ادامه جنجال ها بر سر فیلم های «اکسیدان» و «مادر قلب اتمی»؛

جمع آوری امضا در مجلس با ادعای توهین به مسیحیت / عضو کمیسیون فرهنگی: نباید سر هر موضوعی با جمع کردن امضاء در امور اجرایی دخالت کنیم

    کد خبر :51219

اخیرا تعدادی از نمایندگان خواستار توقیف فیلم های «اکسیدان» و «مادر قلب اتمی» شده و این دو فیلم را مبتذل توصیف کردند.

فیلم سینمایی «اکسیدان» به کارگردانی حامد محمدی فرزند منوچهر محمدی و «مادر قلب اتمی» به کارگردانی علی احمدزاده پیشتر با موانعی در راه اکران مواجه شده بودند.

پیش از اعتراض تعدادی از نمایندگان، بسیج دانشجویی یکی از دانشگاه‌ها در نامه‌ای به رئیس سازمان سینمایی، یک عینک را برای صدور پروانه نمایش فیلم «اکسیدان» به او هدیه کردند.

تصمیم برای اکران یا عدم اکران فیلم‌ها باید از مجاری قانونی اتخاذ شود نه رفتارهای جنجال‌برانگیزانه

طیبه سیاوشی شاه‌عنایتی با اشاره به حواشی پیش آمده در رابطه با اکران فیلم‌های “مادر قلب اتمی” و “اکسیدان” و نامه نمایندگان در این خصوص گفت: اگرچه معتقدم بهتر بود فیلمی مانند “مادر قلب اتمی” به دلیل روایت خاص خود از گروه هنر و تجربه به اکران می‌رسید اما مسئله اصلی این است که این فیلم‌ها پس از گذشتن از مجاری متعدد به مرحله اکران رسیده‌اند، درواقع امضاء و تایید دستگاه‌های قانونی و امنیتی و دستگاه‌های متخصص در مسائل فرهنگی پای این مجوزها است لذا افراد معترض اعم از آنکه نماینده باشد یا سینماگر یا مردم عادی باید اعتراض خود را به این دستگاه‌ها رسانده و با کارشناسان هم صحبت شوند نه آنکه با یک بار دیدن فیلم یا بدون تماشای آن یا بدون شنیدن حرف و سخن فیلمساز دست به اقدامی رسانه‌ای و جنجال‌برانگیز بزنند.

نماینده مردم تهران، ری، شمرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: مسئولان باید با رفتار خود به مردم و گروه‌های فکری مختلف تبعیت از قانون و رساندن اعتراض‌شان از درگاه‌های قانونی و کارشناسی شده را یاد بدهند نه آنکه خود با کمترین اطلاع و کمترین تامل و تفکر به دنبال جریانی راه بیفتند.

وی با بیان اینکه نمایندگان مجلس باید مراقبت داشته باشند که سر هر موضوعی با جمع کردن امضاء در امور اجرای دخالت نکنند چراکه قرار است ما ناظر و قانونگذار باشیم، افزود: یک سوال اساسی مطرح است و آن اینکه جمع‌کنندگان امضاء برای توقیف دو فیلم مذکور با کدام کارشناس صحبت کرده‌اند که نسبت به توضیحات آن‌ها توجیه نشده و مجبور به جمع کردن امضاء شده‌اند؟!

سیاوشی شاه‌عنایتی با تاکید بر این پرسش که آیا برداشت گروهی مبنی بر اینکه یک فیلم به منافع فرهنگی کشور لطمه وارد می‌کند را می‌توان به برداشت تمامی مردم و افراد صاحب‌نظر تعمیم داد، افزود: از آنجا که عرصه فرهنگ بسیار حساس است باید در این عرصه کارشناسانه‌تر، معقول‌تر، آهسته‌تر و منطقی‌تر قدم برداشت تا منافع جمعی جامعه پوشش داده شود.

وی در حالی که معتقد است نباید به دلیل عدم شناخت خلاقیت را در جامعه قربانی کرد، افزود: اگر فیلم “مادر قلب اتمی” به دین مسیحیت توهین کرده پس چرا هیچ کدام از بزرگان این دین، نامه‌ای در اعتراض به آن ننوشته‌اند؟!

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با اعتقاد بر اینکه دون شأن نمایندگان مجلس است که ندیده درباره فیلمی اظهارنظر کرده و واکنش نشان دهند، افزود: ای کاش در این کار عجله نکرده و پس از اقدام کارشناسانه و دیدن فیلم و شنیدن حرف صاحبان اثر و مسئولان مربوطه واکنش نشان می‌دادند.

یادداشت رحیمی درباره جمع‌آوری امضا برای توقیف فیلم‌های اکسیدان و قلب اتمی

نماینده تهران ضمن ارائه توضیحاتی درباره روند تهیه و امضای نامه تعدادی از نمایندگان به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره توقف اکران دو فیلم «اکسیدان» و «مادر قلب اتمی» تاکید کرد به جای وارونه کردن واقعیات برای مردم و حاشیه سازی در کشور برای حل مشکلات کشور تلاش شود.

علیرضا رحیمی در کانال تگرامی‌اش در مطلبی با عنوان “تحریف حقایق این بار برای سینما” گفت: جمع کردن امضا از نمایندگان در صحن مجلس امر عادی و بعضاً همراه با حاشیه هایی است. امضاها علاوه بر طرح‌های قانونی و تذکرات و سؤال‌های رسمی نمایندگان، بعضا در قالب نامه به رییس جمهور یا مقامات عالی و بیانیه نمایندگان جمع آوری می‌شود. انگیزه واقعی جمع کنندگان امضاها و متولیان اصلی غالبا در آغاز امر آشکار نیست و با کمی درایت و تفحص قابل دسترسی و کشف است.

وی افزود: در حاشیه جلسه علنی چهارشنبه (١٤ تیر) یکی از نمایندگان متنی را در ضدیت با اکران فیلم اکسیدان تهیه کرده بود و با ادعای اینکه در این فیلم به دین مسیحیت اهانت شده، امضا جمع می‌کرد. از بنده هم درخواست امضا داشت که به او گفتم فیلم را ندیده‌ام و قضاوتی ندارم و امضا نکردم. در توضیح گفت که بعضی مراجع قم هم ناراحت شده اند از این اهانت.

رحیمی ادامه داد: همانجا با یکی از متولیان خوشنام سینما تماس گرفتم و توضیحی در باره اکسیدان خواستم، مشخص شد اتفاقا این فیلم در جهت تقریب ادیان تهیه و ساخته شده است. توضیحاتی دادند و پیشنهاد کرد با تهیه کننده آن هم صحبتی داشته باشم. به فاصله کمی با آقای منوچهر محمدی تهیه‌کننده فیلم تماس داشتم، توضیحات بیشتری با جزییات دادند که روشن شد اتفاقا تبلیغ مسیحیت و نمادهای آن مثل کشیش و کلیسا در این فیلم پررنگ و برجسته شده و به نوعی تبلیغ مسیحیت شده است. همین امر یکی از ایرادهای شورای نمایش برای صدور پروانه پخش بوده است؛ یعنی نقطه مقابل ادعای مطرح شده در نامه سرگردان در صحن مجلس. در نهایت این نامه با ۱۷ امضا به دفتر وزیر فرهنگ و ارشاد با درخواست توقف اکران ارسال شد.

این نماینده مجلس در ادامه گفت: صرف نظر از اینکه این روزها اولویت‌های مهم کشور و زندگی مردم چیست و اقدامات نمایندگان فردی و جمعی رسمی و غیر رسمی چقدر با واقعیت مشکلات و اولویت‌های مردم و کشور منطبق است این سوال مطرح است که چرا با وارونه کردن واقعیات برای مردم و کشور حاشیه سازی می‌کنیم؟ اگر همین وقت و انرژی صرف حل مشکلات و اولویت‌ها شود چه میزان ارزش افزوده در اقتصاد و معیشت مردم ایجاد می‌شود؟

رحیمی افزود: آیا رای مردم برای حضور ما در حاشیه‌هاست یا شهامت گام نهادن در متن مشکلات و چاره جویی برای آنها انتظار مردم امیدوار است؟ اکسیدان نیز مانند بقیه فیلم‌های زیر تیغ حاشیه به اندازه کافی ادله و مستندات در دفاع از محتوا و قالب و تاثیر بر مخاطب دارد و در این میان (و موارد مشابه) سکوت سازمان سینمایی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فضاهای وسیعتری در اختیار حاشیه سازان خواهد گذاشت.

منوچهر محمدی: عده‌ای تحت‌تأثیر عوامل پشت پرده، قصدشان ضربه زدن به سینماست/امیدوارم دوستان سر عقل بیایند وگرنه سکوت نخواهم کرد

منوچهر محمدی تهیه کننده «اکسیدان» در گفتگو با «شرق» به صراحت به انتقاد از این نامه نگاری ها پرداخت.

تهيه‌کننده «اکسيدان» با اشاره به ماجرای پیش آمده برای «اکسیدان» بیان داشت: يکي از مشکلات جدي سينماي ايران در اين سال‌ها اين بوده که برخي‌ها بدون اينکه فيلمي را ديده باشند درباره آن فيلم قضاوت مي‌کنند. چون اين آسيبي است که من در مقام تهيه‌کننده متأسفانه در برخي از فيلم‌هايم با آن مواجه شده‌ام.

وی ادامه داد: البته امروزه همگان مي‌دانند آن موج کاذب و هيجاني که عليه فيلم «مارمولک» در زمان اکرانش به راه انداختند، باوجود تأييد مقامات بالاي نظام صورت گرفته بود. آنها تصور مي‌کردند که با چنين هجمه‌هایی مي‌توانند حرف خودشان را به کرسي بنشانند. هرچند که توانستند بعد از دو هفته اکران، ‌فيلم را از روي پرده پايين بکشند، اما تصورشان خام‌دستانه بود. چون آمارها نشان داد که بسياري از مردم داخل و خارج از کشور بيش از ١٠بار فيلم را تماشا کردند. به همين دليل اولين توصيه جدي‌ام به‌عنوان يک آدم دلسوز رسانه‌اي این است که آقايان بهتر است به عواقب حرف‌ها و تصميماتشان جدي فکر کنند. دست‌کم به کلام مولا علي (ع) تأسي کنند که حرف مثل تيري مي‌ماند که تا زماني که از چله کمان رها نشود، ‌اسير آن است، ولي به محض اينکه از دهان بيرون بيايد ديگر معلوم نيست که چه عواقبي خواهد داشت.

تهيه‌کننده «میم مثل مادر» افزود: بنابراين متأسفانه شاهديم که کار به جايي رسيده که اين رفتار به سنت غيرحسنه‌اي تبديل شده که عواقب و تأثيرات بدي گذاشته است که متأسفانه نه‌تنها در حوزه فرهنگ و هنر، بلکه در حوزه‌هاي ديگر هم شاهدش هستيم.
محمدی خاطرنشان ساخت: من بشخصه روش و منش و اخلاقم اين است که سعي مي‌کنم در گام نخست با توضيح و تبيين مسئله‌اي اگر اطلاعاتي غلط داده شده را تصحيح کنم. اگر که مؤثر افتاد که خداراشکر وگرنه ديگر در برابر اين بي‌اخلاقي‌ها سکوت نخواهم کرد و دردهايي را که در اين سي‌وچندسال درون خودم ريخته‌ام علني بيان مي‌کنم و اميدوارم دوستاني که تحت‌تأثير جوسازي‌هايي که نه فرهنگي و نه دلسوزانه، بلکه متأثر از مناسبت‌هاي سياسي- جناحي هستند سر عقل بيايند و از چنين حرکت‌هاي ضدفرهنگي‌ای دست بکشند.

محمدي در پايان خاطرنشان کرد: البته بناست که در روزهاي آتي با نمايندگان امضاکننده نامه و همين‌طور کميسيون فرهنگي جلساتي برگزار کنم و اميدوارم اين سوءتفاهم با تعاملات سازنده برطرف شود. در غير اين صورت در برابر عده‌اي که تحت‌تأثير عوامل پشت‌پرده قصدشان ضربه‌زدن به سينما و ناامن‌کردن آن است، نه‌تنها بنده، بلکه جمع کثيري از اهالي سينما ساکت نخواهيم نشست و از حقوق حقه خود و سينما دفاع مي‌کنيم.

محمدرضا هنرمند: حاشیه‌های«اکسیدان» سوءتفاهم است

محمدرضا هنرمند گفت: «وقتی واکنش‌هایی از این جنس را درباره فیلم «اکسیدان»خواندم به یاد فیلم «دیدار» افتادم که سالها پیش ساختم و مدتی توقیف بود. در این فیلم نیز برخی دچار سوء تفاهم شده بودند که به مسیحیت توهین کرده‌ام و به اصطلاح کاسه داغ‌تر از آش شده بودند. در صورتی که تعداد زیادی از همکاران من در این فیلم مسیحی بودند و کارشناس مذهبی داشتم و به هیچ وجه در این فیلم توهینی به مسیحیت اتفاق نیفتاده بود.»

او ادامه داد: «فیلم «اکسیدان» را دیدم و در مورد حواشی که برایش ایجاد شده است، می‌توانم بگویم قطعا حواشی بی‌ارزشی است و به هیچ وجه توهینی صورت نگرفته است. همانطور که من در فیلم «دیدار» تاکید کردم که اسامی ارامنه نباشد، در فیلم «اکسیدان» هم دیدم که اشاره‌ای به ارامنه عزیز ما نشده بود و امیر جعفری در این فیلم به اشتباه به زبان ارمنی حرف میزند. به عقیده من هر آنچه در این مورد حاشیه‌ساز شده است یک سوء تفاهم است.»

هنرمند افزود: «در سینمای ما اصولا برای هر فیلمی حاشیه‌سازی می‌شود، چه فیلمی که اسکار بگیرد و چه فیلمی که سعی دارد فضای مفرحی برای مخاطبانش ایجاد کند و دلیل این همه حاشیه‌سازی را نمی‌دانم.»

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید