رویترز مدعی شد؛ غیبت شاه کلید قتل خاشقجی در دادگاه

    کد خبر :511990
قتل خاشقجی

خبرگزاری رویترز یکشنبه شب اعلام کرد که «سعود القحطانی» مشاور پیشین ولیعهد سعودی یکی از مهم ترین عاملان ترور «جمال خاشقچی» روزنامه نگار سعودی ، در هیچ یک از جلسات دادگاه حاضر نبوده است.

به گزارش بازتاب به نقل از ایرنا، رویترز به نقل از منابع آگاه که به نامشان اشاره ای نکرده است، اعلام کرد: با وجود آن که عربستان متعهد شده ، عاملان قتل خاشقچی را مجازات کند، اما القحطانی جز 11 متهمی نبوده که جلسات محاکمه آنان به صورت محرمانه در ریاض پایتخت عربستان برگزار شده است.
سعود المعجب دادستان کل عربستان نوامبر 2018 (آبان/ آذرماه 97) بدون اشاره به ماهیت عاملان قتل خاشقچی 11 تن را در این باره محکوم کرد و خواستار حکم اعدام برای پنج تن از این افراد شد.
آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) و برخی از کشورهای غربی بر این باورند که ولیعهد عربستان دستور قتل روزنامه نگار منتقد عربستانی را صادر کرده است، موضوعی که همواره مسئولان سعودی آن را انکار می کنند.
هفت منبع آگاه که در جریان محاکمه عاملان قتل خاشقچی قرار دارند، اما در این جلسات حضور نداشته اند به رویترز گفته اند: القحطانی در هیچ یک از چهار جلسات دادگاه که از ژانویه سال جاری میلادی تاکنون در خصوص پرونده خاشقچی برگزار شده، حاضر نبوده است.
القحطانی که از مشاوران ارشد بن سلمان به شمار می رفت، پس از آن که این پرونده ابعاد گسترده ای یافت، از مقام اش برکنار شد.
وی سپس به خاطر نقش پر رنگی که در قتل خاشقچی داشته است، در فهرست تحریم وزارت خزانه داری آمریکا قرار گرفت.
دو مسئول آگاه از دستگاه امنیتی کشورهای منطقه به رویترز گفته اند: القحطانی بر قتل خاشقچی و مثله شدن جسد وی که از طریق یک تیم امنیتی و اطلاعاتی سعودی و از طریق اسکایپ انجام شد، نظارت داشت.
دادستان کل عربستان نوامبر ( آبان ماه/ آذرماه گذشته ) از هماهنگی القحطانی با «سرتیپ احمد العسیری» معاون رئیس دستگاه امنیتی سعودی که دستور بازگرداندن خاشقچی از ترکیه را به عربستان را صادر کرد، خبر داده بود.
العسیری نیز به همراه القحطانی از مقام معاونت دستگاه امنیتی عربستان خلع شد و تاکنون خبری از وی در دست نیست.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید