم پمپاژها، خرید و اجرای دو کیلومتر لوله انتقال آب و توزیع آب روزانه با مدل آبرسانی سیار با 16 دستگاه کامیون مخصوص حمل آب شرب از جمله اقدامات انجام شده است.

مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی کهگیلویه و بویراحمد افزود: هم اکنون آب 288 روستا از 296 روستا وصل و در مدار بهره‌برداری قرار گرفته است.

6 محور استان گلستان همچنان مسدود است

مهدی میقانی صبح امروز در جمع خبرنگاران درباره آخرین وضعیت راه‌های استان گلستان اظهارداشت: برخی از محورهای مواصلاتی استان گلستان به علت نبود ایمنی کافی و شرایط نامساعد مسدود است.

وی افزود: محور آزادشهر به شاهرود محدوده گردنه خوش‌ییلاق که به صورت موقت بازگشایی شده بود، به علت رانش و ریزش کوه تا اطلاع بعدی مسدود است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان گلستان اظهار کرد: در حال حاضر شاهد بارش باران در همه محورهای مواصلاتی استان هستیم و تردد عادی و روان در جریان است.

میقانی گفت: محورهای آزادشهر-شاهرود(محور خوش ییلاق)، گرگان- آق قلا، بندر ترکمن-یساقی، گنبد-کلاله(محدوده پل بایلر)، آق‌قلا- گمیشان و گمیشان-خواجه نفس همچنان مسدود است.

میقانی اظهار داشت: همه رانندگان و مسافران قبل از سفر در تماس با سامانه 141 مرکز مدیریت راه‌های استان از آخرین وضعیت راه‌ها مطلع شوند.

تمام نقاط خطرآفرین در مسیر رودخانه آبشوران کرمانشاه مسدود می‌شود

هوشنگ بازوند امروز در نشست مدیریت بحران استان کرمانشاه که در استانداری برگزار شد، آمادگی و هوشیاری کامل مردم و مسئولین در طول فعالیت سامانه بارشی را ضروری دانست و اظهار داشت: سیل یک پدیده بسیار قدرتمند است که تنها می‌توان آن را مدیریت کرد تا خسارات کمتری به بار آورد.

استاندار کرمانشاه با بیان اینکه تمام نقاط خطرآفرین در مسیر آبشوران از فردا صبح توسط شهرداری بسته شود گفت: تجربه ‌‌‌‌‌‌‌سیلابهای هفته گذشته و تلفات و خسارتهای جدی ناشی از آن نشان داد که باید موضوع سیل احتمالی را بسیار جدی گرفت.

وی با اشاره به اینکه طبق اطلاعات ارائه شده از سوی هواشناسی در طی 24 ساعت شاهد بارشی به اندازه یک فصل خواهیم بود و احتمال وقوع سیل و طغیان رودخانه بسیار جدی و محتمل است عنوان کرد: در خروجی رودخانه تنگ کنشت یک لایروبی بسیار مناسبی توسط شهرداری انجام شده است و امید داریم پنج تا 6 مترمکعب در ثانیه سیلاب را عبور دهد.

بازوند با بیان اینکه برای امدادرسانی در شب نیازمند نورافکنهای بزرگ هستیم که باید توسط هلال احمر تهیه شود گفت: ادارات دادگستری، ثبت اسناد، بنیاد شهید و دیوان محاسبات به دلیل خطر آبگرفتگی، از فردا صبح یکشنبه 11 فروردین ماه تعطیل می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه شبکه پیام‌رسان برای شهروندان هر شهرستان راه‌اندازی شود افزود: اگر خطری متوجه بازارچه سومار است این بازارچه به طور کامل در طول فعالیت سامانه باید تعطیل شود.

استاندار کرمانشاه از آمادگی 1660 دهیار به عنوان مدیر بحران روستاها خبر داد و اظهار کرد: رهاسازی آب سدها باید به شکل منظم مدیریت شود.

بخشی از دیوار ساحلی شهر پلدختر فروریخت

صمد چراغی پور در پلدختر بابیان اینکه عصر امروز حدود 30 متر از دیوار ساحلی شهر پلدختر فروریخت اظهار داشت: یک دایک حفاظتی ایجاد می‌شود و اجازه ورود آب به داخل شهر را نمی‌دهیم.

وی افزود: با توجه به اینکه احتمال ریزش و تخریب این قسمت را می‌دادیم لاشه‌سنگ‌های بزرگ در پشت آن دپو کردیم و با کمک سپاه و بخش خصوصی در حال ایجاد دایک حفاظتی برای این قسمت هستیم.

شهردار پلدختر ضمن هشدار به تخلیه ساکنان حاشیه کشکان عنوان کرد: با اقداماتی که انجام می‌دهیم از ورود سیلاب به داخل شهر جلوگیری می‌شود.

موج اصلی بارش‌ها در کرمانشاه از عصر امروز آغاز می‌شود

محمد خسروی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کرمانشاه، با بیان اینکه بارش باران امروز صبح از نواحی غربی استان کرمانشاه آغاز شده است اظهار داشت: تمرکز بارش باران هم‌اکنون بر روی نواحی مرکزی استان است که به سمت نواحی شرقی حرکت می‌کند.

مدیرکل هواشناسی استان کرمانشاه با بیان اینکه بارندگی امروز صبح موج فرعی بارش بود، عنوان کرد: موج اصلی بارش‌ها در استان کرمانشاه از عصر امروز یکشنبه یازدهم فروردین ماه آغاز می‌شود و تا اواخر روز دوشنبه ادامه دارد.

خسروی با اشاره به اینکه بارش‌ها اکنون در شهرستان اسلام‌آباد غرب به اوج خود رسیده است، بیان کرد: پیش‌بینی می‌شود بیشتر بارشها در شهرستان‌های کنگاور، صحنه، هرسین و سنقروکلیایی انجام شود.

مدیرکل هواشناسی استان کرمانشاه با بیان اینکه بارش‌هایی بین 80 تا 150 میلی‌متر در مدت 48 ساعت آینده در استان پیش‌بینی می‌شود، عنوان کرد: تخمین میانگین بارش‌ها نشان دهنده بارش یک فصل در استان کرمانشاه خواهد بود.

بارش‌های سیل‌آسا عصر امروز در چهارمحال و بختیاری افزایش می‌یابد

شاهرخ پارسا در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در شهرکرد با بیان اینکه از روز گذشته هوای استان در دامنه فعالیت یک سامانه بارشی قرار گرفته که موجب بارش برف و باران در سطح استان شده است اظهار داشت: بیشترین بارش ناشی از این سامانه تا صبح امروز از کوهرنگ به میزان 22 میلی‌متر است.

وی افزود: براساس نقشه‌های هواشناسی از بعد از ظهر امروز تا عصر دوشنبه این سامانه تقویت شده و موجب بارش‌های سیل‌آسا می‌گردد همچنین بارش‌ها در نقاط مرتفع استان به صورت برف خواهدبود.

مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری عنوان کرد: با توجه به اشباع بودن خاک و بالا بودن دبی پایه رودخانه‌ها و ذوب برف موجود طغیان رودخانه‌ها، سیل‌آبی شدن مسیل‌ها و جاری شدن سیل پیش‌بینی می‌شود.

پارسا بیان کرد: ضمن بارش برف در نقاط مرتفع اختلال در تردد جاده‌ای دور از انتظار نیست همچنین با توجه به افزایش دما سقوط بهمن در مناطق کوهستانی پیش‌بینی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه از اواخر روز دوشنبه این سامانه تضعیف می‌‌شود و به تدریج از سطح منطقه عبور می‌کند گفت: برای روز سه‌شنبه در برخی ساعات بارش‌های خفیف به صورت رگباری پیش‌بینی می‌شود و برای روز 13 فروردین در استان بارش نخواهیم داشت.

مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری عنوان کرد: در 24 ساعت گذشته کوهرنگ با یک درجه زیر صفر سردترین و آلونی با 20 درجه بالای صفر گرمترین نقطه استان گزارش شده است در همین مدت حداقل دمای شهرکرد یک درجه زیر صفر و حداکثر دمای آن 15 درجه بالای صفر گزارش شده است.

باران خراسان رضوی را فرا می‌گیرد

یحیی قائنی‌پور اظهار داشت: فعالیت سامانه بارشی جدید همراه با بارش‌های رگباری از عصر امروز 11 فروردین و امشب در مناطق مختلف این استان آغاز می‌شود.

وی افزود: فعالیت این سامانه جوی بارشی که از نواحی غربی و جنوبی خراسان رضوی وارد شده و به تدریج دیگر بخش‌های استان را فرا می‌گیرد بطور متناوب تا روزهای پایانی هفته جاری ادامه دارد.

رئیس مرکز پیش‌بینی اداره کل هواشناسی خراسان رضوی به نوسان چند درجه‌ای دمای هوا در خراسان رضوی نیز در روزهای آینده اشاره و بیان کرد: بر این اساس پیشینه دمای امروز هوای مشهد 19 درجه سلسیوس پیش‌بینی شده است که روز دوشنبه 12 فروردین به 17 درجه کاهش می‌یابد.

قائنی‌پور ادامه داد: بیشینه دمای مشهد برای روز سه‌شنبه 13 فروردین نیز به میزان چند درجه نسبت به روز ماقبل آن افزایش خواهد یافت. کمینه دمای هوای این شهر در همین مدت بین 7 تا 9 درجه در نوسان است.

وی خاطرنشان کرد: قوچان با کمینه دمای یک درجه سلسیوس و سرخس با بیشینه دمای 25 درجه به ترتیب سردترین و گرمترین شهرستان‌های خراسان رضوی در طول 24 ساعت گذشته بودند. بیشترین شدت وزش باد هم در این مدت از بردسکن با سرعت 51 کیلومتر بر ساعت گزارش شد.

دستور خروج آب کارون از کانال المهدی صادر شد

پس از بارندگی در روزهای چهارم و پنجم فروردین امسال حجم وسیعی از سیلاب به‌سوی سدهای خوزستان روانه شد که سبب سرریز شدن سدها و در پی آن سیلابی شدن رودخانه‌های خوزستان و آبگرفتگی بیش از 50 روستای پایین‌دست شد.

خروجی سد دز افزایش یافت

سعید رئوفی نسب اظهار داشت: وضعیت سد دز مطلوب بوده و برای مدیریت آب در این مجموعه مشکلی وجود ندارد و مطابق با نیازهای آبی دز روند ورود و خروج آب انجام می‌شود.

وی ارتفاع کنونی آب در سد دز شهرستان اندیمشک را 347 متر دانست و افزود: با همکاری ستاد بحران استان خوزستان و سازمان آب و برق، تمهیدات ویژه‌ای برای مقابله با سیلاب احتمالی پیش‌بینی و در این زمینه مشکلی وجود ندارد.

مدیرعامل سد و نیروگاه دز شهرستان اندیمشک عنوان کرد: هر گونه افزایش خروجی آب در سد دز در شهرستان اندیمشک با هدف کنترل سیلاب ناشی از بارش باران و حفظ تراز آب در دریاچه سد انجام می‌شود.

وی گفت: این افزایش پس از رصد میزان بارش‌ها در حوزه‌های آبی مربوط به سد، آورد رودخانه دز پس از باران و بر اساس محاسبه کارشناسی شده اطلاعات دریافتی و با هماهنگی سازمان آب و برق خوزستان به اجرا می‌رسد.

رئوفی نسب با اشاره به این که دبی خروجی سد دز به میزان یک هزار و 800 مترمکعب افزایش یافته است، بیان کرد: با توجه به بارش باران شهروندان باید از حضور در حریم‌های آبی منطقه اجتناب کنند.

وی با اشاره به این که سازه سد هیچ گونه مشکلی ندارد، افزود: از شهروندان تقاضا می‌شود با رعایت نکات ایمنی از بروز حوادث جلوگیری و برای مقابله با سیلاب احتمالی همراه مسئولان باشند.

سیل 1380 میلیارد ریال به تاسیسات آب و فاضلاب خوزستان خسارت وارد کرد

صادق حقیقی‌پور اظهار داشت: هم‌زمان با آغاز باران و سیل در روزهای گذشته تاسیسات مربوط به خدمات حوزه فاضلاب استان خوزستان در هفت شهر و شهرستان دچار خسارت شده‌اند.

وی افزود: تاکنون به تاسیسات فاضلاب شهرها و شهرستان‌های سوسنگرد، بستان، رفیع، دزفول، ماهشهر، بندر امام و چمران پس از سیلاب خسارت وارد شده است و با اقدامات صورت گرفته به میزان قابل توجهی نیازهای شهروندان تأمین شده است.

مدیرعامل آب و فاضلاب استان خوزستان عنوان کرد: طبق بررسی‌های صورت گرفته و پس از سیلاب روزهای گذشته در استان خوزستان، بیش از 950 میلیاردریال به تاسیسات فاضلاب استان خسارت وارد شده است.

وی خسارت وارده شده به تاسیسات آبرسانی استان خوزستان را 430 میلیارد ریال دانست و گفت: سیلاب سبب خسارت به تاسیسات آبرسانی 10 شهر استان خوزستان شده است که با پیگیری‌های صورت گرفته به دنبال برطرف کردن مشکلات ایجاد شده برای شهروندان هستیم.

حقیقی‌پور بیان کرد: سیلاب روزهای گذشته به تاسیسات آبرسانی شهرهای شوشتر، لالی، سالند، آقاجری، ایذه، دهدز، هفتکل، هندیجان، رفیع و مسجد سلیمان در استان خوزستان خسارت وارد کرده است.

وی با اشاره به توزیع 50 هزار لیتر آب بهداشتی و بسته‌بندی در شهرهایی که پس از سیلاب اخیر در استان خوزستان دچار خسارت شده‌اند، گفت: این میزان آب سالم، متناسب با نیاز مناطق سیل زده و با تانکر به شهرهای مختلف استان منتقل و در اختیار شهروندان قرار گرفته است.

مدیرعامل آب و فاضلاب استان خوزستان با بیان این که در این مدت دفع فاضلاب بین 2 تا 5 برابر مقدار عادی بوده است، ادامه داد: هم چنین در این مدت با اجرا و جابه‌جایی خطوط لوله خروجی ایستگاه‌های پمپاژ فاضلاب استان خوزستان از قطع پمپاژ فاضلاب و برگشت آب رودخانه‌های طغیانی استان به داخل ایستگاه‌های پمپاژ فاضلاب استان جلوگیری به عمل آمده است.

وی نشت سیلاب از سیل بندها و ورود آب به داخل شبکه فاضلاب شهرهای مختلف استان را موجب افزایش شدید بار ایستگاه‌های پمپاژ و شبکه فاضلاب دانست و افزود: سیلاب، سبب کارکرد مستمر و بدون وقفه پمپ‌ها آب و فاضلاب استان خوزستان شده است.

حقیقی‌پور افزود: سیلاب سبب خرابی و سوختن برخی پمپ‌ها و هم چنین باعث تخریب و ریزش بعضی خطوط فرسوده و قدیمی آب و فاضلاب استان خوزستان شده است و سعی داریم روند خدمت‌رسانی به شهروندان را در کم‌ترین زمان ممکن به حالت عادی برگردانیم.

وی با اشاره به این که سیل تاکنون یک هزار و 380 میلیارد ریال به تاسیسات آب و فاضلاب خوزستان خسارت وارد کرده است، گفت: علی رغم سیلاب برای تأمیننیازهای شهروندان تمام خدمات و امکانات خود را بسیج و در این زمینه مشکلی وجود ندارد.

بارش‌ها در اصفهان از اواخر امشب اوج می‌گیرد

زهرا سیدان در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در اصفهان، با اشاره به وضعیت هوای استان اظهار داشت: نقشه‌های هواشناسی نشان دهنده ادامه فعالیت سامانه بارش‌زا در امروز و فردا است.

وی افزود: بنابر این باز هم ادامه بارش‌ها در استان پیش‌بینی می‌شود و در مناطق سردسیر و ارتفاعات غرب و جنوب، بارش‌ها به صورت برف خواهد بود.

کارشناس پیش‌بینی هواشناسی استان اصفهان با بیان اینکه اوج شدت بارش برای اواخر وقت امشب تا اواسط روز دوشنبه پیش‌بینی شده گفت: بارش‌ها به صورت رگبار و رعد و برق، گاهی بارش تگرگ است که با اختلال تردد در راه‌های مواصلاتی استان، احتمال سیلابی‌شدن مسیل‌ها و طغیان رودخانه‌های فصلی همراه است.

وی تصریح کرد: فردا سرعت وزش باد در بیشتر نقاط استان شدید خواهد بود، به طوری‌که با طوفان لحظه‌ای توام است و باد شدید باعث طوفان لحظه‌ای می‌شود.

سیدان ادامه داد: تمهیدات لازم در راستای کاهش خسارت‌های احتمالی در مقابل وزش باد شدید توسط نیروهای ذی‌ربط اندیشیده شده است.

کارشناس پیش‌بینی هواشناسی استان اصفهان با اشاره به شدت بارش و وزش باد برای بخش‌های غرب و جنوب استان، اظهار داشت: این سامانه ناپایدار از اواخر وقت روز دوشنبه از استان خارج می‌شود و برای روز سیزدهم فروردین آسمان نیمه ابری، گاهی وزش باد نسبتا شدید تا شدید پیش‌بینی می‌شود و شدت وزش باد تا اواسط روز بیشتر است.

وی افزود: در مناطق جنوبی و غربی استان اصفهان در روز سه شنبه، احتمال بارش‌های پراکنده و ضعیف وجود دارد.

سیدان خاطرنشان کرد: دما 3 تا 5 درجه سانتیگرد روند کاهشی دارد و بیشینه دمای اصفهان 15 درجه و کمینه دما 8 درجه خواهد بود، همچنین گرم‌ترین شهر استان خور و بیابانک با 26 درجه و گرم‌ترین نقطه فریدون‌شهر با صفر درجه سانتیگراد گزارش شده است.

200 واحد مسکونی فرسوده در کوشک و قلعه سمیرم تخلیه شد

منصور شیشه‌فروش با اشاره به وضعیت خسارت ناشی از بارندگی سامانه قبلی به شهرستان سمیرم، اظهار داشت: شدت آسیب‌های وارده به سمیرم بسیار زیاد بود به حدی که 8 دهانه پل تخریب شد.

وی افزود: اداره کل راه و شهرسازی اقدامات بسیاری در زمینه بازسازی دهانه پل‌های ده‌بزرگ، پل مسیر، پل آب ملخ و پل کاکا آباد در روستاهای علی‌آباد، سیور، کهنگان و ده‌بزرگ انجام داده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه بر اثر بارندگی‌های اخیر 15 روستا، راه ارتباطی‌شان قطع شد، گفت: خوشبختانه با تلاش‌های صورت گرفته راه این روستاها باز شده است.

وی تصریح کرد: رانش زمین در منطقه علی‌آباد سیور، ریزش کوه در جاده خفر سمیرم، ریزش کوه در جاده سرباز، رانش زمین در روستای چشمندگان بخش چنارود چادگان گزارش شد که تمهیدات لازم برای ایمنی مناطق داده شد.

شیشه‌فروش با اشاره به دیگر آسیب‌های وارد شده ناشی از بارندگی روزهای اخیر در سمیرم ادامه داد: تعدادی واحد پرورش ماهی، زمین‌های زراعی و منازل مسکونی فرسوده در سمیرم آسیب وارد شده است.

وی با اشاره به ایمنی ناکافی منازل فرسوده در روستاهای کوشک و قلعه شهرستان سمیرم، اظهار داشت: به علت بارندگی شدید امکان تخریب 200 واحد مسکونی در این منطقه وجود دارد و لذا جلسه مدیریت بحران تشکیل و ساکنان به مناطق امن فرستاده شدند.

وی افزود: بر این اساس تصمیم گرفته شد که خانه‌های اجاره‌ای برای آنها در نظر گرفته شود و با اولویت در خانه‌ها ساکن شوند تا زمانی که بنیاد مسکن عملیات بازسازی اسکان آنها را انجام دهد.

اسکان در حاشیه رودخانه‌های شهرستان خلخال ممنوع شد

فریدون بابایی صبح امروز در جمع خبرنگاران در خلخال اظهار داشت: به دنبال هشدارهای هواشناسی مبنی بر بارش شدید باران در روزهای یکشنبه و دوشنبه هفته جاری اسکان در حاشیه رودخانه‌های شهرستان ممنوع و دستور تخلیه اضطراری روستاهای حاشیه رودخانه‌های خلخال صادر شد.

وی با اشاره به استقرار چندین روستای شهرستان در حاشیه رودخانه‌ها بیان کرد: برای جلوگیری از به خطر افتادن جان مردم منطقه، ساکنان این روستاها به مناطق امن انتقال داده می‌شوند.

فرماندار شهرستان خلخال از مسدود کردن تمامی محورهای دسترسی به رودخانه‌های شهرستان براساس تصمیم شورای هماهنگی مدیریت بحران خلخال خبر داد و گفت: لایروبی تمامی رودخانه‌های شهرستان توسط شهرداران، بخشداران و دهیاران پیگیری می‌شود که این اقدامات در حال انجام است.

بابایی تصریح کرد: با توجه به وجود رودخانه‌های قزل‌اوزن، شاهرود چای، گلبندر و دمدل چای در شهرستان سیلابی شدن شهرستان احتمال دارد و انتظار می‌رود مردم و گردشگران به هشدارها و توصیه‌های ارائه شده توجه لازم را داشته باشند.

فرماندار شهرستان خلخال با تاکید بر خودداری مردم و گردشگران از اسکان در کنار رودخانه‌های شهرستان افزود: تا عادی شدن شرایط و اتمام بارش‌ها مرخصی تمامی اعضای مدیریت بحران شهرستان لغو شده و مدیران مکلف به حضور و فعالیت در مسئولیت‌های خود هستند.

تیم‌های مهار سیلاب در سد کبار و سنجگان قم تشکیل شد

محمد گلفشان پیش از ظهر امروز در جلسه ستاد تسهیلات زائران که در سالن جلسات فرمانداری برگزار شد با اشاره به حالت آماده‌باش 16 پایگاه ثابت و سیار امداد هلال‌احمر اظهار داشت: تعداد 85 نیروی عملیاتی پزشک و امدادگر جهت امدادرسانی به شهروندان و زائران در حالت آماده‌باش قرار دارند.

وی با اشاره به روند خدمات‌رسانی به مسافران نوروزی در قم افزود: تاکنون تعداد هزار و 885 حادثه‌دیده تحت درمان قرار گرفته‌اند اما خوشبختانه تلفات جانی نداشتیم.

گلفشان با اشاره به وارد نشدن هیچ‌ گونه خلل به معاینه حجاج در سال جاری خاطرنشان کرد: 307 تیم عملیاتی و تعداد 132 نفر اسکان اورژانسی در مقر جاده‌ها انجام‌شده است.

وی با تأکید بر انجام 51 مورد عملیات آب‌گرفتگی و سه مورد نجات در کوهستان و همچنین دو مورد نجات از کویر خاطرنشان کرد: تعداد 50 جوان امدادگر، داوطلب امدادرسانی به شهروندان و زائرین هستند.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان قم با تأکید بر تشکیل دو تیم مهارکننده سیلاب در دو سد سنجگان و کبار و همچنین استقرار بالگرد امدادرسان در منطقه سلفچگان عنوان کرد: تعداد 500 بسته غذایی و 3 هزار و 500 جفت چکمه به استان گلستان فرستاده‌ شده است.

وی با اشاره به‌احتمال بارش امروز و فردا در منطقه کهک افزود: استقرار و تقویت نیروهای امداد و نجات اورژانس و هلال‌احمر به‌ویژه در محور وفس موردنیاز است.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان قم با تأکید بر احتمال شکسته شدن سدهای استان تصریح کرد: استقرار نیروهای آتش‌نشانی مناطق مختلف در روز طبیعت بسیار ضروری است تا در صورت بروز آتش‌سوزی، احتمال آسیب‌رسانی به حداقل برسد.

محور گراب- کوهدشت مسدود شد

سرهنگ مرتضی چغلوند در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در خرم‌آباد، اظهار داشت: با توجه به بارش شدید در استان، در حال حاضر تمامی محورهای استان به‌شدت لغزنده است.

وی افزود: محور گراب به کوهدشت براثر وقوع سیلاب مسدود شده است و اقدامات لازم در راستای بازگشایی محور انجام می‌شود.

رئیس پلیس‌راه استان لرستان عنوان کرد: احتمال انسداد محور خرم‌آباد- کوهدشت در حدفاصل پل کشکان نیز وجود دارد؛ با توجه به لغزندگی جاده‌ها به مردم توصیه می‌شود از تردد در محورهای استان خودداری کنند.

روستاهای حاشیه سد سیمره در کوهدشت تخلیه می‌شود

محمدرضا آزادبخت در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کوهدشت اظهار داشت: روستاهای حاشیه سد سیمره در بخش کوهنانی به‌دلیل جلوگیری از حوادث احتمالی وقوع سیلاب باید تخلیه شود‌.

وی افزود: به ساکنان روستاهای چم‌برزو، چم نقدعلی، قبرمحمد مراد، حسین‌بیگ، چم میربگ، چم لطور، سیا کمر زالی، سرگنداب بالا، سرگنداب سفلی و کاکاوند هشدارهای لازم داده شده تا آمادگی لازم را برای تخلیه این روستاها داشته باشند.

سرپرست فرمانداری کوهدشت عنوان کرد: در جلسه شورای مدیریت بحران این شهرستان مقدمات اولیه برای تخلیه روستاهای منطقه رودبار پیش‌بینی شده و این روستاها با همکاری مدیران استانی و به‌ویژه همکاری سد و نیروگاه سیمره در روزهای آینده تخلیه می‌شود.

ایجاد و تحکیم سیل‌بند حمیدیه

ایجاد و تحکیم سیل‌بند در مناطق کوی کارگران و حمیدیه سفلی در ساحل شرقی رودخانه کرخه توسط شهرداری حمیدیه در حال انجام است.

پس از بارندگی در روزهای ابتدایی فروردین امسال حجم وسیعی از سیلاب به‌سوی سدهای خوزستان روانه شد که سبب سرریز شدن سدها و درپی آن سیلابی شدن رودخانه‌های خوزستان و آبگرفتگی بیش از 50 روستای پایین‌دست شد.

لرستان؛ اوضاع وحشتناک سه شهر

مدیرکل مدیریت بحران استانداری لرستان یادآور شد: هر آن ممکن است خودرو‌ها را آب ببرد.

غلامرضا آقامیرزایی با اشاره به اینکه وضعیت وقوع سیلاب در خرم آباد، پلدختر و دورود خوب نیست و اوضاع رو به وخامت است، اظهار داشت: رودخانه کشکان طغیان کرده است.

وی با بیان اینکه کوچه‌های منطقه مطهری خرم آباد دچار آبگرفتگی شدید شده‌اند، تصریح کرد: مردم هم متأسفانه هیچ توجهی به هشدار‌ها نمی‌کنند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری لرستان یادآور شد: هر آن ممکن است خودرو‌ها را آب ببرد.

آقامیرزایی با تاکید بر وضعیت وحشتناک سیلاب در دورود افزود: ساکنان حریم رودخانه‌ها باید خانه‌های خود را تخلیه کنند در غیر این صورت به طور قطع سیلاب تلفات خواهد داشت.

وی افزود: ۴ روستا در دورود نیز تخلیه شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید