افزایش برداشت از یک میدان نفتی مشترک

    کد خبر :511283
آمار نفت درجای میادین مشترک غرب

طبق آخرین آمار نفت درجای میادین مشترک غرب کارون حدود ۶۷ میلیارد بشکه اعلام شده که با ضریب بازیافت شش درصد ۶.۴ میلیارد بشکه می‌توان از این میادین برداشت کرد. این میزان با نفت خام ۵۰ دلاری ۲۳۰ میلیارد دلار برای ایران منافع خواهد داشت.

پیش‌بینی می‌شود با ضریب برداشت شش درصد میزان برداشت از میادین غرب کارون، روزانه به یک میلیون و ۲۲۰ هزار بشکه برسد. در فاز اول، این میزان ۵۶۵ هزار بشکه خواهد بود و برای تحقق فاز اول میزان برداشت از آزادگان جنوبی ۳۲۰ هزار بشکه، آزادگان شمالی ۷۵ هزار بشکه، یادآوران ۱۱۵ هزار بشکه، یاران جنوبی ۲۵ هزار بشکه و یاران شمالی ۳۰ هزار بشکه خواهد بود.

برداشت از میادین نفت کارون تا پایان سال ۱۳۹۶، ٣٣٥ هزار بشکه و با احتساب میدان آذر ٣٥٠ هزار بشکه محقق شده بود. در سال ١٣٩٥ برداشت از میدان آزادگان شمالی، روزانه ٧٥ هزار بشکه، آزادگان جنوبی ١٠٠ هزار بشکه، یاران شمالی ٢٠ هزار بشکه، یاران جنوبی ١٠ هزار بشکه و یادآوران ١١٥ هزار بشکه بوده است.

به طور کلی، افزایش تولید از یاران جنوبی در مرز ۲۵ هزار بشکه جزو مواردی بود که پیش‌بینی شده بود در سال گذشته محقق شود. هم‌چنین تولید و برداشت از میدان یاران جنوبی قرار بود به‌صورت یکپارچه با یاران شمالی توسط شرکت نفت و گاز پرشیا در قالب قرارداد IPC صورت بگیرد که این هدف تاکنون محقق نشده است.

آخرین اخبار حاکی است که شش حلقه چاه جدید در میدان نفتی یاران جنوبی به مدار تولید این میدان افزوده شد. مراحل نصب و راه‌اندازی این چاه‌ها، زودتر از زمان برنامه‌ریزی‌شده صورت گرفته است که این روند هم‌چنان ادامه خواهد داشت.

به گفته مجری طرح توسعه میدان نفتی یاران جنوبی، همه عملیات مربوطه از سوی شرکت‌های ایرانی انجام شده است که این موضوع سبب ایجاد اشتغال برای متخصصان داخلی به‌ویژه نیروهای بومی و هم‌چنین افزایش ظرفیت تولید نفت خام از این میدان مشترک شده است.

به گزارش ایسنا،پیش از این در این باره، سید نورالدین شهنازی‌زاده – مدیرعامل و رئیس سابق هیأت مدیره شرکت مهندسی و توسعه نفت – به ایسنا گفته بود: هدف نهایی تولید از میادین غرب کارون و همچنین میادین آذر و چنگوله روزانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه است که دست یافتن به این میزان تولید به حدود ۲۱ میلیارد دلار علاوه بر ۵,۰۰۰ میلیارد تومان سرمایه نیاز دارد که تاکنون بیش از ۱۰ میلیارد دلار آن تحقق یافته است.

بر اساس این گزارش، میدان نفتی یاران جنوبی یکی از طرح‌های مشترک با عراق است که در غرب رودخانه کارون و در ۱۳۰ کیلومتری جنوب غربی اهواز واقع است

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید