بررسی کاندیداهای شهرداری تهران؛

چه کسی به بهشت می‌رود؟

    کد خبر :51331

انتخاب شهردار نخستین و یکی از جدی‌ترین ماموریت های شورای جدید است و در نهایت این اعضای شورای شهر پنجم هستند که شهردار تهران را انتخاب می‌کنند.

پس از پیروزی قاطع اصلاح طلبان در انتخابات شورای شهر تهران و قطعی شدن خداحافظی «محمدباقر قالیباف» پس از 12 سال از کرسی شهرداری تهران، اکنون شهروندان تهرانی در انتظار انتخاب شهردار جدید توسط شورای پنجم که شورایی اصلاح طلب است، هستند.

گمانه زنی های رسانه ای حکایت از لیست بلند و بالای کاندیداهای شهرداری تهران دارد. عباس آخوندی، رضا اردکانیان، علی اصغر احمدی، محمد علی افشانی، حبیب اله بی طرف، اکبر ترکان، احمد ترک نژاد، محمود حجتی، پیروز حناچی، علی عبدالعلی زاده، محمد رضا عارف، الهه کولایی، حسین مرعشی، محسن مهرعلیزاده، ابوالفضل موسوی بیوکی، محمد علی نجفی، محسن هاشمی رفسنجانی و معصومه ابتکار از چهره هایی هستند که نام آنها به عنوان نامزد شهردار تهران در رسانه ها مطرح شده است.

در جلسات داخلی اعضای جدید شورا مصوب شد، هر عضو اسامی 3 کاندید مورد نظر خود را اعلام کرده و پس از رای گیری، در نهایت 5 کاندید انتخاب شده و برنامه خود را به اعضای شورا ارئه دهند. قرار بود 5 کاندید نهایی روز سه شنبه هفته گذشته انتخاب شده و برنامه های خود را به اعضای جدید شورا ارئه دهند تا در نخستین جلسه رسمی شورای پنجم، پرونده انتخاب شهردار جدید تهران آغاز شود اما این جلسه 14 روز به تاخیر افتاد تا نمایندگان شورا بتوانند گزینه های خود را مورد بررسی بیشتری قرار دهند.

از میان 18 نام مطرح شده برای تصدی شهرداری تهران، آقایان عباس آخوندی، اکبر ترکان، محسن هاشمی رفسنجانی علی عبدالعلی زاده، حبیب اله بی طرف، علی اصغر احمدی، محمد علی افشانی و خانوم ها الهه کولایی و معصومه ابتکاراز حضور در شهرداری تهران انصراف داده اند. از میان اسامی مذکور حسین مرعشی، محمد علی نجفی، محمود حجتی و محسن مهرعلیزاده نامهایشان برای رسیدن به بهشت بیش از سایر اسامی مطرح شده است. شورای پنجم که حاصل خرد جمعی احزاب اصلاح طلب و شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان است، در گام نخست باید یکی از مهم ترین ماموریت‌های 4 ساله خود را انجام دهد و آن انتخاب شهردار تهران است.

«سید حسین مرعشی» از فعالان سیاسی اصلاح طلب و سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی است. او نمایندهٔ دوره‌های پنجم و ششم مجلس شورای اسلامی بوده است. او در دولت میرحسین موسوی و دوران ریاست جمهوری آیت الله هاشمی رفسنجانی در دولت پنجم استاندار کرمان و در دولت ششم رئیس دفتر هاشمی رفسنجانی بوده است. مرعشی دو دوره نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی بود و در دوران دولت اصلاحات معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بوده است. مرعشی بنیانگذار شرکت هواپیمایی ماهان است.

گزینه دیگر تصدی شهرداری تهران «محمد علی نجفی» است. نجفی سیاستمدار اصلاح طلب، مدرس دانشگاه ایرانی، مشاور امور اقتصادی ریاست محترم جمهور، عضو شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری و عضو شورای سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی جمهوری اسلامی ایران است. نجفی دبیر سابق ستاد هماهنگی اقتصادی، سرپرست سابق وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی ایران و از بنیان‌گذاران حزب کارگزاران سازندگی است.او در پاییز ۱۳۸۵ با قرار گرفتن در لیست ائتلاف اصلاح طلبان نامزد شرکت در انتخابات شورای شهر تهران شد و توانست همراه با احمد مسجد جامعی، معصومه ابتکار و هادی ساعی از لیست ائتلاف اصلاح طلبان در جمع ۱۵ نفره شورای شهر تهران قرار بگیرد.

دیگر گزینه محتمل برای تصدی شهرداری تهران «محمود حجتی» است. حجتی سیاست مداری اصلاح طلب و از اعضای شورای مرکزی حزب جبهه مشارکت بوده است. حجتی در دولت تدبیر و امید وزیر جهاد کشاورزی بود و از اقدامات مهم او در این وزارتخانه می توان به موضوع خودکفایی گندم اشاره کرد.

«محسن مهرعلیزاده» از دیگر گزینه های شهرداری تهران است. مهرعلیزاده برخلاف سه گزینه قبلی وابستگی حزبی نداشته و به صورت مستقل آمادگی خود را برای تصدی شهرداری تهران اعلام کرده است. مهرعلیزاده رئیس فدراسیون بین المللی ورزش های زورخانه ای و هیئت مدیره سازمان منطقه آزاد کیش است. همچنین وی رییس سازمان تربیت بدنی در دولت اصلاحات و معاون رییس دولت اصلاحات بوده است.

با توجه به ساختار شورای پنجم و نقش پررنگ احزاب اصلاح طلب به نظر می‌رسد احزاب نقش پررنگی را در انتخاب شهردار ایفا کنند اما اعضای شورا باید به این موضوع توجه داشته باشند که انتخاب شهردار نخستین و یکی از جدی ترین ماموریت های شورای جدید است و در نهایت این اعضای شورای شهر پنجم هستند که شهردار تهران را انتخاب می‌کنند. همچنین با توجه به این موضوع که برخی از اعضای شورای پنجم بارها در مصاحبه های مختلف اعلام کرده اند احتمال دارد فردی غیر از افراد مطرح شده شهردار تهران شود، باید منتظر ماند و به نظاره نشست تا در نهایت چه کسی به بهشت رفته و سمت پرچالش شهرداری تهران را بر عهده خواهد گرفت.

منبع:برنا

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید