قاضی آمریکایی: دستور ترامپ برای حفاری در اقیانوس منجمد شمالی غیرقانونی است

    کد خبر :513628
قاضی آمریکایی

یک قاضی فدرال، دستور اجرایی سال 2017 «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا را که منع حفاری در اقیانوس منجمد شمالی را لغو می کرد، غیرقانونی دانست.

به گزارش بازتاب، تارنمای آمریکایی آکسیوس، «شارون گلیسون» قاضی دادگاه فدرال آمریکا با این استدلال که این دستور اجرایی «فراتر از اختیارات رئیس جمهور» است، این دستور را غیرقانونی و نامعتبر توصیف کرد.
دستور اجرایی ترامپ، تصمیم دولت «باراک اوباما» رئیس جمهوری پیشین آمریکا را که به موجب آن حفاری (نفتی) در اقیانوس شمالگان غیرقانونی اعلام شده بود؛ لغو می کند.
گلیسون گفت: ترامپ با دستور اجرایی خود درباره لغو تصمیم سال 2015 اوباما و دستورات اجرایی وی در سال 2016 نشان داد که قصد دارد برای همیشه به این توافقات پایان دهد.
آکسیوس نوشت: موانع قانونی تنها یکی از چند علت عدم اطمینان به حفاری های دریایی قطب شمال است که ذخایر هنگفت هیدروکربنی فراوانی دارد.
انجام پروژه ها در بخش هایی از این منطقه بسیار هزینه بر است و شرکت های سرمایه گذاری فرصت های فراوانی برای فعالیت در ایالت های پایین تر و مناطق دیگری دارند.
شبکه خبری سی ان ان در گزارشی در همین زمینه نوشت: ترامپ در 28 آوریل سال 2017 دستور اجرایی اوباما درباره جلوگیری از حفاری در 128 هکتار از اقیانوس منجمد شمالی و اقیانوس اطلس را لغو کرد.
اقدام دولت اوباما در این زمینه انتقاد شدید برخی از سیاستمداران آلاسکا و شرکت های نفتی را که به دنبال استخراج نفت در این منطقه بودند، برانگیخت.
ترامپ در 100 روز نخست روی کار آمدن با استفاده از دستورات اجرایی بسیاری از توافقات و تصمیمات اتخاذ شده در دولت رئیس جمهوری سلف خود را لغو کرد.
به نوشته سی ان ان، دستور اجرایی ترامپ در لغو ممنوعیت حفاری در اقیانوس منجمد شمالی انتقاد حامیان محیط زیست را برانگیخته است.
ترامپ در راستای سیاست خود در «فریب» خواندن تغییرات آب و هوایی با شعار استفاده از سوخت های فسیلی روی کار آمد و لغو تصمیمات در این زمینه بخشی از تلاش های او برای تحقق چنین شعارهایی است.
اقیانوس منجمد شمالی یا اقیانوس شمالگان کوچکترین اقیانوس جهان است که در اطراف قطب شمال و در ناحیه شمالگان واقع شده و کم‌عمق‌ترین اقیانوس جهان محسوب می شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید