آخرین وضعیت شهرستان سیل زده گمیشان

    کد خبر :512952
گمیشان

حرکت آرام روان آب‌های ناشی از سیلاب و طغیان رودخانه‌های گلستان با آخرین زورهایش خود را به سمت بخش‌های مرکزی شهر گمیش تپه مرکز شهرستان ساحلی گمیشان رسانده و توانسته تا حیاط فرمانداری پیش روی کند و تقریبا تمامی اهالی و امدادگران با چکمه و بعضا به سختی تردد دارند.

بر اساس مشاهدات عینی ایرنا که به دلیل برش راه‌ها خود را از خواجه نفس با قایق به گمیش تپه رسانده و حدود ۱۲ ساعت با قایق یا خودرو‌های سنگین در سطح شهر گشت داشتند، اگر چه عده‌ای شهر را ترک کرده اند، اما همچنان افراد زیادی در محل سکونت خود حضور دارند.

روحیه مردم همچنان خوب است، اما نگرانی در برابر نفوذ آب به خانه‌ها و بخش‌های تجاری و امکان بروز مشکلات جدید به سبب بسته بودن راه‌ها در چهره‌ها ملموس و مشهود است.

ادارات و بانک‌های گمیش تپه بجز برخی دستگاه‌های اجرایی همچون روز گذشته تعطیل است، اما نیرو‌های آن‌ها در سطح شهر به مردم خدمت رسانی می‌کنند به عبارت دیگر اغلب کارمندان؛ امدادگر شده اند.

بیشتر واحد‌های صنفی تعطیلند، اما فروشگاه‌های بزرگ دایر بوده و کالا‌های مورد نیاز مردم را عرضه می‌کنند و این عامل باعث کمبود برخی اقلام و گران‌تر شدن آن شده است.

برای عبور آب از قسمت شرقی به غرب جاده خواجه نفس – گمیشان؛ دستگاه‌های عملیاتی ۲۳ نقطه جاده را شکافته اند که همین عامل موجب قطع دسترسی زمینی به گمیشان و ضرورت استفاده از قایق شده و البته سرعت عبور و تخلیه آب را بیشتر کرده است.

کمبود قایق و تقاضای زیاد برای جابجایی بعضا باعث ایجاد صف برای سوار شدن شده است و در برخی موارد گفت و گوی میان اهالی و قایقرانان به جدل کلامی ختم می‌شود.

نفوذ آب در منازل باعث پیوستن فاضلاب خانگی به سیلاب شده که در برخی نقاط انتشار بوی بد تعفن کمی آزاردهنده است و در عین حال بروز برخی بیماری‌ها محتمل.

محدودیت جابجایی بار و کالا توسط ماشین آلات ارتش موجب شده شهروندان به حمل کالا‌های بزرگ و وسایل اصلی خانه هایشان که ارزش بیشتری دارد؛ بسنده کنند.

یکی از مشکلات که تعدادی از زنان گمیش تپه با خبرنگار ما در میان گذاشتند، توزیع نامناسب اقلام خوراکی میان شهروندان است.

یک زن گمیش تپه‌ای که خانه اش در محاصره سیل قرار دارد به خبرنگار ما گفت: شوهرم به یاری سایر بستگان و سیل زدگان شتافته و، چون کارگر روزمزد است، در این مدت درآمدی نداریم.

او در حین گفتگو تلاش کرد از خودرو ارتش که در حال توزیع اقلام غذایی میان سیل زدگان بود آذوقه دریافت کند، اما به سبب حرکت سریع خودرو و تعلل زن (ناشی از گفتگو با خبرنگار) ناموفق بود.

مقابل فرمانداری گمیشان تعدادی از شهروندان تقاضای دریافت انواع کمک‌ها شامل مواد غذایی، بیل، چکمه و کمک‌های امدادی دارند و عوامل اجرایی هم در تلاش برای رفع احتیاجات مردم هستند.

ارتفاع آب در شرق گمیش تپه بیشتر و در حد بالای ۵۰ سانتی متر است و مطابق آمار هلال احمر تاکنون ۲۳ هزار جفت چکمه در سطح شهرستان توزیع شده است.

سپاه اعلام کرده با ایجاد کانال‌های انحرافی تلاش دارد از فردا ورود آب به گمیش تپه را کاهش دهد و در پی آن با مشارکت سایر دستگاه‌های اجرایی و امدادی راه ارتباطی مرکز شهرستان را در کوتاه‌ترین زمان ممکن بازگشایی کند.

خواربار و مایحتاج روزانه، لباس و اقلام بهداشتی مورد تقاضای مردم بویژه زنان خانه داری است که برخی از آن‌ها شوهرانشان را به دلایل مختلف مانند امدادرسانی در کنار خود ندارند.

شهرستان گمیشان با جمعیت تقریبی ۸۰ هزار نفر که حدود ۲۰ هزار نفر در گمیش تپه زندگی می‌کنند در کرانه شرقی دریای خزر و غرب استان گلستان قرار داشته و اقتصاد آن بر پایه کشاورزی و صیادی از دریاست.

تمام جمعیت گمیشان را قوم ترکمن تشکیل می‌دهند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید