برنامه‌های ماهیندرا برای ورود به بازار خودرو آمریکا

  • خودرو
  • سه شنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۷ ۱۷:۴۶
    کد خبر :510398

گروه خودروسازی ماهیندرا هند برنامه‌های زیادی برای ورود به بازار آمریکا دارد که از جمله می‌توان به تولید خودروی آف‌رود راکسور شبیه جیپ قدیمی اشاره کرد.

«هشدار! کار احمقانه‌ای انجام ندهید». جمله‌ای که روی داشبورد تمام خودروهای آف‌رود ماهیندرا راکسور (Mahindra Roxor) نوشته شده است؛ خودرویی که گروه خودروسازی ماهیندرا هند در حومه شمال دیترویت در حال ساخت آن هستند. ممکن است این آخرین تلاش خودروساز هندی برای ورود به بازار خودرو ایالات متحده باشد. تلاشی که با پیشگامی ریک هاس، یکی از مدیران سابق فورد و تسلا پیگیری می‌شود.

یک دهه پیش، ماهیندرا تلاش کرد تا با پیک‌آپ ارزان‌قیمت وارد بازار ایالات متحده شود. طرح ماهیندرا در آن دوران به شکست انجامید و دادخواستی از طرف نمایندگی‌های مجاز این شرکت به دادگاه فرستاده شد که خواستار دریافت هزینه سرمایه‌گذاری خود بودند.

ریک هاس، مدیرعامل این شرکت خودروسازی در آمریکای شمالی می‌گوید:

این بار ماهیندرا محتاط‌تر است و از استراتژی «پرداختن به‌اندازه‌ی درآمد»، پیروی می‌کند. به‌جای شروع با کامیون یا خودرو سواری، ماهیندرا این‌بار خودروی آف‌رود راکسور را معرفی کرده است که بسیار شبیه مدل قدیمی جیپ به نظر می‌رسد. ماهیندرا حدود ۳۰۰۰ دستگاه راکسور آف‌رود خواهد ساخت که قیمت آن حدود ۱۵ هزار دلار خواهد بود. چنین قیمتی برای نشان دادن حسن نیت به مصرف‌کنندگان و نمایندگی‌های فروش آمریکایی است که به‌طور دقیق از تجربیات گذشته ما آگاهی دارند. هم‌اکنون ماهیندرا محصول قابل اعتمادی را به جاده‌های آمریکا فرستاده که بتواند پس از آن مدل‌های اصلی خود را نیز روانه بازار آمریکا کند. یک‌بار سوختن باعث می‌شود تا بیشتر محتاط باشید.

چشم‌انداز وسیع، خطرات بزرگ

ماهیندرا یکی از خودروسازان اروپایی و آسیایی است که تلاش می‌کند تا وارد بازار ایالات متحده شود؛ آن‌ها قصد دارند تا از این طریق فروش خوب و اعتبار زیادی به دست بیاورند که می‌تواند برند آن‌ها را در بازار محلی تقویت کند. گروه خودروسازی PSA فرانسه، زوتی (Zotye) و GAC چین نیز همگی برنامه‌هایی برای فروش در دومین بازار بزرگ جهان دارند و به همین دلیل وانت، شاسی‌بلند و کراس‌اور برای بازار آمریکا تولید می‌کنند. اما بازار خودرو ایالات متحده به حد کامل بلوغ خود رسیده و اکثر مدیران این صنعت می‌گویند که دچار رکود شده است؛ زیرا هم‌اکنون حدود ۳۰۰ مدل مختلف متعلق به بیش از ۴۰ برند خودروسازی در آن به فروش می‌رسد.

لری دومینیک، مدیرعامل شرکت پژو سیتروئن در آمریکای شمالی در این زمینه می‌گوید:

در آمریکای شمالی مردم برای خودروی جدید صف نکشیده‌اند؛ کسی نمی‌گوید که «من بی‌صبرانه برای عرضه خودروی جدید این شرکت منتظر هستم».

گروه پژو سیتروئن ماه گذشته اعلام کرد که برند تجاری پژو قصد دارد بار دیگر بازگشت خود را به ایالات متحده جشن بگیرد؛ پژو کمتر از سه دهه قبل از آمریکا را ترک کرده بود.

تحلیلگران و مدیران صنعت خودرو معتقد هستند که خودروسازان تازه‌وارد به آمریکا باید ویژگی برجسته و نمایش خوبی داشته باشند؛ مانند تسلا. مارک ویکفیلد مدیرعامل شرکت الیکس‌پارتنرز (AlixPartners) گفت:

تولید و عرضه‌ی خودروی ارزان‌قیمت به‌تنهایی برای رقابت در بازار آمریکا کافی نیست. کیفیت بالا ساخت چالش بزرگی به شمار می‌رود، درحالی‌که بسیاری از قانون‌گذاران و مصرف‌کنندگان آمریکایی تقاضای تجهیزات مهم ایمنی خودرو را دارند. اگر خودروساز این انتظارات را برآورده نکند، قطعاً شکست خواهد خورد.

خودروسازان می‌توانند به تجربه خودروساز کره‌ای هیوندای نگاه کنند که توانست وارد بازار آمریکا شود و در این راه به موفقیت خوبی نیز برسد. در ابتدای راه و حدود سال ۱۹۸۶، هیوندای تنها مدل‌های ارزان‌قیمت را در ایالات متحده به بازار عرضه می‌کرد؛ همان‌طور که تویوتا و هوندا قبلاً این کار را انجام داده بودند. هیوندای موفقیت‌های ابتدایی به دست آورد، اما مشکلات کیفیت محصولات باعث زمین‌گیر شدن این برند تجاری شد و آن‌ها مجبور شدند تا کیفیت را افزایش دهند. هم‌اکنون استراتژی هیوندای برای ایالات متحده در حال تغییر است و از کلاس سدان به سمت تولید مدل‌های شاسی‌بلند حرکت می‌کند. مشکل خودروسازان تازه‌وارد این است که اگر در بخش خاصی بازار بالقوه پیدا کنند، تحلیل‌گران و مشاوران انتظار دارند برندهای دیگر در آن بخش وارد شوند.
ایستادگی راکسور در بازار آمریکا

اولین تجربه‌ی ماهیندرا در بازار خودرو ایالات متحده، یک فاجعه تمام عیار بود؛ این شرکت برنامه‌هایی برای عرضه‌ی پیک‌آپ ارزان‌قیمت با مصرف سوخت پایین داشت، اما به‌دلیل عدم تطبیق با استانداردهای انتشار آلایندگی دولت فدرال آمریکا هیچ‌گاه به تولید نرسید. در نتیجه نمایندگی‌های این شرکت که برای فروش وانت اسکورپیو (Scorpio) قرارداد امضا کرده بودند، از ماهیندرا شکایت کردند.

پس از گذشت چند سال ماهیندرا به گروه خودروسازی بزرگ‌تری تبدیل شد و باز هم در تمنای بازار آمریکا به این کشور بازگشت. ریک هاس، دفتر این شرکت در ایالات متحده را در سال ۲۰۱۳ با تعداد انگشت‌شماری کارمند راه‌اندازی کرد؛ ولی طی چند سال تعداد کارمندان ماهیندرا به ۴۵۰ نفر افزایش یافت. در ادامه این شرکت تصمیم گرفت که به رقابت مستقیم با خودروسازان اصلی وارد نشود و بازار بسیار کوچک‌تر و با قانون‌های کمتر خودروهای آف‌رود تفریحی که عمدتاً در مناطق روستایی آمریکا فروخته می‌شوند را انتخاب کرد.

خودروی راکسور بسیار شبیه جیپ جنگ جهانی دوم به نظر می‌رسد. ماهیندرا از زمان پایان جنگ مجوز داشته تا چنین خودروهایی را در هند بسازد. شهرداری‌ها، شرکت‌های استخراج معدن و ساخت‌و‌ساز و بسیاری دیگر که به‌دنبال وسایل نقلیه آف‌رود هستند، علاقه‌ی زیادی به ماهیندرا راکسور نشان داده‌اند.

راکسور در ادامه چشم مالک برند جیپ را نیز گرفت؛ گروه فیات کرایسلر (FCA) که رقیب بالقوه‌ای برای ماهیندرا محسوب می‌شود. سال گذشته فیات کرایسلر از کمیسیون تجارت بین‌المللی ایالات متحده خواست که فروش راکسور را در این کشور ممنوع کند؛ زیرا این مدل بسیار شبیه جیپ تولیدی این گروه است. کمیسیون یادشده تصریح کرد که فیات کرایسلر می‌تواند ادعای مالکیت معنوی خود را علیه راکسور تحقق بخشد، اما پس از مدتی ماهیندرا از این کمیسیون خواست حکم را بار دیگر بررسی کند.

هاس در زمینه نمایندگی فروش راکسور گفت:

ماهیندرا با شبکه‌ای متشکل از ۳۹۰ نمایندگی مجاز در سراسر آمریکا برای فروش راکسور قرارداد امضا کرده است. هم‌اکنون نمی‌توانم بگویم برنامه‌هایمان چیست اما طی یک سال تا ۱۸ ماه آینده شرایط مشخص می‌شود.

از جمله خودروهای ماهیندرا که برای بازار ایالات متحده مورد توجه قرار گرفته، می‌توان به مینی‌ون مارازو (Marazzo) اشاره کرد که برای فروش در بازار هند و ایمنی مناسب توسط مهندسان این شرکت در میشیگان طراحی شده است. به‌جای تولید مدل‌های ارزان‌قیمت، ماهیندرا قصد دارد روی ساخت خودروهای آف‌رود و بادوام برای جاده‌های هند تمرکز کند تا تصویر این شرکت در بازار محلی بهبود یابد.

هاس در پایان اضافه کرد:

ما خیلی سفت و سخت به هند چسبیده‌ایم. جمعیت بالای هند ارزش زیادی برای ما ایجاد می‌کند و همین عاملی است که باعث تلاش برای فروش در هند می‌شود. سرعت حضور ماهیندرا در آمریکا نه‌تنها به مصرف‌کنندگان خرده در بازار بستگی دارد، بلکه سرویس پست ایالات متحده نیز در این امر دخیل خواهد بود. شرکت پست آمریکا در حال جست‌وجو برای نسل آینده خودروها است و ماهیندرا یکی از پنج فینالیست برای پروژه ۶ میلیارد دلاری آن به شمار می‌رود؛ پروژه‌ای که در سال ۲۰۱۹ برای آن تصمیم‌گیری می‌شود و امضای قرارداد باعث ورود آسان‌تر ماهیندرا به آمریکا خواهد شد. اگر چنین اتفاقی نیفتد باید در مورد برنامه‌های جدید تصمیم‌گیری کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید