عمان از ایران دور می شود؟

    کد خبر :512639
عمان

العرب چاپ لندن نوشت: توافق جدید بین آمریکا و عمان در مورد اعطای تسهیلات نظامی از سوی مسقط به ایالات متحده در خصوص استفاده از بنادر و فرودگاههای عمان، سوالهایی را پیرامون پیامدهای این مساله بر موازنه قوا در منطقه به دنبال داشت، بویژه در مورد آینده درگیری در یمن و تلاشهای واشنگتن برای ریشه کن کردن نفوذ ایران در منطقه.

در ادامه این مطلب آمده است: در همین رابطه، پادشاهی عمان از امضای توافقی با ایالات متحده خبر داد که براساس آن، کشتی ها و جنگنده های نظامی آمریکا می توانند از تسهیلات اعطایی به آنها در مورد استفاده از بنادر و فرودگاههای سلطنتی عمان استفاده کنند.

این توافق همزمان شده است با افزایش نگرانی ایالات متحده از گسترش برنامه های موشکی ایران و پیشرفت آن در سالهای گذشته، که با وجود تحریمها و فشارهای شدید آمریکا بیشتر شده است.

به گزارش انتخاب؛این توافق، نشان دهنده برنامه های جدید آمریکا برای تامین سلامت دریانوردی از طریق تنگه هرمز است، به نحوی که از خطراتی که ممکن است ایران در پاسخ به تحریمهای آمریکا ایجاد کند، در امان باشند.

این در حالی است که یک مسئول آمریکایی می گوید این توافق می تواند بر گزینه های نظامی آمریکا برای مقابله با هر بحرانی در منطقه بیفزاید.

تحلیلگران بر این عقیده اند که عمان تصمیم دارد ایران را از استفاده از دقم دور کند، چرا که براساس توافق با آمریکایی ها، ایران جایی در این مکان ندارد و تصور اینکه ایران و ایالات متحده از مزایای استراتژیکی از یک منبع واحد برخوردار شوند نیز دشوار است.

‏صرفنظر از نقشه های آمریکا و پنتاگن برای امضای این توافق ها، کارشناسان مسائل عمان توجه ویژه ای به تلاش مسقط برای امضای توافق هایی برای تامین نیازهای امنیتی و استراتژیک خود دارند. به گفته تحلیلگران، عمان از طبیعت خطرات پیچیده ای که منطقه را تهدید می کند، آگاه است؛ از این رو، مسقط به دنبال آن است تا با تعامل با هم پیمان قدرتمندی مانند ایالات متحده، نقاط دفاعی خود را تقویت کند.

با اینکه پادشاهی عمان نقش میانجی بین دولتهای شورای همکاریهای خلیج فارس را داشت و تلاش کرد جایگاه واسطه را بین تهران و واشنگتن ایفا کند، تحلیلگران معتقدند که نفوذ نظامی آمریکا در عمان که به دنبال توافق بین واشنگتن و مسقط افزایش می یابد، توازن قوا را به نحوی تغییر می دهد که مطابق میل ایران نبوده و این توازن را به نفع آمریکا تغییر می دهد.

تحلیلگران بر این عقیده اند که متغیرهای منطقه ای و بین المللی مسقط را وادار می کند تا محاسبات قدیمی خود را تغییر دهد.

منابع دیپلماتیک غربی خاطر نشان کردند که تمام دولتهای منطقه، بویژه ایران باید در نظر داشته باشند که ایالات متحده طرف جدیدی در منطقه است و اینده توازن ها در خاورمیانه باید در تمام گزینه های جنگ یا صلح خود، این مساله را مدّ نظر داشته باشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید