سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس

از تجارب نمایندگان مشمول منع کاندیداتوری بیش از سه دوره در نهادهای مختلف استفاده شود

  • سیاسی
  • شنبه ۳ فروردین ۱۳۹۸ ۹:۴۰
    کد خبر :511445
منع کاندیداتوری

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه موضوع منع کاندیداتوری بیش از سه دوره در مجلس مغایرتی با قانون اساسی ندارد، گفت: از تجارب نمایندگان مشمول موضوع در نهادهای مختلف استفاده شود.

میرحمایت میرزاده  در تحلیل موضوع منع کاندیداتوری بیش از سه دوره در مجلس بیان کرد: این موضوع مغایرتی با قانون اساسی ندارد، در قانون اساسی بیان شده است که شرایط انتخاب کننده، انتخاب شونده و شرایط برگزاری انتخابات توسط قانون تعیین می‌شود، پس با این وجود هیچ مغایرتی با قانون اساسی در این خصوص وجود ندارد.

وی افزود: هنگامی که یک شخص چندین دوره نماینده بوده است یا وظیفه خود را به خوبی انجام داده است یا وظیفه خود را به خوبی انجام نداده است؛ اگر در وظیفه نمایندگی خود موفق بوده است پس باید از تجارب مفید وی در جایگاه‌های دیگر هم در جامعه به خوبی استفاده شود، اگر هم در این مدت نمایندگی در وظیفه خود مفید نباشد ضرورتی برای ادامه کار او در مجلس شورای اسلامی وجود ندارد. از سویی دیگر سن برخی افراد ایجاب می کند که از تجارب آنها برای مشاوره در نهادهای مختلف کشور و قوا استفاده شود، ضرورتی ندارد که آن فرد حتما در مجلس نماینده باقی بماند، یک دوره توقف باعث می‌شود که از تجارب این فرد در جایگاه دیگر استفاده شود .

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اضافه کرد: همچنین این توقف یک ساله باعث می‌شود که این افراد در این مدت به مطالعه و کارهای پژوهشی قوانین که خود در مجلس وضع کردند بپردازند. این موضوع نیز موجب ایجاد یک اطمینان خاطر برای مردم می شود؛ مردم متوجه خواهند شد که نمایندگان مجلس به صندلی نمایندگی نچسبیده‌اند و این افراد با تجربه می‌توانند جایگاه را برای حضور نیروهای جدیدتر باز کنند. در برخی استان‌ها شرایط به گونه‌ای است که کاندیدا شدن یک فرد و نماینده بودن یک شخص می‌تواند موجب شود دیگر افراد نتوانند به عرصه نمایندگی وارد شوند.

وی خاطرنشان کرد: اینگونه نیست که افراد بی‌تجربه به عرصه وارد شوند، ما در هر دوره شاهد این هستیم که بسیاری از افراد حاضر در مجلس در دوره‌های قبل حضور نداشتند، این چرخه باید ادامه داشته باشد؛ ما نمی‌توانیم نمایندگی یک شهرستان یا یک استان را برای همیشه منتسب به یک فرد بدانیم، هنگامی که فرد می‌خواهد پرچم نمایندگی را واگذار کند فرد دیگری باید باشد که بتواند این پرچم را گرفته و راه را ادامه دهد.

میرزاده در پایان ضمن اینکه این مصوبه را مطلوب ارزیابی کرد گفت: با وجود این شرایط عرصه برای افرادی که توانایی لازم، ابتکار و خلاقیت دارند گشوده می‌شود، این مصوبه یکی از مصوبه‌های خوبی است که در مجلس بررسی شده است، تمام مسئولین و رسانه‌ها باید تلاش کنند تا شرایط حضور نیروهای جدید ایجاد شود. در خیلی از شهرستان‌ها افراد شایسته به دلیل احترام به نماینده خود که سه دوره در مجلس حضور داشتند قصد ورود به میدان را نداشتند ولی با تصویب این موضوع از این پس نیروهای شایسته دیگر هم وارد میدان می شوند و ما از وجود آنها استفاده خواهیم کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید