هواشناسی ایران در حوزه تغییر اقلیم چه می‌کند؟

    کد خبر :511442
تغییر اقلیم

همزمان با روز جهانی هواشناسی، رئیس سازمان هواشناسی کشور اهمیت این روز را با توجه به شعار انتخابی امسال تشریح و وظایف سازمان هواشناسی را در مورد پدیده تغییر اقلیم اعلام کرد.

سحر تاجبخش با بیان اینکه روز سوم فروردین همزمان با ۲۳ مارس «روز جهانی هواشناسی» است که امسال با شعار «خورشید، زمین و هوا» پاس داشته می‌شود، اظهارکرد: دلیل انتخاب این شعار از سوی سازمان هواشناسی جهانی آن است که بر نقش سیال هوا و انرژی خورشید روی فعالیت‌های انسانی تاکید کند.

وی با تاکید بر اهمیت مسئله موضوع گرمایش جهانی در سطح بین‌المللی اظهار کرد: در دهه‌های اخیر تأثیرات افزایش دمای کره زمین در قالب تغییر اقلیم موجب نگرانی جامعه جهانی شده است و حرکت‌های گسترده‌ای برای اطلاع‌رسانی در این باره و کنترل گرمایش زمین در حال انجام است.

رئیس سازمان هواشناسی با اشاره به اینکه گرمایش جهانی یا افزایش دمای کره زمین بر اثر فعالیت‌های انسانی بوده است، تصریح کرد: فعالیت‌های صنعتی بشر به‌طور مستقیم بر افزایش گازهای گلخانه‌ای به‌ویژه دی‌اکسیدکربن تأثیرگذار است که این افزایش گازهای گلخانه‌ای افزایش دما و پدیده گرمایش جهانی را به دنبال داشته است.

تاجبخش با اشاره به این که هدف اصلی ما در راستای اجرای اسناد بالادستی به‌ویژه تأکیدات مقام معظم رهبری در گام دوم انقلاب، ارائه خدمات و سرویس‌های بهتر است، اظهار کرد: سال‌های بسیاری در حوزه پیش‌بینی‌های عددی فعالیت شده است. ما سعی می‌کنیم در راستای تقویت این حوزه با جدیّت کار کنیم.

وی با اشاره به اینکه شعار امسال روز جهانی هواشناسی نیز تلنگری برای کنترل مصرف سوخت‌های فسیلی و به تبع آن کاهش گازهای گلخانه‌ای جو و در نهایت کنترل دمای کره زمین است، گفت: متأسفانه کشورهای مختلف دنیا طی دهه‌های اخیر شاهد تأثیر گرمایش جهانی و پدیده تغییر اقلیم هستند. تغییر اقلیم می‌تواند در یک منطقه به شکل افزایش میزان بارش‌های سیل‌آسا و در نقطه‌ای دیگر در قالب خشکسالی‌های متمادی و کم‌بارشی شدید نمود پیدا کند.

نظر به اینکه سازمان هواشناسی مرجع ملّی هیأت بین‌الدولی تغییر اقلیم (IPCC) بوده و دبیر خانه این هیأت است، تاجبخش در پاسخ به این پرسش که سازمان هواشناسی ایران در جهت کنترل گرمایش و آثار ناشی از تغییر اقلیم چه وظایفی برعهده دارد،اظهارکرد: سازمان هواشناسی بر اساس وظایف محوله، مکلف است پایش و پیش‌بینی شرایط جوی و بررسی داده‌های بلندمدت و تحلیل این اطلاعات و ارائه آن را انجام دهد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید