هواشناسی: ادامه بارش‌ها تا پایان فروردین؛ احتمال طغیان رودخانه ها و وقوع سیلاب

    کد خبر :512646
هواشناسی

بنا بر اعلام رئیس سازمان هواشناسی در ۵ روز آینده موجی که وارد کشور می‌شود در روزهای یکشنبه و دوشنبه بیشترین تأثیر را در نیمه غربی و شمالی کشور خواهد داشت.

سحر تاجبخش رئیس سازمان هواشناسی گفت: پیش بینی سیلاب با روش های مختلفی انجام می شود و سازمان هواشناسی با کمک دستگاه ها و مطالعه دبی سد ها می تواند پیش بینی های لازم را داشته باشد.

تاجبخش، در برنامه تیتر امشب شبکه خبر، افزود: پیش بینی‌ها بیشتر با جفت شدن و ترکیب مدل‌های هواشناسی و هیدرولوژی انجام می‌شود و با این کار در منطقه قم رود توانستیم از سیل جلوگیری کنیم.

وی ادامه داد: با مدل‌های هیدرولوژی دبی آب را اندازه گیری و پیش بینی می‌کنیم که طغیان رودخانه وجود دارد یا نه.

تاجبخش گفت: پیش بینی دیگر سیلاب بر اساس دبی آب در پشت سدها انجام می‌شود و میزان طغیان و سرریزی آب پشت سدها سنجیده می‌شود.

وی افزود: سازمان هواشناسی آمادگی توسعه شرایط موجود را دارد تا نقاط سیل خیز را شناسایی کند.

تاج بخش گفت: بیشتر سیستم‌های نفوذی از سوریه، فلسطین، ترکیه و عراق عبور می‌کند و از غرب وارد کشور و از شرق خارج می‌شود.

وی درباره بیشینه و کمینه بارش‌ها، افزود: با توجه به ۲ سامانه سیلابی در کشور از ۲۶ اسفند تا ۶ فروردین میزان بارش‌ها مشخص شده است که بیشترین بارش‌ها را در چهار محال و بختیاری، کهکیلویه و بویراحمد، گلستان، لرستان و مازندران داشتیم.

رئیس سازمان هواشناسی، گفت: بر اساس مدل‌های پیش بینی تا آخر فروردین مشخص شده است بارش‌ها در کل کشور از ۶ تا ۱۱ فروردین بیشتر از حد نرمال نشان داده می‌شود.

وی ادامه داد: هفته دوم از ۱۲ تا ۱۸ فروردین بارش‌ها کمتر می‌شود اما تمرکز بارش‌ها در زاگرس است. در هفته سوم فروردین نیز بارش‌های بیشتر از نرمال را داریم. در هفته چهارم از ۲۶ فروردین تا اول اردیبهشت بارش‌ها در شمال غرب و شمال شرق بیشتر از نرمال پیش بینی شده است.

تاجبخش گفت: سامانه فراگیری که تمام استان‌ها را درگیر کرده بود از نیمه شرقی در حال خروج است و برای پنج شنبه شدت بارش‌ها زیاد نیست اما بارش‌های متناوب و رگباری در رشته کوه‌های زاگرس و البرز و جزایر هرمزگان متمرکز خواهد بود.

وی افزود: الگوهای هواشناسی نشان می‌دهد تا اواخر فروردین کاهش دما را شاهد خواهیم بود.

تاجبخش در ادامه گفت: موج بعدی روز جمعه و شنبه در قسمت‌های غرب و شمال غرب کشور فعال می‌شود و از یکشنبه استان‌های کرمانشاه، کهگیلویه و بویر احمد، زنجان و چند استان دیگر را درگیر خواهد کرد و امکان ایجاد سیل نیز وجود دارد. نیمه غربی کشور و دامنه‌های البرز را پوشش می‌دهد اما شدت آن نسبت به این سامانه کمتر خواهد بود.

وی افزود: پیش بینی‌های بلندمدت هواشناسی نشان می‌دهد بارش‌ها در بهار ادامه دارد و در اردیبهشت بیشتر خواهد بود.

تاجبخش تاکید کرد: یکشنبه در دامنه‌های البرز پیش بینی بارش‌های ۱۰۰ میلیمتر شده است.

وی افزود: برای روز جمعه و شنبه سامانه از بخش‌های غربی وارد می‌شود و شدت بارش‌ها به سمت غرب است.

تاجبخش اظهارداشت: در روز یکشنبه سامانه تقویت و از سمت غرب و کرمانشاه وارد کشور می‌شود و برای روز دوشنبه بارش‌ها بیشتر در حاشیه زاگرس و البرز خواهیم بود.

وی تاکید کرد: مردم توصیه‌ها و هشدارهای هواشناسی را جدی بگیرید تا کمترین آسیب‌ها را شاهد باشیم.

تاجبخش افزود: در ۵ روز آینده موجی که وارد کشور می‌شود در روزهای یکشنبه و دوشنبه بیشترین تأثیر را در نیمه غربی و شمالی کشور خواهد داشت اما نسبت به سامانه فعلی شدت کمتری خواهد داشت.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید