ترزا می خلع سلاح شد؛ کنترل برکسیت در اختیار پارلمان قرار گرفت

    کد خبر :512303
ترزا می

پارلمان بریتانیا در پایان مذاکرات فشرده شامگاه دوشنبه و پس از آن ناامیدی از حصول توافق در خصوص طرح‌ پیشنهادی نخست وزیر برای خروج این کشور از اتحادیه اروپا، دولت را وادار کرد تا تصمیم‌گیری برای تعیین نحوه خروج از تنگنای برکسیت را به نمایندگان واگذار کند.

به گزارش یورونیوز، نمایندگان پارلمان بریتانیا در پایان مذاکرات روز دوشنبه طرحی را به رای گذاشتند که به موجب آن تعیین برنامه جایگزین برای توافق‌ شکست خورده تِرزا مِی با اتحادیه اروپا از نخست وزیر سلب و به نمایندگان مجلس عوام این کشور واگذار شود.

با وجود مخالفت صریح می با طرح بی‌سابقه پارلمان، در پی استعفای سه وزیر دولت او، در مجموع ۳۰ نماینده هم حزبی می از حزب محافظه کار نیز به این طرح رای مثبت دادند تا در مجموع این طرح با ۳۲۹ رای موافق در برابر ۳۰۹ رای مخالف به تصویب برسد.

این طرح از سوی الیور لتوین، نماینده عضو حزب محافظه کار مطرح شده بود ولی با حمایت حزب کارگر، حزب اصلی مخالف دولت، و نیز نمایندگان طرفدار باقی ماندن بریتانیا در اتحادیه اروپا مواجه شد.

بیشتر بخوانید:یازده وزیر کابینه ترزا می خواهان استعفای او هستند

بدین ترتیب قانونگذاران بریتانیایی روز چهارشنبه گزینه‌های پیش رو برای حصول توافق بهتر با اتحادیه اروپا را به بحث خواهند گذاشت تا مسیر آتی دولت را برای مذاکره با بروکسل روشن کنند.

نمایندگان احزاب مخالف دولت معتقدند، اجرای طرح مورد توافق می و اتحادیه اروپا تبعات منفی اقتصادی به همراه خواهد داشت. همچنین برخی از نمایندگان حامی برکسیت نیز بر این باورند که طرح نخست وزیر، خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا را کُند خواهد کرد و در مواردی از جمله توافق صورت گرفته در مورد ایرلند شمالی، بریتانیا سال‌ها متعهد به چارچوب‌های تعیین شده اتحادیه اروپا باقی خواهد ماند.

اتحادیه اروپا هفته پیش و در واکنش به وقوع بن‌بست در مذاکرات جاری میان دولت و پارلمان بریتانیا با تعویق سه ماهه اجرای توافق صورت گرفته در خصوص برکسیت موافقت کرد ولی در عین حال تاکید کرد که در صورت پیشنهاد طرح تازه از سوی بریتانیا، این طرح باید تا پیش از ۱۲ ماه آوریل به این اتحادیه ارائه شود.

حدود سه سال پس از برگزاری رفراندوم خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و تنها سه روز مانده به موعد تعیین شده برای اجرای برکسیت، هنوز زمان واقعی و نحوه خروج از این کشور از اروپا مشخص نشده و این امر به گره‌ای کور در جریان بحث‌های چندماهه دولت، پارلمان و افکار عمومی بدل شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید