صادرات عمده پیاز نداشتیم

    کد خبر :51169

مدیرکل دفتر محصولات علوفه ای و جالیزی معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی با تاکید براین که پیاز اصفهان به شکل عمده هنوز به بازار عرضه نشده است ، پیش بینی کرد: بین 25 روز تا یک ماه آینده قیمت پیاز منطقی می شود.
[صادرات عمده پیاز نداشتیم / یک ماه دیگربا آمدن پیاز اصفهان قیمت این محصول تعدیل می شود]

‘حسین اصغری’ روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره گرانی قیمت پیاز در بازار مصرف و شایعاتی مبنی بر صادرات این محصول به قطر افزود: پیش از این منتظر عرضه پیاز اصفهان در حجم گسترده بودیم که طبق بررسی های کارشناسان به علت سرمازدگی اواخر سال گذشته هنوز این محصول مناسب عرضه به بازار نیست بنابراین با تاخیر به بازار عرضه می شود.
وی با بیان این که درحال حاضر این محصول به شکل اندک به بازار تزریق می شود اظهارداشت: پایین بودن عرضه پایین محصول در بازار نمی تواند قیمت پیاز را منطقی کند بنابراین باید در انتظار ورود حجم گسترده پیاز از اصفهان هستیم.
به گفته وی، تولید محصولات کشاورزی تابع اقلیم است و فصل سرد تولید این محصول در نواحی گرم همچون جیرفت، کازرون و دزفول انجام می شود.
وی اضافه کرد: به طوری که جیرفت (کرمان) تامین کننده پیاز اواخر زمستان تا بهار است و ذخایر محصول این استان تا جایی که محصول پیاز استان های خوزستان (کازرون) و فارس (کازرون) به بازار عرضه شود و این ذخیره به ما کمک می کند تا بازار متععدل بماند.
مدیرکل دفتر محصولات علوفه ای و جالیزی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: آنچه که رخ داده سال گذشته در اثر بارندگی های شدیدی که ما انتهای سال در جیرفت داشتیم محصول ما از بین رفت و فقط توانستیم بازار همان فصل را تامین کنیم و ذخیره ای برای ما باقی نماند.
به گفته وی، قیمت پیاز در زمان عرضه محصول از خوزستان بین 18 تا 20 هزارریال بوده است.
** کاهس 500 هکتاری سطح زیرکشت پیاز در کازرون
اصغری گفت: این در حالیست که امسال با کاهش 500 هکتاری سطح زیرکشت در کازرون استان فارس به علت شوری و کمبود آب مواجه شدیم.
وی افزود: عرضه محصولات تابستانی با مشکلاتی در مناطق سرد و گرم مواجه است زیرا در مناطق گرمسیر اراضی زیرکشت محصولات دیگری است و در مناطق سردسیر هنوز کاشت پیاز انجام نشده است.
مدیرکل دفتر محصولات علوفه ایی و جالیزی وزارت جهاد کشاورزی درباره شایعاتی مبنی بر گرانی پیاز درباره صادرات به قطر گفت: صادرات عمده پیاز به هیچ کشوری نداریم زیرا صادرات پیاز ایرانی به دلیل بالا بودن هزینه های تمام شده تولید برای انها مقرون به صرفه نیست.
وی اضافه کرد: درواقع زمانی صادرات ارزش پیدا می کند که قیمت محصول در کشور پایین تر از ارزش صادراتی ان باشد اما اکنون قیمت پیاز در کشور خودمان بالاتر از نرخ صادراتی است.
وی ادامه داد: در برخی سالها با مازاد تولید پیاز مواجه هستیم که به نظر می رسد باید شرایط برای صادرات این محصول نیز مهیا شود.
اصغری تصریح کرد: براساس آخرین آمار رسمی سالهای 93 و 94 نزدیک 2 میلیون و 426 هزارتن پیاز در سطح 63 هزار هکتار تولید شد.
وی کاهش تولید فعلی پیاز را به دلیل کاهش سطح زیرکشت به دلیل پایین بودن قیمت این محصول در سنوات گذشته (دو تا سه سال اخیر) و کاهش تمایل کشاورزان به کاشت و کمبود آب عنوان کرد.
وی سطح زیر کشت امسال پیاز را بین 52 تا 55 هزار هکتار برشمرد و گفت: اکنون سرانه مصرف پیاز در کشور برای هر نفر حدود 22 کیلوگرم است.

به گزارش ایرنا، طی یک تا دو ماه گذشته تاکنون قیمت پیاز بین 20 تا 32 هزارریال در میدان میوه و تره بار و با قیمت هایی بین 35 تا 48 هزارریال در بازار خرده فروشی عرضه می شود
بارش باران و برف در اواخر زمستان سال گذشته خسارت های چند صد میلیارد ریالی به مزارع کشاورزی اکثر نقاط کشور به ویژه مناطق جنوبی و شرقی وارد کرد.
به گفته حسین اصغری مدیرکل دفتر محصولات علوفه ای و جالیزی معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی طی یک ماه گذشته با خبرنگار اقتصادی ایرنا، بارندگی و سیل سال گذشته به مزارع پیاز آسیب وارد کرد و منجر به افت کمی و کیفی این محصول شد. اکنون با کاهش عرضه پیاز از برخی مناطق تولیدی شاهد افزایش قیمت آن در سطح عرضه هستیم.
اصغری میانگین عملکرد تولید پیاز را در هر هکتار حدود 40 تن اعلام کرد و افزود: اصفهان با 337 هزارتن، جنوب کرمان با 300 هزارتن، هرمزگان با 270 هزارتن، زنجان با 185 هزارتن، خوزستان با 162 هزارتن و آذربایجان شرقی با 130 هزارتن به ترتیب بزرگترین تولیدکنندگان پیاز کشور به شمار می روند.
براساس آمار ماه گذشته هر کیلوگرم پیاز خوراکی در مزارع با توجه به رقم بازارپسندی، سایز پیاز و سایر فاکتورهای موثر در قیمت بین 7 تا 12 هزار ریال از کشاورزان خریداری می شد.
این درحالیست که طبق امارهای سال های 1393 تا 1395 به ترتیب 278 ، 288 و 343 هزارتن پیاز به ارزش 260 میلیون دلار صادر شد که بخش عمده این صادرات به کشورهای عراق، حاشیه خلیج فارس و افغانستان بوده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید