جدیدترین اخبار
5 فروردین 1398 ساعت 14:21 اقتصادی کد خبر :512140

سیتروئن از ژیان قرن جدید رونمایی کرد

سیتروئن صد سالگی کارخانه‌اش را با رونمایی از یک کانسپت در نمایشگاه ژنو جشن گرفت. کانسپت امی وان (Ami One) با الهام از مدل کلاسیک 2CV طراحی شده و ایده‌ای از خودروهای شهری آینده را به نمایش می‌گذارد.

سیتروئن، 2CV را با توجه به نیازهای جامعه روستایی فرانسه، ارزان، ساده و بادوام طراحی کرده بود و پس از جنگ جهانی دوم میلیو‌ن‌ها فرانسوی با آن صاحب ماشین شدند.

تولید 2CV، که مدلی از آن به نام ژیان در ایران فروخته می‌شد، چهار دهه ادامه داشت و بیش از هشت میلیون دستگاه از مدل‌های مختلف آن تولید شد.

سیتروئن معتقد است راه حلی که هفتاد سال پیش باعث موفقیت 2CV شد، می‌تواند راه‌گشای مشکل حمل و نقل شهری در آینده باشد و امی وان نمایشی از این راه حل است.

امی وان ماشین الکتریکی دو نفره است که تنها یک و نیم متر طول دارد. وزن ماشین ۴۵۰ کیلوگرم است و حداکثر می‌تواند تا ۴۵ کیلومتر در ساعت سرعت بگیرد. باتری ماشین با هر بار شارژ می‌تواند تا صد کیلومتر حرکت کند و شارژ کامل باتری‌ها دو ساعت طول می‌کشد.

رانندگی با امی‌وان طبق قوانین برخی کشورهای اروپایی نیازی به گواهینامه ندارد.

برای کاهش هزینه‌ها از تعداد قطعات ماشین تا حد ممکن کاسته شده است. به جز شیشه‌های جلو و عقب، بقیه پنل‌ها در بدنه خودرو مشترک است. مثلا درهای ماشین با یک قالب ساخته شده و برای همین یکی رو به جلو و دیگری رو به عقب باز می‌شود.

این سادگی در داخل ماشین هم دیده می‌شود. به جای نمایشگر، سیستمی روی فرمان قرار دارد که اطلاعات خودرو را از طریق تلفن همراه به راننده نمایش می‌دهد و صندلی سرنشین ثابت است و تنها می‌توان صندلی راننده را تنظیم کرد. سقف پارچه‌ای ماشین و شیشه‌ها هم مانند مدل 2CV دستی باز و بسته می‌شود.

هزینه بالای تولید ماشین‌های الکتریکی و بی‌میلی جوانان به خرید ماشین، باعث شده تولید ماشین‌های بسیار کوچک برای خودروسازان سودی نداشته باشد.

سیتروئن می‌گوید امی‌وان می‌تواند راه‌حلی برای این مشکل باشد؛ ماشین بادوامی که ساخت آن ارزان تمام می‌شود و به جای فروش به شیوه عادی، می‌توان آن را در شهر‌ها به مشتریان کرایه داد.

رای دادن به این مطلب
Ad

Ad

روی خط خبر

  • حقوق ۶۳ میلیونی مدیر ناکارآمد!
  • رایگانی: تعزیرات آماده برخورد با تخلف شرکت‌های لبنی است
  • تذکر به شهرداری تهران درباره دریافت علی‌الحسابی عوارض قبل از صدور پروانه
  • مهران مدیری تراژدی ساخت یا کمدی؟
  • متوسط مصرف بنزین به ۹۴ میلیون لیتر در روز رسید
  • سیاستی که «اصلاحات» را زمین گیر کرد / آیا استراتژی «سکوت» همان حفظ حضور در قدرت به هر قیمتی است؟
  • ثبت‌نام دانش‌آموزان در ۳۰ هزار پایگاه تابستانی اوقات فراغت آغاز شد
  • ترامپ: از حمله به ایران منصرف شدم زیرا اقدام مناسبی نبود / اختیار حمله بدون مجوز کنگره را دارم
  • قیمت دام زنده کاهش زیادی داشته است
  • شکایت مجلس از دولت برای عدم اجرای مصوبه افزایش حقوق‌
  • سقوط قیمت نفت در واکنش به چشم‌انداز مصرف ضعیف
  • اذعان خبرگزاری آمریکایی به نمایشی بودن تحریم‌ها علیه ایران
  • دیدار ترامپ و پوتین در نشست جی ۲۰ بر ایران معطوف خواهد بود
  • کامبیز دیرباز مجری «نسیم» می‌شود
  • تقویت ارزش لیر پس از انتخابات استانبول
  • روند بررسی پرونده اموال نامشروع در دادگاه تعیین شد
  • روحانی: امروز شاهد تحقق یکی از آرزوهای دیرینه‌ام هستم
  • ترافیک نیمه سنگین در ورودی پایتخت
  • قوانین کشور چقدر در برابر «حیوان آزاری» بازدارنده است؟
  • روسیه چطور پول نفت ایران را می‌دهد؟
  • وزیر دفاع: ایران در حراست از منافع ملی خود هرگز مماشات نمی‌کند
  • ریزش دلار در پی تحریم‌های دیشب ایران
  • «ظـریـف» تـحـریـم‌شـدنـی نـیـسـت
  • یوسف صیادی: مردم این روزها به سریال های شاد نیاز دارند
  • خط 6 مترو مشکلی ندارد/ ثبت مشخصات کارگران پیمانکاران در سامانه‌
  • ترامپ در مورد ایران، هم آتش افروز است، هم آتش نشان
  • قیمت طلا به رکود ۶ ساله جهش کرد
  • شهرداران مناطق تهران به اختصاص فضای آموزشی برای آموزش و پرورش مکلف شدند
  • آغاز به کار «اورژانس اجتماعی مدارس» از مهر
  • عباس عبدی: بعید می دانم اصلاح طلبان بتوانند در انتخابات لیستی ارائه کنند؛ بازی را از همین الان باخته اند