وزیر بهداشت: حتی یک مورد بیماری عفونی در مناطق سیل‌زده نداشتیم

  • حوادث
  • شنبه ۱۰ فروردین ۱۳۹۸ ۱۱:۴۳
    کد خبر :513336
وزیر بهداشت

وزیر بهداشت گفت: به تمامی همکاران ابلاغ کردیم که به طور ویژه به استان‌های سیل‌زده توجه داشته باشند و برای این منظور، استان‌های مجاور را به عنوان استان معین انتخاب کردیم. خوشبختانه تاکنون با توجه به گستردگی سیل در کل کشور، یک مورد بیماری حاد عفونی نداشته‌ایم.

 سعید نمکی در سفر به استان لرستان و ارزیابی روند ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به آسیب دیدگان حادثه سیل با حضور در جلسه ستاد مدیریت بحران استان لرستان، اظهار کرد: بارش های اخیر طی سالهای گذشته بی‌سابقه بوده است. شبی که نتانیاهو که دشمنی او به مردم ایران، نظام، انقلاب و شهدا واضح و مبرهن است، پارچ آبی را نشان داد و با لحن تحقیر خطاب به مردم این سرزمین گفت، اگر یک روز آب برای آشامیدن هم نیاز داشته باشید، باید سراغ ما بیایید و آن زمان، تردید نداشتم که پدران و مادران شهدا با دلشکستگی دعا کردند و خداوند بیش از حد بضاعت و کفایت ما نزولات فرستاد.

نمکی با اشاره به سفر خود به لرستان و بازدید از نقاط مختلف این استان، عنوان کرد: در این سفر تا نزدیکی های کبیرکوه رفتیم و از نزدیک مشاهده کردیم که حریر سبز و رنگی، از دامن تا سرکویر کشیده شده است، این موضوع هم یکی از نعمات الهی است، چراکه در سال های گذشته، این جلوه سبزرنگ، در کویر دیده نشده بود.

به گزارش وبدا،وزیر بهداشت با بیان اینکه بیشترین تعداد جانباختگان سیل در شهر شیراز، از بین مسافرین نوروزی بوده اند، خاطرنشان کرد: از دو سه روز قبل از عید تا امروز، در چندین استان حضور داشته و برای دلجویی و کمک و آنچه در بضاعت است در کنار مردم بودیم تا در این حادثه تلخ، کمک حال عزیزان هموطن و آسیب دیدگان حادثه باشیم، همچنین، از نزدیک با خانواده های برخی جان باختگان حادثه دیدار کرده و خود را در غم این مصیبت شریک دانستیم.

نمکی افزود: بسیار غم انگیز بود که زمانی در اوج خشکسالی، در دل زردکوه، با تانکر به احشام آبرسانی می شد، درحالیکه زرد کوه بختیاری پایه هیدرولوژی مملکت است. این بارش ها، دگرگونی اقلیم ایجاد کرد و برای رهایی از این خشکسالی ها، بسیار موثر واقع شد، گرچه مصیبتی هم وارد شد، اما اگر اندکی به گذشته بازگردیم و علت رخداد این اتفاقات را بازنگری کنیم، درخواهیم یافت که خود و پدران و پدربزرگانمان در این اتفاقات مقصر بوده‌اند.

وزیر بهداشت ادامه داد: در تمام این سال‌ها در بستر رودخانه‌ها ساخت و سازهای غیرمتعارف انجام داده‌اند. امروز نیز حدود ۱۵۰ کیلومتر در کنار رودخانه ها تا دورترین نقطه را بازدید کردیم و شاهد بودیم که با این ساخت و سازها، چه بر سر این معبر و رودخانه ای که می تواند آب منطقه را تخلیه کند، آورده‌اند.

نمکی گفت: به خاطر برداشت غلط، بریدن و سوزاندن درختان و بی مهری که ما با طبیعت کردیم، ذخایر اکولوژیک زاگرس در حال نابودی است. وزیر بهداشت تصریح کرد: در ضرب المثلی می گویند، طبیعت را از پدرانمان به ارث نبرده ایم، بلکه از فرزندانمان به امانت گرفته‌ ایم. ما نسبت به نگهداری این طبیعت به شدت بی دقتی کردیم و تاوان این بی دقتی در طول دوران گذشته را فرزندان و نوادگان ما خواهند پرداخت.

نمکی با اشاره به اینکه دلیل قسمتی از وقوع سیل نیز به این برمی‌گردد که نزولات جوی در این دوره با توجه به آثاری از تغییر اقلیم به شدت متفاوت از قبل بود، گفت: میانگین باران این مدت در یک بازه زمانی کوتاه از تمام دوران های کوتاه مدت و دراز مدت بیشتر بود، این در هر جای دنیا شاید به سیلاب‌ های غیر قابل مهار تبدیل شود.

باید بپذیریم که اگر همه در کنار هم بودیم، برخی اتفاقات باز هم رخ می داد و باید قبول کنیم که در طول زمان، خطاهای جبران ناپذیری کرده ایم. چراکه این اتفاق در طول ۲۴ ساعت، برای طبیعت رخ نداده است، به همین دلیل راهکارها را نیز باید تقسیم کنیم.

وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه در اینگونه موارد باید راهکارهای سریع، میان مدت و دراز مدتی اندیشیده شود، اظهار کرد: همدلی، وفاق، آگاه سازی مردم و اطلاع رسانی درمورد اینکه چگونه از خطر دور باشند، بسیار مهم است، متاسفانه در شیراز، افراد به دلیل اینکه از اتومبیل خود مراقبت کنند، جانشان را از دست داده بودند.

نمکی با اشاره به اینکه اولین نشست هیات دولت در سال ۹۸ به موضوع سیل اختصاص یافت، گفت: در این جلسه یک مصوبه داشتیم و آن هم رسیدگی به مناطق سیل زده بود. مقرر شد در بخش فنی، دستگاه ‌ها بسیج شوند. تمام وزارتخانه ‌ها مکلف شدند، اقدامات مقتضی را انجام دهند، از ۲۵ اسفند در وزارت بهداشت ستادی ایجاد شد و به ۶ استان نیز سفر کردیم.

به محض اطلاع از وقوع سیل نیز راهی استان های آسیب دیده شدیم. در کل کشور حتی یک مورد بیماری حاد عفونی نداریم وزیربهداشت ادامه داد: به تمامی همکاران ابلاغ کردیم که به طور ویژه، به استان‌ های سیل‌ زده توجه داشته باشند و برای این منظور، استان‌ های مجاور را به عنوان استان معین انتخاب کردیم. خوشبختانه تاکنون با توجه به گستردگی سیل در کل کشور، یک مورد بیماری حاد عفونی نداشته ایم.

نمکی با بیان اینکه سلامت و امنیت دو مقوله ای است که زمانی که نباشد، مورد توجه قرار می‌ گیرد، اظهار کرد: در آق قلا، گمیشان، گنبد و گلستان که سیلاب تقریباً تمام شهر و خانه‌ های مردم را گرفته بود،یک مورد بیماری روده ای حاد نداشتیم، این مهم از افتخارات جمهوری اسلامی است. در مواقع وقوع سیل با چنین وسعتی، بیماری های عفونی شایع است، اما در کشور ما حتی یک مورد بیماری عفونی خطرناک هم گزارش نشده است؛ این موضوع به همت و دقت همکاران ما در عرصه سلامت و بهداشت برمی‌ گردد.

اعطای وام ۱۵ میلیونی به سیل زدگان به گفته وزیر بهداشت، براساس مصوبه هیات دولت کمک بلاعوض ۱۵ میلیون تومانی و وام ارزان قیمت ۳۵ میلیون تومانی که ما به التفاوت آن را دولت می‌پردازد، به سیل زدگان اعطا می‌ شود، این وام به افرادی که زمین های کشاورزی آنها آسیب دیده، به ازای هر هکتار ۲ میلیون تومان و باغات به ازای هر هکتار، ۵ میلیون تومان پرداخت می‌ شود.

سال ۹۸ سال مصارف معلوم و منابع نامعلوم دکتر نمکی با تاکید بر اینکه دولت در یکی از سخت ترین سال های اجرایی قرار دارد، اظهار کرد: در سازمان برنامه و بودجه، به مدت ۵ سال، ۹۵ درصد بودجه کشور را اداره کردم، زمانی که لایحه بودجه ۹۸ را می‌ نوشتیم، گفتم سال ۹۸ سال مصارف معلوم و منابع نامعلوم و سال نگرانی های اقتصادی معلوم و امیدهای اقتصادی نامعلوم است، البته خداوندی که در تمام عرصه‌ ها این ملت را کمک کرده، در عرصه تحریم‌ های ظالمانه نیز دستگیری می‌ کند و در این مورد تردیدی نیست.

وزیر بهداشت با بیان اینکه دولت علی رغم تمام فشارها سعی بر این دارد که مسائل ناشی از سیل را با سرعت قابل قبولی رفع کند، گفت: می‌خواهیم تا پایان همین ماه آنچه که جمع بندی شده و به عنوان آمار و رقم ارائه می شود را در اسرع رسیدگی کرده و در جهت کمک به سیل زدگان به کار گیریم.

نمکی خاطرنشان کرد: بیشترین دغدغه رییس جمهور نقاط کمتر برخوردار کشور است. ایشان می گویند، درست است که ما دولت و رییس‌ جمهور همه مردم هستیم، اما اگر قرار است وقت بگذاریم و تلاش کنیم، باید بیشتر برای فرودستان و مردم کمتر برخوردار باشد.

به گزارش وبدا، وزیر بهداشت در پایان با بیان اینکه ۸۰ درصد خانه های بهداشتی استان لرستان زمانی ساخته شد که در وزارتخانه، معاون بهداشت وزیر بهداشت بودم، ادامه داد: در آن زمان، یکی از نقاطی که بیشترین وقت و انرژی را برای آن اختصاص می دادم، ‌استان لرستان بود و اکنون که به این استان آمده ام برای این است که بتوانیم برای مردم کمتر برخوردار وقت بگذاریم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید