علی مطهری نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری می‌شود؟

  • سیاسی
  • چهارشنبه ۷ فروردین ۱۳۹۸ ۱۰:۵۲
    کد خبر :512384
علی مطهری

«علی مطهری» گفت: روابط من با علی لاریجانی از زمانی که داماد ما شد صمیمانه است. اگر چه اختلاف نظرهایی داریم ولی با صمیمیت حرفهای خود را می زنیم.

علی مطهری درباره روابط خود با علی لاریجانی گفت: روابط ما از قدیم صمیمانه بوده، از قبل از انقلاب، یعنی از زمانی که ایشان داماد ما شد، چون ما اختلاف سنی کمی با هم داریم، فکر می کنم ایشان هشت ماه از من بزرگتر هستند، در آن دوران ما هر دو دانشجو بودیم، هردو هم رشته فنی می‌خواندیم. موقعی که دوره جدید نهضت اسلامی در سال ۵۶ آغاز شد، در حرکت ها و تظاهرات هایی که در تهران انجام می شد ،و بیشتر هم دانشجوها حضور داشتند، شرکت داشتیم.

ایرنا نوشت:نایب رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: اولین حرکت هم در نیمه شعبان بود، همان نیمه شعبانی که امام دستور داده بودند چراغانی انجام نشود. قرار بود شب نیمه شعبان در همین تقاطع خیابان طالقانی و خیابان ولیعصر – الان تبدیل به یک مرکز تجاری شده است – مراسمی برگزار شود و شهید مطهری و آقای بازرگان در آن مراسم سخنرانی کنند که پلیس مانع شد و در آنجا مردم شروع به تظاهرات کردند و همین طور ما از پایین خیابان ولیعصر می‌رفتیم بالا و از بالا به سمت پایین حرکت می کردیم، آن موقع هم فقط نیروهای گارد شهربانی بودند و هنوز ارتش وارد نشده بود، ما می دویدیم و پلیس هم دنبال ما می کرد، نفس نفس می زدیم، گاهی گاز اشک آور می‌ انداختند، در این زمان‌ها گاهی باهم بودیم.

اهم صحبت های مطهری به شرح زیر است:

ممکن است نامزد ریاست جمهوری شوید؟
(با لبخند) ببینید بستگی به شرایط دارد؛ من خودم روزی فکر نمی کردم که وارد مجلس شوم چون تصورم این بود با طبع من سازگار نیست. گاهی مذاکرات مجلس را از رادیو گوش می کردم، با خودم می گفتم این افراد چه حوصله ای دارند، اینجا می‌نشینند و این بحث ها را می کنند که مثلا تبصره دو ماده چند فلان قانون چنین می گوید و بحث و گفت و گو و جدل و این ها.

در مورد دیدارهایی که با رهبر معظم انقلاب داشتید، صحبت کردید. ارتباط شما با ایشان چگونه است؟
ما دیدار زیادی نداریم. البته قبلا، مثلا تا حدود ۱۵ سال پیش، معمولا در سالگرد شهادت شهید مطهری کل خانواده خدمت ایشان می رفتیم اما مدتی است که این دیدارها برقرار نیست. شاید امروز به خاطر مشکلات کشور ایشان وقت کمتری دارند و مدتی است ملاقات های منظم به آن صورت را نداریم ولی در همین دیدارهایی که سالانه یک بار ایشان با نمایندگان مجلس دارند، قبل آن دیدارها چند دقیقه ای، رئیس مجلس و نواب رئیس ملاقاتی با ایشان داریم، صحبت هایی می شود اما این که بگوییم هر چند ماه یک بار ملاقاتی هست، خیر، البته ما خیلی دنبال آن نبودیم، شاید کوتاهی از من هم بوده، اما به هر حال ملاقات زیادی نداریم. اما خود ایشان ما را از سنین نوجوانی می‌شناسند، یعنی از سنین ۱۴ یا ۱۵ سالگی که ایشان برای دیدن شهید مطهری منزل ما می‌آمدند یا ما می‌رفتیم مشهد.

نظرتان را درباره عبارت ها و واژه هایی که خدمتتان عرض می کنم بیان کنید. هیات رئیسه مجلس؟
گاهی مظلوم واقع می شود، می گویند که شما به آیین نامه عمل نمی کنید در حالی که هیات رئیسه در حد مقدور به آئین نامه عمل می‌کند، فرض کنید در آئین نامه اخطار بر مذاکرات مجلس مقدم است، باید اجازه داد بحث شود، مثلا ۳۰ نفر در اخطار ثبت نام کردند، خب باید به همه نوبت بدهیم که همه حرف هایشان را بزنند، یک وقتی می‌بینید یک ساعت وقت مجلس از بین می‌رود، اگر بخواهیم مرّ آئین نامه را عمل کنیم دیگر به تصویب طرح و لوایح نمی‌رسیم. بعد می گویند شما به آئین نامه عمل نکردید، در حالی که هیات رئیسه باید تنظیم کند که کار درست پیش برود، لذا گاهی واقعا مظلوم واقع می شود و گاهی هم دچار خطا می شود.

فراکسیون امید؟
به نظر من در مجموع فراکسیون موفقی بوده، در کار مجلس موثر بوده است.

علی لاریجانی؟
سیاستمدار معتدل

آیت الله آملی لاریجانی؟
رییس قوه انتقاد ناپذیر (با لبخند)

آیت الله رییسی؟
سید خوش برخورد (با لبخند)

مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی؟
مغز متفکر سیاسی و اقتصادی

کریمی قدوسی؟
چه بگوییم درباره ایشان (با لبخند) چیزی بگوییم که به ایشان برنخورد؛ دوست کم تدبیر انقلاب

ظریف؟
نابغه سیاست خارجی

مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی؟
سید خندان

رسانه؟
رکن چهارم دموکراسی

مجمع تشخیص مصلحت نظام؟
یادگار امام (ره)

محسن رضایی؟
فرماندهی که دوست دارد سیاستمدار باشد.

فراکسیون ولایی؟
دوستان علاقه مند به انقلاب و اسلام اما بخشی از آنها هیجانی و احساسی (با خنده)

دکتر روحانی؟
سیاستمدار معتدلی که احتیاج به شجاعت بیشتری دارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید