نماینده عراقی: واشنگتن برای حفظ آبروی خود معافیت عراق را تمدید کرد

  • سیاسی
  • پنجشنبه ۱ فروردین ۱۳۹۸ ۱۴:۰۲
    کد خبر :510947
معافیت عراق

نماینده یکی از فراکسیون‌های وابسته به جنبش عصائب اهل الحق در پارلمان عراق با اشاره به روابط میان تهران و بغداد گفت که واشنگتن برای حفظ آبروی خود مهلت معافیت عراق از تحریم ها را تمدید کرد زیرا این تحریم ها شکست خورده هستند.

حسن سالم، نماینده فراکسیون صادقون در پارلمان عراق که وابسته به جنبش عصائب اهل الحق است امروز (پنجشنبه) در گفت‌وگو با پایگاه خبری بغداد الیوم گفت که عراق به تحریم‌های واشنگتن علیه جمهوری اسلامی ایران پایبند نیست زیرا این کشور روابطی عقیده‌ای و مرزی با ایران دارد که نمی‌توان آنها را نادیده گرفت.

وی همچنین گفت که واشنگتن در تحریم‌های اقتصادی خود علیه تهران ناموفق بوده است.

این نماینده عراقی گفت که بغداد به هیچ وجه به تحریم‌های آمریکا علیه ایران پایبند نخواهد بود زیرا این تحریم‌ها یکجانبه بوده و هدف آنها گرسنه کردن ملت‌ها است.

نماینده فراکسیون صادقون در پارلمان عراق در رابطه با تمدید مهلت معافیت بغداد از تحریم‌های آمریکا علیه ایران گفت که واشنگتن برای حفظ آبروی خود این اقدام را انجام داد زیرا پرونده تحریم‌ها علیه تهران شکست خورده است.

به گزارش ایسنا، پیش از این یک مقام وزارت امورخارجه آمریکا گفته بود که دولت ترامپ قصد دارد عراق را برای یک دوره ۹۰ روزه دیگر از تحریم‌های واشنگتن علیه ایران مستثنی کند تا بغداد بتواند به خرید انرژی از تهران ادامه دهد.

دولت آمریکا پیش از این در ماه دسامبر، پس از آنکه تحریم‌ها علیه ایران را بازگرداند برای چند کشور معافیت‌هایی را در نظر گرفت که صبح روز ۱۹ مارس ۲۰۱۹ پایان می‌یابد. بر اساس این معافیت‌ها، عراق توانست به خرید برق و گاز از ایران ادامه دهد. این در حالی است که واشنگتن تلاش می‌کند سیاست خود مبنی بر اعمال فشار حداکثری بر ایران را دنبال کند.

این مقام وزارت امورخارجه آمریکا تصریح کرد: اگرچه هدف از این معافیت این است که عراق بتواند نیازهای خود در حوزه انرژی را تأمین کند، ما به رایزنی با شرکایمان در عراق درباره تحریم‌های خود علیه ایران ادامه خواهیم داد.

بنابر این گزارش، عراق باوجود اینکه دومین تولید کننده نفت اوپک به شمار می‌آید، برای تأمین نیاز خود به گاز طبیعی به ایران وابسته است و تا ۴۵ درصد از برق خود را نیز از جمهوری اسلامی خریداری می‌کند.

به گزارش ایسنا، عراق برای دولت آمریکا یک مورد ویژه محسوب می‌شود و واشنگتن را در موقعیتی دشوار قرار می‌دهد، چرا که از طرفی به دنبال اعمال فشار بر ایران به عنوان سومین شریک تجاری بزرگ بغداد است و از طرفی دیگر این کار می‌تواند به بی‌ثبات شدن عراق بینجامد. عراق روزانه حدود ۲۸ میلیون متر مکعب گاز طبیعی از ایران وارد می‌کند که خانه یک میلیون عراقی را گرم می‌کند، با این حال برای تأمین نیازهای انرژی خود با کمبودهایی روبرو است.

بنابراین، به گفته کارشناسان حوزه انرژی عراق بدون این معافیت‌ها ممکن است بیش از یک سوم برق خود را در یک شبانه روز از دست دهد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید