رئیس کل بانک مرکزی: سیاست پولی مناسب در شرایط فعلی، تغییر ترکیب کمیت‌های پولی برای پرهیز از رکود و حرکت به سمت رونق تولید است؛ با افزایش عرضه، از فشار تورمی کاسته می‌شود

    کد خبر :512980
بانک مرکزی

عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی در یادداشتی اینستاگرامی عنوان کرد برای هدایت نقدینگی به سمت تولید باید بازدهی بخش تولید از طریق بهبود فضای کسب و کار، کاهش هزینه‌های تولید، بالا رفتن قدرت خرید مردم برای تقاضا و رشد صادرات، افزایش یابد تا انگیزه لازم برای سرمایه‌گذاری منتج به رونق تولید، ایجاد شود.

همتی در یادداشت اینستاگرامی اعلام کرد: در بحث هدایت نقدینگی دو نکته مهم وجود دارد.

نکته اول مفهوم نقدینگی است که بخش مهمی از حجم نقدینگی هم اکنون تبدیل به تسهیلات اعم از تولیدی یا غیر آن شده و یا توسط خود بانک‌ها تبدیل به انواع دیگری از دارایی‌ها شده است که بخش عمده‌ای از آنها هم راستا با تامین هدف بهینه اجتماعی نبوده و اصلاح آنها ضرورت دارد.

نکته دوم اینکه نقدینگی در بخش‌هایی متمرکز می‌شود که بیشترین بازدهی خالص از ریسک را داشته باشد. لذا برای هدایت نقدینگی به سمت تولید باید بازدهی بخش تولید از طریق بهبود فضای کسب و کار، کاهش هزینه‌های تولید، بالا رفتن قدرت خرید مردم برای تقاضا و رشد صادرات، افزایش یابد تا انگیزه لازم برای سرمایه‌گذاری منتج به رونق تولید، ایجاد شود.

با توجه به ریشه شوک تورمی اخیر بانک مرکزی در کنار سیاست مرتبط با نرخ ارز، سیاست پولی مناسب در شرایط فعلی را تغییر ترکیب کمیت‌های پولی برای پرهیز از رکود و حرکت به سمت رونق تولید می‌داند تا با افزایش عرضه از فشار تورمی کاسته شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید