نظرسنجی هایی که بایدن را به فکر فرو برده ؛ آیا “آیووا” این بار سکوی پرتاب سندرز خواهد شد؟

    کد خبر :512662
سکوی پرتاب سندرز

دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا به شدت نگران حضور سندرز در دور نهایی رقابتهای انتخابات ریاست جمهوری آتی است

“برنی سندرز”،” کامالا هریس” و ” الیزابت وارن” نامزدهای مطرح و اصلی حزب دموکرات برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا محسوب می شوند. البته در این میان نام “جو بایدن” معاون رئیس جمهور سابق آمریکا نیز شنیده می شود.فردی که هنوز نامزدی رسمی خود را در انتخابات درون حزبی دموکراتها اعلام نکرده است. اگرچه نظرسنجی های عمومی صورت گرفته در آمریکا نشان دهنده برتری بایدن نسبت به سایر نامزدهاست، اما معاون اوباما به خوبی می داند که نظرسنجی های منتشر شده از سوی رسانه های معتبر آمریکایی ملاک مناسبی برای ارزیابی نهایی وی از میدان رقابتهای انتخاباتی نیست! هم اکنون نامزدهای مطرح حزب دموکرات تلاش خود را برای پیروزی در ایالتی سرنوشت ساز به نام “آیووا” آغاز کرده اند. آیووا نخستین ایالتی است که به صورت سنتی، انتخابات درون حزبی دموکراتها در آن برگزار می شود. این ایالت کوچک، حدودا 3 میلیون نفر جمعیت دارد . در انتخابات درون حزبی سال 2016 آمریکا، 170 هزار نفر از طرفداران حزب دموکرات در رای گیری مقدماتی این حزب شرکت کردند. در آن زمان، هیلار ی کلینتون به سختی توانست در آیووا سندرز را شکست دهد. طرفداران سندرز صراحتا مجمع حزب دموکرات و هیلاری کلینتون را نسبت به تضییع آرا در آیووا متهم کردند، اتهامی که بعدها و البته بسیار دیر به اثبات رسید!
در هر حال، سندرز خاطر ه خوبی از رقابتهای انتخابات درون حزبی در آیووا ندارد. مغعمولا نامزدی که در ایالت آیووا پیروز شود، شانس بسیار بالایی برای پیروزی در دیگر ایالات آمریکا نیز خواهد داشت زیرا جو ناشی از پیروزی وی در آیووا، به ایالات بعدی مانند نیوهمشایر و ….. نیز تسری پیدا خواهد کرد.
نتایج آخرین نظرسنجی ها در ایالت آیووا که توسط شبکه سی ان ان صورت گرفته است، بسیاری از دموکراتها از جمله جو بایدن معاون رئیس جهور آریکا را به فکر فرو برده است.بایدن در این نظرسنجی ( با وجود عدم اعلام رسمی حضور خود در انتخابات ) 27 درصد آرای را به خود اختصاص داده است. پس از بایدن، برنی سندرز توانسته است 25 درصد آرا را کسب کند . در این میان الیزابت وارن و کاملا هریس با کسب 9 و 7 درصد در مکانهای سوم و چهارم قرار دارند. همان گونه که مشاهده می شود، اختلاف آرای سندرز و بایدن در آیووا اندک است. نکته مهم تری که بایدن را تاحدود زیادی نگران ساخته است، مربوط به افزایش آرای سندرز نسبت به نظرسنجی قبلی صورت گرفته در آیووا است. در نظرسنجی قبلی صورت گرفته ، سندرز از محبوبیت 20 درصدی در نزد رای دهندگان دموکرات در آیووا برخوردار بود. این در حالیست که بایدن در نظرسنجی های قبلی حدود 32 درصد3 آرا را به خود اختصاص داده بود. به عبارت بهتر، بایدن در نظرسنجی اخیر، افتی 5 درصدی داشته است. در صورتی که این روند ادامه یابد، سندرز قادر به شکست دادن بایدن در انتخابات سرنوشت ساز آیووا خواهد بود. متعاقب این شکست، بسیاری از معادلات انتخاباتی در حزب دموکرات به ضرر بایدن و به سود سندرز دگرگون خواهد شد.
برخی اطرافیان بایدن اعلام کرده اند که وی در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 حضور خواهد یافت. با این حال معاون رئیس جمهور سابق آمریکا تاکید کرده است که هنوز تصمیم نهایی خود را در این خصوص اتخاذ نکرده و در انتظار مشورتهای بیشتر در این زمینه است. نظرسنجی های صورت گرفته و برآوردهای میدانی نشان می دهد که در صور ت حضور بایدن در رقابتهای انتخاباتی، اصلی ترین رقابت بین وی و سندرز رخ خواهد داد و دیگر نامزدهای حزب دموکرات، عملا بخت و اقبال چندانی برای حضور در دور نهایی رقابتهای انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 نخواهند داشت. یکی از مواردی که بایدن بر روی آن حساب ویژه ای باز کرده است، حمایت باراک اوباما رئیس جمهور سابق آمریکا و همسرش میشل از وی است. با این حال سندرز نیز امیدوار است با توجه به رویکرد سوسیالیستی خود، آرای سفید و خاکستری موجود در نزد رای دهندگان دموکرات را در انتخابات مقدماتی به سود خود به گردش در آورد. طرفداران سندرز معتقد هستند که اگر وی بتواند در دو انتخابات مقدمانی نخست، یعنی انتخابات در آیووا و نیوهمشایر بر رقبای خود غلبه پیدا کند، در ادامه رقابتهای انتخاباتی کار سختی برای غلیه بر دیگر دموکراتها نخواهد داشت. دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا به شدت نگران حضور سندرز در دور نهایی رقابتهای انتخابات ریاست جمهوری آتی است. او در یکی از سخنرانی های جنجالی خود، از سندرز به عنوان یک “پروفسور بی عقل” یاد کرده است. این مسئله منجر به خشم طرفدار ان سندرز از رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا شده است. در هر حال، معادلات انتخاباتی دموکراتها و متعاقبا، معادلات انتخاباتی سال 2020 آمریکا پس از برگزاری رقابتهای درون حزبی آیووا به مراتب شفاف تر خواهد شد

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید