گزارشگر ویژه سازمان ملل: دادگاه قتل خاشقچی در عربستان با استاندارد‌های بین المللی مطابقت ندارد

    کد خبر :512966
دادگاه قتل خاشقچی

«اگنس کالامارد» گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور مربوط به اعدام‌های فراقضایی گفت: محاکمه غیرعلنی افراد متهم به قتل جمال خاشقچی در عربستان با استاندارد‌های بین المللی مطابقت ندارد و باید علنی برگزار شود.

به گزارش بازتاب به نقل از رویترز، کالامارد که ریاست تحقیقات بین المللی در مورد قتل خاشقچی روزنامه نگار منتقد آل سعود را برعهده دارد، از عربستان خواست تا نام متهمان را اعلام کرده و اطلاعاتی در خصوص سرنوشت ۱۰ متهم دیگر در این پرونده منتشر کند.

کالامارد در بیانیه‌ای گفت: دولت عربستان اگر فکر می‌کند که روند قضایی فعلی از نظر منصفانه بودن و تطابق با استاندارد‌های بین المللی و اعتبار احکام آن جامعه جهانی را راضی می‌کند، سخت در اشتباه است.

خاشقچی روز دوم اکتبر سال گذشته (دهم مهرماه) در حالی که برای انجام امور اداری مربوط به ازدواجش به کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه رفته بود، توسط عوامل سعودی به قتل رسید.

عربستان ابتدا قتل وی را انکار کرد، اما در نهایت به آن اعتراف کرد. دادستان عمومی عربستان ۱۱ مظنون را در این پرونده تحت پیگرد قرار داده، اما نام آن‌ها را منتشر نکرده است. پنج نفر از این مظنونان به اتهام صدور فرمان قتل و ارتکاب آن با اعدام مواجه هستند.

آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) و کشور‌های غربی معتقد هستند که محمد بن سلمان ولیعهد سعودی دستور قتل خاشقچی را داده است. سعود القحطانی مشاور دربار سعودی مهره‌ای کلیدی در قتل این روزنامه نگار است، اما او جزو ۱۱ نفری نیست که محاکمه غیرعلنی آن‌ها در حال برگزاری است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید