خبری از حذف تعرفه‌های آمریکا نیست

  • سیاسی
  • پنجشنبه ۱ فروردین ۱۳۹۸ ۱۳:۴۱
    کد خبر :510924
حذف تعرفه‌های آمریکا

دونالد ترامپ هشدار داد که آمریکا ممکن است تعرفه‌ها روی کالاهای چینی را به مدت طولانی حفظ کند تا مطمئن شود پکن توافق تجاری را رعایت خواهد کرد.

منابع آگاه به رویترز اظهار کردند: این موضع ممکن است مذاکرات تجاری میان آمریکا و چین را که قرار است از هفته آینده آغاز شود، پیچیده کند زیرا مقامات چینی خواستار حذف کامل تعرفه‌های آمریکا در راستای یک توافق تجاری هستند.

ترامپ اعلام کرد: رابرت لایتیزر، نماینده تجاری آمریکا و استیون منوچین، وزیر خزانه داری آمریکا اواخر هفته جاری به پکن خواهند رفت و برنامه‌ها برای مذاکرات در هفته آینده را که روز سه شنبه از سوی یک مقام دولتی فاش شد، تأیید کرد.

مذاکرات رو در رو، نخستین دیدار مقامات دو کشور از زمانی خواهد بود که ترامپ مهلت افزایش تعرفه‌ها روی واردات ۲۰۰ میلیارد دلار کالای چینی از ۱۰ به ۲۵ درصد را به تأخیر انداخت.

ترامپ در کاخ سفید به خبرنگاران گفت: توافق در پیش است و سفر چین با هدف رسیدن سریع‌تر به توافق صورت می‌گیرد.

اما زمانی که از وی درباره تعرفه‌های آمریکا روی کالاهای چینی پرسش شد، ترامپ گفت: ما درباره حذف آنها صحبت نمی‌کنیم. ما درباره ماندن آنها برای یک مدت طولانی با هدف تضمین پایبندی چینی‌ها به توافق صحبت می‌کنیم.

رئیس جمهور آمریکا درباره برنامه‌های خود برای تعرفه‌ها توضیحی نداد. مذاکره کنندگان آمریکایی از چین خواسته‌اند با مکانیزم اجرای توافق که هدف آن تضمین پایبندی چینی‌ها به وعده‌هایشان است، موافقت کنند.

به گزارش ایسنا، واشنگتن از چین خواسته است به شیوه‌های تجاری غیرمنصفانه شامل انتقال اجباری فناوری آمریکایی به شرکت‌های چینی پایان دهد و دسترسی شرکت‌های آمریکا به بازارهای چینی را تسهیل کرده و یارانه‌های صنعتی را محدود کند.

از ژوئیه سال ۲۰۱۸ آمریکا روی ۲۵۰ میلیارد دلار واردات کالای چینی تعرفه وضع کرده که شامل تعرفه ۲۵ درصدی برای ۵۰ میلیارد دلار کالای فناوری و صنعتی و تعرفه ۱۰ درصدی برای ۱۰۰ میلیارد دلار محصولات دیگر است.

جنگ تجاری هشت ماهه میان دو ابراقتصاد جهان، هزینه‌ها را افزایش داده، بازارهای مالی را ملتهب کرده، صادرات کشاورزی آمریکا را کاهش داده و زنجیره تأمین تولید را مختل کرده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید