اولین دیدار رسمی پاشینیان و علی‌اف

    کد خبر :513337
اولین دیدار رسمی پاشینیان و علی‌اف

نخست وزیر ارمنستان و رئیس جمهوری آذربایجان در نخستین دیدار رسمی خود در وین، بر سر گفت‌وگوی مستقیم درباره حل و فصل مساله مورد مناقشه منطقه قره‌باغ توافق کردند.

به گزارش بازتاب، به نقل از سایت شبکه روسیا الیوم، پس از نشست نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان و الهام علی‌اف، رئیس جمهوری آذربایجان وزارت خارجه‌های دو کشور در بیانیه مشترکی اعلام کردند، دو طرف به منظور حمایت از گفت‌وگو، به وزرای خارجه خود دستور دادند با روسای گروه مینسک پیرامون حل و فصل مساله مورد مناقشه منطقه قره‌باغ نشست‌هایی برگزار کنند.

روسای گروه مینسک که از کشورهای روسیه، فرانسه و آمریکا هستند، درباره قره‌باغ تاکید کردند، مذاکرات در حال حاضر بسیار سازنده است، چرا که پاشینیان و علی‌اف بر ضرورت اتخاذ اقداماتی در راستای حل مسالمت‌آمیز این مساله تاکید دارند.

همچنین دو طرف بر اهمیت حفظ آتش‌بس و بهبودی راهکار ارتباط مستقیم میان دو کشور تصریح و درباره اتخاذ اقدامات انسانی در خط تماس توافق کردند.

نخست وزیر ارمنستان در دیدار با نمایندگان ارمنی‌های مقیم اتریش گفت، دیدارش با رئیس جمهوری آذربایجان مثبت بود و مهم‌ترین تغییر در روند مذاکرات پیرامون قره‌باغ آغاز گفت‌وگوی میان دو طرف است، هرچند این مذاکرات در حال حاضر نقطه تحولی در حل این مساله به وجود نیاورده است. پاشینیان افزود، اختلاف درباره قره‌باغ ریشه‌دار و عمیق است و هر طرف درباره آن دیدگاه ویژه‌ خود را دارد.

مذاکرات میان دو جمهوری ارمنستان و آذربایجان درباره قره‌باغ در چارچوپ گروه مینسک از سال ۱۹۹۲ ادامه دارد. جمهوری آذربایجان معتقد است این منطقه بخشی از کشورش است و ارمنستان نیز از منافع مردم ناگورنو قره‌باغ دفاع می‌کند که در سال ۱۹۹۱ از جمهوری آذربایجان جدا شدند. ارمنستان خواستار مشارکت مقاماتش در مذاکرات درباره قره‌باغ است اما جمهوری آذربایجان آن را نمی‌پذیرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید